InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Leuke Kerstfiguren & Kerststal voor Kerst - Zelf maken

Leuke Kerstfiguren & Kerststal voor Kerst - Zelf maken

Leuke Kerstfiguren & Kerststal voor Kerst - Zelf maken Een Kerststalletje met Kerstfiguren voor Kerstmis om zelf te maken van karton en papier. Kerstversiering: twee leuke kerstdecoraties met sjablonen van Kerstfiguurtjes en een Kerststal, die je makkelijk zelf kunt maken. Een knutselidee -ook voor kinderen- om lekker creatief te knutselen met Kerst. Voorbeelden, sjablonen (mal) en 'n stap voor stap beschrijving met plaatjes van Maria, Jozef, kindje Jezus + kribbe, os en ezel, 2 schapen, 3 koningen, ‘n boom, gras en een ster in een Kerststal.

Kerstdecoratie

Kerstdecoratie - Kerststal zelf maken 1 - Kerststalletje met Alle Kerstfiguren - Dieren

Knutselidee Kerstfiguurtjes - Kerststalletje. Het is vreselijk leuk om zelf kerstfiguren en een kerststal te maken, zowel voor kinderen als volwassenen of met het hele gezin. Een originele en unieke creatie die niemand anders heeft en je bent lekker creatief bezig met knutselen. Daarbij is het ook nog eens een goedkope manier om leuke en mooie kerstdecoraties in huis te halen met Kerstmis. De kerstdagen en alle andere feestdagen in december zijn al duur genoeg, zeker voor mensen met een beperkt budget!

In Mooie Kerstfiguren - Zelf maken (Kerststal) kun je een andere Kerststal met mooie Kerstfiguren van papier-maché vinden.

In Kerstdecoraties - Kerstversiering & Kerstfiguren zelf maken kun je sjablonen (mallen), afbeeldingen en voorbeelden vinden om zelf een kerstboom(pje) van karton of golfkarton te knutselen en hele leuke, creatieve kerstballen van verschillend materiaal te maken, verven, kleuren en versieren. Ook leuke knutsels voor kinderen of om gezellig met het hele gezin samen te knutselen.

In Kerstfiguren - Kerstversiering & Kerstdecoraties zelf maken vind je allerlei soorten en maten Kerstmannen om zelf te maken. Kerstmannetjes van verschillend materiaal met voorbeelden, mallen en sjablonen -voor jong en oud- om te knutselen voor Kerstmis. Tevens vind je hier hele leuke en mooie Kerstplaatjes die ook als kleurplaat voor kinderen gebruikt kunnen worden.

In Kerstversiering maken - Kerstfiguren en Kerstdecoraties vind je hoe je een Kerstster moet maken, een hangend Kerstengeltje van triplex of karton en een muzikale Kerstdecoratie met engeltjes, namelijk een Engelengong. Vele voorbeelden, sjablonen en mallen van leuke en originele Kerstknutsels die makkelijk te maken zijn. Ook leuk voor kinderen om lekker te knutselen.

Kerststalletje en Kerstfiguren maken. Je vindt hier een beschrijving en sjablonen van een leuk Kerststalletje om van gekleurd papier en karton te maken.

Formaat Kerststalletje en Figuren. Het formaat van het Kerststalletje is 33 cm in het vierkant en de kerstfiguurtjes zijn ongeveer 23 cm hoog. Maar je kunt deze kerstdecoratie ook groter maken als je wilt. Vergroot dan b.v. alle figuren 1,5 of 2 keer.

Kerststalletje Maken - Benodigd Materiaal Achtergrond Kerststal en de Kerstfiguurtjes

Materiaal Kerstdecoratie
  • Stevig karton
  • Papier of folie met houtnerf
  • Diverse kleuren vliegerpapier
  • of Bouwplaatpapier
  • Blauw en groen crêpepapier
  • Goudkleurig folie
  • Plasticlijm
(zie Lijmwijzer)

Kerststal Achtergrond maken

Print het sjabloon met het ontwerp van de kerstfiguren uit en vergroot het ontwerp met de printer of onder het kopieerapparaat. De verhouding is: 1 ruitje = 1 cm.
  • Teken de omtrekken van de figuurtjes op stevig karton
  • Op het ontwerpvoorbeeld zie je rechtsonder de stal staan. De kerststal is slechts half getekend; dit staat op de afbeelding als ‘midden’ bij een stippellijn op de tekening aangegeven. Maak het tweede deel in spiegelbeeld en zet beide helften vervolgens in het midden aan elkaar vast
  • Teken de stal weer op papier met een houtnerf (of plakplastic met houttekening geplakt op papier) en de ramen nogmaals op zwart papier. Indien papier of folie met houtnerf niet lukt, kun je ook zelf een andere kleur of structuur kiezen
  • Knip de ramen uit en plak ze op het houtpapier (of ander gekozen papier)
  • Plak vervolgens het houtpapier op stevig karton en knip de randen netjes af
  • Vouw en rits de kerststal op de stippellijn, zodat de stal stevig blijft staan. Ritsen (ook wel rillen genoemd) houdt in dat je een goede scherpe lijn/kerf maakt zonder echt te snijden. Dit gaat het makkelijkst door met een bot of niet al te scherp mes goed langs een liniaal te gaan (niet al te veel druk zetten). Zo komt er een mooie scherpe vouw in. Bij echt dik karton kun je een hobbymesje (cutter of stanleymes) gebruiken, maar zorg dat je er niet te veel druk op zet en ga maar 1 keer langs de liniaal.

