InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Hoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tips

Hoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tips

Hoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tips Er is een bekende Engelse uitspraak die zegt dat je huis je kasteel is: "A man's home is his castle". Je huis is de plaats waar je je veilig en comfortabel kan terugtrekken en waar je van je privacy kan genieten. Je bent dan ook geschrokken en aangedaan als bij een inbraak die privacy op een brutale manier wordt geschonden, of er nu materiële zaken zijn gestolen of niet. Een inbraak in je woning valt nooit helemaal uit te sluiten, maar er zijn een aantal manieren op potentiële inbrekers de moed te ontnemen en de veiligheid van je woning te vergroten. Een alarmsysteem installeren, schriklichten plaatsen en zoveel mogelijk "inbraak ontmoedigende" maatregelen nemen behoren tot de nuttigste tips. Wat kan je nog zoal doen om je woning op een effectieve manier te beveiligen tegen inbraak?

Huis beveiligen: de "vijf-minuten-regel"

Men gaat ervan uit dat inbrekers gemiddeld vijf minuten nodig hebben voor een inbraak. Dertig seconden om in een huis binnen te geraken, vier minuten om de buit te zoeken en te vergaren en nog eens dertig seconden om het huis te verlaten. Voor jou als bewoner komt het erop aan om zoveel mogelijk voor vertraging te zorgen in die vijf minuten. Dan kunnen de dieven alsnog van gedacht veranderen en op de vlucht slaan. Hoe meer je bijvoorbeeld het inbreken zelf bemoeilijkt, hoe meer de inbreker zal twijfelen om ook daadwerkelijk het huis binnen te komen. De bedoeling is dus om inbrekers zoveel mogelijk te ontmoedigen.

Woning zichtbaar maken

Hoe meer een woning zichtbaar is voor de buitenwereld, hoe moeilijker het zal zijn voor inbrekers om ongemerkt hun slag te slaan. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je woning en je voordeur niet verscholen zijn achter een hoge, dichtbegroeide haag. Op die manier is de sociale controle kleiner. Denk eraan om bijvoorbeeld de begroeiing in je voortuin te verminderen, zodat je huis duidelijk zichtbaar is. Dat verhoogt de sociale controle en zal inbrekers een eventuele inbraak ontraden.

Schriklichten tegen inbraak

Om de inbrekers een eventuele inbraak te bemoeilijken, begin je met het plaatsen van zogenaamde schriklichten. Dat zijn lichten die aanfloepen telkens wanneer de detector een beweging rond het huis waarneemt. De inbreker wordt hierdoor uit zijn concentratie gebracht en zal beginnen twijfelen of er misschien daadwerkelijk iemand in huis is. Om nog zekerder te zijn, kan je ook gewoon schriklichten installeren die op bepaalde tijdstippen automatisch aanspringen. Je kan die tijdstippen instellen door middel van een timer.

Camera

Camerabewaking kan nuttig zijn om verdachte activitieiten waar te nemen en op te slaan. Een of meerdere camera's plaatsen die gericht zijn op gevoelige plekken in en rond je woning kan erg zinvol zijn. Ten eerste geeft het je een veiliger gevoel en ten tweede kunnen videobeelden dienen als bewijsmateriaal wanneer er daadwerkelijk een inbraak plaatsvindt. Bij de meeste moderne camerasystemen kan je via je computer en via je smartphone de camera bedienen en vaststellen wat er gebeurt in en rond je huis. Als je van huis bent kan je dus makkelijk op je smartphone checken of er wat aan de hand is of niet.

Een beveiligingscamera kan verdachte handelingen registreren en tegelijkertijd mensen met slechte bedoelingen afschrikken. / Bron: Ollis Picture, PixabayEen beveiligingscamera kan verdachte handelingen registreren en tegelijkertijd mensen met slechte bedoelingen afschrikken. / Bron: Ollis Picture, Pixabay

Veiligheidssloten tegen inbrekers

Een bijkomende manier om inbraak te bemoeilijken is het plaatsen van veiligheidssloten met ingebouwde cilinders die de deuren op meerdere plaatsen verbinden met de muur. Hierdoor wordt de inbraak technisch veel moeilijker. Zorg er dan wel voor dat je dit bij elke buitendeur doet, want inbrekers gaan meteen op zoek naar de zwakste plek in de beveiliging van je huis. Eventueel kan je ook een deurkettting laten installeren. Als je de deur wil openen voor iemand waarvan je niet zeker bent, dan kan je eerst de deurketting vastmaken.

