InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Servies: Wedgwood

Servies: Wedgwood

Servies: Wedgwood Wedgwood maakt serviezen. Het is een Engels bedrijf en bestaat al meer dan tweehonderdvijftig jaar. Het bedrijf werd opgericht door Joshia Wedgwood. Aan hem dankt het bedrijf ook haar naam. Vanaf het begin is de geschiedenis van het bedrijf eigenlijk al een succesverhaal. Wedgwood is een Engels bedrijf dat is gespecialiseerd in aardewerk en porselein. De officiële naam luidt strikt genomen Josiah Wedgwood and Sons. Het bedrijf werd in 1759 opgericht door Joshia Wedgwood en ging in 1987 samen met Waterford Crystal, een Iers bedrijf. Wedgwood is binnen het bedrijf echter nog steeds een onafhankelijke afdeling met een eigen bestuur en een eigen managementteam.

Servies van Wedgwood

Wedgwood begon dus in 1759 met het bedrijf. Met zijn aardewerk maakte hij indruk op de Engelse koningin. Die gaf toestemming aan hem om de titel Queens Ware voor zijn producten te zetten. Als gevolg daarvan werd Wedgwood erg populair en zijn producten werden in heel Europa verkocht. Hij kocht een stuk land in de Staffordshire en ging daar wonen. Ook stond zijn fabriek in die plaats. Het gehele terrein kreeg de naam Etruria. Werknemers konden er ook gaan wonen. Daarnaast werden er kanalen aangelegd waardoor het mogelijk was om de producten snel en makkelijk te vervoeren.

Wedgwood Edme

Wedgewood verwierf een reputatie als het aankwam op nieuwe technieken en innovatie. Door dit steeds te doen wist het bedrijf in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en bleven de kosten beperkt. Nieuwe serviezen die het ook erg goed deden waren Black Bassalt en Jasper. Ook Bone China en Wedgwood Edme waren twee lijnen die het erg populair werden en nog steeds zijn. Wedgwood kreeg een reputatie dat het vooral werd gebruikt in de wat hogere kringen. Zo sierde het servies de tafels in het Witte Huis toen Theodore Roosevelt president was van de Verenigde Staten.

Het bedrijf Wedgwood

Wedgwood werd in 1986 gekocht door Waterford Glass Group voor een bedrag van driehonderdzestig miljoen Amerikaanse dollar. In dat jaar maakte ze bijna veertig miljoen euro winst. Van 1987 tot 1989 gaf Patrick Byrne, overgekomen van Ford, leiding aan het bedrijf. Hij bracht het aantal producten dat Wedgwood op de markt had terug van vierhonderd naar ruim tweehonderd. Hij werd opgevolgd door Brian Patterson, die op zijn beurt werd opgevolgd door Moira Gavin. Wedgwood zelf heeft haar hoofdkwartier in Barlaston.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Neshom, Pixabay

Reageer op het artikel "Servies: Wedgwood"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 15-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Serviezen
Schrijf mee!