Kerststalfiguren maken

Ieder kerstfiguurtje komt op een standaardje te staan. De standaard voor alle vormen is het driehoekje dat je naast de herder rechts bovenaan het sjabloon ziet staan.
  • Vergroot de sjabloontekening van de Kerstfiguurtjes (1 ruitje = 1 cm) en teken ze op stevig karton
  • Teken alle figuren nog eens en knip verschillende onderdelen, zoals gezichten, baarden, oren, kroon, hoofddeksel etc. uit verschillende kleuren papier, gekleurd papier. Plak de delen vervolgens op het karton
  • Knip de verschillende kartonnen figuren dan uit
  • Knip de standaard (driehoekje) uit stevig karton voor alle figuren en plak deze achterop, onderaan de Kerstfiguurtjes
  • Vouw en rits (zie hierboven wat ritsen is) de standaardjes op de stippellijntjes, zodat de figuren stevig en rechtop blijven staan
  • Knip en maak dan de kribbe op dezelfde manier, zoals hierboven staat beschreven.

Boom en Gras Kerststal

Op de sjabloonafbeelding zie je een halve palmboom staan.
  • Maak de tweede helft van de boom in spiegelbeeld en plak de beide delen aan elkaar
  • Volg voor het gras en de palmboom verder de bovenstaande stappen; maak dit op dezelfde manier als de Kerstfiguren.

Kerststal Totaalachtergrond Doos

De gehele achtergrond van de Kersstal:
  • Bekleed een grote kartonnen doos met papier
  • Maak de voorgrond af met groen crêpepapier en de hemel met geplooid blauw crêpepapier
  • Leg onder het groene crêpepapier twee lange kartonnen doosjes, waar de figuren op komen te staan. Plaats de Kerstfiguurtjes zo dat ze allemaal goed zichtbaar zijn
  • Knip de ster uit geel papier en goud folie en plak deze boven de kribbe tegen de hemel.

Sjablonen Kerststal en Kerstfiguren 2 - Mooie Sjablonen die je Gratis kunt downloaden

Benodigdheden Kerststal - Kerstfiguren
  • Stevig karton
  • Schaar
  • Papierlijm (zie Lijmwijzer)
  • Plakkaatverf of
  • Kleurpotloden

Werkwijze Kerstfiguren Maken

Print de afbeeldingen van het download sjabloon -Kerststal + Figuren- en vergroot deze eventueel uit (printer of kopieerapparaat). Plak de vellen papier op karton, verf of kleur de figuren en zet ze in elkaar.

Kerststalletjes - Verschillende Voorbeelden - Drie Sjablonen Kerststal om uit te printen

Kerststalletje Sjabloon - Mal

Vergroot het sjabloon of de mal met de printer of onder het kopieerapparaat, plak de tekening op een vel karton en verf of decoreer dan vervolgens het kersstalletje. Je kunt de diverse plaatjes ook als kleurplaat gebruiken.
.

Veel plezier met het knutselen van deze Kerststallen: leuke, kleurige en mooie Kersttafereeltjes voor de Kerst!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstkransen - Kerstkrans Zelf maken - Kerstdecoratie KerstKerstkransen - Kerstkrans Zelf maken - Kerstdecoratie KerstHoe kun je een Kerstkrans zelf maken en waarom wordt een Kerst-krans aan de deur gehangen? Wat is de herkomst van deze t…
Advent- Adventskrans Zelf Maken & Herkomst AdventstraditieAdvent- Adventskrans Zelf Maken & Herkomst AdventstraditieAdvent - Wat houdt dit in, wanneer is de Adventstijd / Adventsperiode en hoe kun je een Adventskrans zelf maken? Advent…
Kerststallen voor gezinnen met kleine kinderenKerststallen voor gezinnen met kleine kinderenIn December wordt de kerstversiering weer uit de dozen gehaald en het huis mooi versierd. Naast kerstballen, kerststerre…
Kerstfiguren - Kerstversiering & Kerstdecoraties zelf makenKerstfiguren - Kerstversiering & Kerstdecoraties zelf makenMooie Kerstversiering - Kerstfiguren zelf maken. Leuke Kerstmannetjes om te knutselen voor Kerst. Diverse plaatjes, voor…
Zelf een kerststalletje makenHeb je ook de prijzen van de houten kerststalletjes gezien? Ze zijn prachtig, maar 100 euro is heel normaal voor een een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Gellinger, Pixabay
  • Een ongewone Kerst. Creatief Knutselen met Kerstmis. Den Haag: J.N Voorhoeve
  • Werken met Materiaal. Creatief bezig zijn met Papier en Karton. Madrid: Altamira Industria Grafica - Lekturama

Reageer op het artikel "Leuke Kerstfiguren & Kerststal voor Kerst - Zelf maken"

Infoteur: Sila
Laatste update: 17-12-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!