InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?

Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?

Hoe kan je energie besparen met spaarlampen? Als je in huis minder energie wil verbruiken, dan zijn spaarlampen een van de aangewezen middelen. Spaarlampen gaan langer mee dan de klassieke gloeilampen en hun energieverbruik ligt veel lager. Deze voordelen compenseren ruimschoots de duurdere aankoopprijs. Vooral in kamers waar je minstens drie uur per dag het licht laat branden, zijn spaarlampen uiterst geschikt. De huidige spaarlamp zou in de toekomst wel eens kunnen opgevolgd worden door de zich alsmaar verder ontwikkelende LED-lamp. Welke tips zijn nuttig om energie te besparen met spaarlampen?

Spaarlampen kopen

Kwaliteit spaarlamp

Voor je een spaarlamp koopt komt het erop aan om te letten op de kwaliteit van de spaarlamp. Er bestaan immers grote kwaliteitsverschillen tussen spaarlampen. Vooral de levensduur van de lamp is hierbij belangrijk. De levensduur is terug te vinden op de verpakking en wordt uitgedrukt in jaren of uren. Als de levensduur in jaren aangegeven wordt, dan is ze berekend op basis van gemiddeld drie branduren per dag. De levensduur kan variëren van 6000 tot 15000 branduren per dag. Dat komt overeen met een duur van ongeveer 5,5 tot 14 jaar. Een gloeilamp gaat gemiddeld maar 1000 branduren mee.

Vermogen van de lamp

Als je het vermogen of het aantal watt van de spaarlamp kiest, kan je de volgende berekening doen: deel het vermogen van de gloeilamp door vijf. Als je normaal een gloeilamp van 75 watt gebruikt, dan kan je evenveel licht hebben met een spaarlamp van 15 watt. Wat de prijs van spaarlampen betreft, moet je rekening houden met minstens 5 à 6 euro voor een spaarlamp van een bekend merk. Dit terwijl de klassieke gloeilamp gemiddeld 0,70 euro kost.

Energie besparen

Energieverbruik

Een spaarlamp gaat gemiddeld 6 tot 14 keer langer mee dan een klassieke gloeilamp. De levensduur van een spaarlamp is zelfs 10 tot 17 keer meer dan een halogeenlamp. Maar de grootste besparing van een spaarlamp ligt in het energieverbruik. Specialisten menen dat je met een spaarlamp minstens 50 % energie minder verbruikt in vergelijking met de klassieke gloeilamp. Nochtans heeft het geen zin om overal in huis spaarlampen te plaatsen.

Energiezuinige gloeilampen

Spaarlampen zijn alleen zinvol in kamers waar de verlichting minstens drie uur per dag brandt, zoals bijvoorbeeld de woonkamer of de eetkamer. In kamers waar het licht maar 30 minuten per dag brandt, hebben spaarlampen niet veel zin, omdat de duurdere kostprijs hier niet valt terug te verdienen. In dit geval kan je opteren voor een energiezuinige klassieke gloeilamp. Deze nieuwe energiezuinige gloeilampen hebben dezelfde lichtkwaliteit als de klassieke gloeilamp maar ze verbruiken 20 à 30% minder. Nadeel blijft natuurlijk wel het hogere verbruik dan de spaarlamp.

Licht van spaarlampen

Warmer licht

De eerste spaarlampen hadden de reputatie om eerder lelijk te zijn en een nogal koud licht uit te stralen. Daar komt nu verandering in met de nieuwe generatie spaarlampen. Die krijgen de vorm van de klassieke gloeilamp en geven een warmer licht af. Het bijzondere aan spaarlampen is dat het even duurt voordat ze beginnen te branden.

Opwarmen van gas

Meestal duurt het 1 of 2 seconden voordat de spaarlamp op volle sterkte is. Dat komt omdat ze niet met een gloeidraad werkt zoals de klassieke gloeilamp, maar met een gas dat opgewarmd moet worden. Hoe kouder de temperatuur en hoe goedkoper de lamp, hoe langer de opwarming. Sommige fabrikanten bieden een oplossing voor dit probleem door een soort "snelstarter" te installeren in de spaarlamp. Deze spaarlampen met snelstarters zijn iets duurder dan de gewone spaarlamp.

LED-lampen

De zogenaamde LED-lampen zijn nog zuiniger dan spaarlampen en gaan ook langer mee. Alleen is het zo dat de lichtsterkte van de LED-lampen nog niet optimaal is voor een algemene verlichting. Deze lampen zijn wel uiterst geschikt om sfeer te brengen. Deze lampen worden momenteel verder ontwikkeld en zullen in de toekomst ongetwijfeld de opvolgers worden van de huidige spaarlamp.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De spaarlamp: bespaar op je energieverbruikDe spaarlamp: bespaar op je energieverbruikVeel mensen staan negatief tegenover de spaarlamp, het zou ongezellig licht geven en duur in de aanschaf zijn. De spaarl…
Energie en geld besparen met spaarlampenEnergie en geld besparen met spaarlampenDe laatste jaren is de energieprijs meer dan verdubbeld. Veel mensen willen daarom besparen op hun energiegebruik. Een v…
Energiebesparingstips: verlichtingEnergiebesparingstips: verlichtingDe energieprijzen stijgen nog altijd. Het loont daarom energie te besparen. Verlichting is een grote kostenpost, een mog…
Soorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingSoorten verlichting: Gloeilamp, spaarlamp of LED verlichtingIedereen heeft nood aan licht, eender waar, eender wanneer. Als het natuurlijke daglicht weggenomen wordt is er nood aan…
Praktische tips voor besparen op energieverbruikPraktische tips voor besparen op energieverbruikEnergieverbruik is een grote kostenpost in elk huishouden. Toch kan je makkelijk geld besparen op energie door goed te l…
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp, bezocht op 07/09/2015.

Reageer op het artikel "Hoe kan je energie besparen met spaarlampen?"

Reactie

Keuleniscool, 24-05-2009 15:11 #1
Een spaarlamp bespaart 70 a 90 % van een gloeilamp. In huiselijk en kantoor is het gebruik van de TLbuis het gunstigste. Maar de lichtopbrengst neemt af met het kwadraat van de afstand. Als het lichtpunt 3 meter boven de tafel is aangebracht i.p.v. 50 cm,
dan is de afstand 6x zo groot en de lichtsterkte op de tafel 6x6 = 36 x zo klein.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Energie besparen
Reacties: 1
Schrijf mee!