Geen routine

Zorg ervoor dat je niet teveel in je kaarten laat kijken door steeds op hetzelfde moment je huis te verlaten. Vermijd dan ook routine en laat nooit merken dat je niet thuis bent. Potentiële inbrekers letten op bepaalde gewoontes van huisbewoners en kunnen daar aantekeningen van maken. Op die manier zoeken ze naar het ideale moment om hun slag te slaan. Probeer daarentegen de potentiële inbreker zo veel mogelijk te verwarren en verschillende tijdstippen in de week en in het weekend in je huis aanwezig te zijn.

Bewoonde indruk

Als je langdurig afwezig bent, zorg er dan voor dat je dat niet laat merken. Laat iemand je brievenbus leegmaken zodat deze niet uitpuilt, of laat een persoon die je vertrouwt af en toe in het huis aanwezig zijn. Zorg ervoor dat die vertrouwenspersoon bijvoorbeeld je gras maait of de rolluiken af en toe opent en sluit.

Alarmsysteem installeren

Meldkamer

Een goed uitgewerkt alarmsysteem met camerabewaking kan nuttig zijn om je huis te beveiligen tegen inbraak. Denk eraan om een alarmsysteem te laten installeren dat verbonden is met een meldkamer. Als er verdachte bewegingen worden waargenomen, dan belt de meldkamer een reeks van telefoonnummers die je kan opgeven. Als de meldkamer niemand op die telefoonnummers kan bereiken, dan slaat ze alarm en belt ze automatisch de politie.

Prijsoffertes alarminstallateurs

Wil je niet zelf aan de slag met alarmen, schriklichten en dergelijke, of weet je niet goed hoe je alles efficiënt moet laten verlopen, dan kan je een beroep doen op professionele alarminstallateurs. Deze zorgen voor een perfecte implementatie van het alarmsysteem in je woning, en besteden daarbij aandacht aan discretie en design. Online kan je gratis en vrijblijvend prijsoffertes van alarminstallateurs in je regio aanvragen, waarna je meteen een beeld krijgt van de mogelijke prijzen van de installatie van het alarmsysteem en de geboden service.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woning beveiligen tegen inbraakInbrekers kunnen op verschillende manieren uw woning binnendringen. Hoe kunt u de woning beveiligen tegen inbraak? In di…
Alarmsysteem kopen: Wat kost dat en waar moet je op letten?Met de toenemende inbraakgolven in alle regio's in Nederland is het geen slecht idee om jouw huis en spullen te bescherm…
Inbraak voorkomen tijdens uw vakantieU maakt de grootste kans op een inbraak op momenten dat u niet thuis bent. Op het moment dat u op vakantie bent, hebben…
Beveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNABeveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNADe meeste mensen hebben al eens een diefstal of inbraak of een poging daartoe meegemaakt. Het goed beveiligen van je spu…
Klussen: uw huis beveiligen tegen inbrekersKlussen: uw huis beveiligen tegen inbrekersWanneer we op vakantie zijn of zo maar een paar dagen er tussen uit, willen we er zeker van zijn dat bij terugkomst nog…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tips"

Reacties

Jasper, 07-02-2015 20:48 #3
Ik mis toch een bewakingscamera in het rijtje van tips. Tegenwoordig zijn er veel betaalbare mogelijkheden en oplossingen. En vooral HD camera's kunnen zeer waardevol bij herkenning zijn. Een camera aan uw woonhuis werkt ook preventief.

Im, 24-09-2012 11:12 #2
Nu het weer eerder donker wordt is het misschien verstandig na te denken over het plaatsen van rolluiken. Deze werpen een zeer grote drempel op tegen inbraak en zijn ook nog eens warmte isolerend! Op internet zijn er verschillende aanbieders te vinden waar je eenvoudig online rolluiken op maat kunt bestellen.

G. Zwart, 29-10-2009 08:32 #1
Tip door persoonlijke ervarig. De nieuwe digitale en Led TV"s zijn dun en heel licht en makkelijk te vervoeren. Breng deze bij langdurig afwezigheid onder bij buren of kennissen die wel thuis zijn. Berg de afstandsbediening zodanig op dat deze niet meegenomen kan worden, het is moeilijk om bij een nieuwe TV een afstands bediening te bestellen en valt op.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-10-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Huisbeveiliging
Reacties: 3
Schrijf mee!