InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Het voorkomen en verwijderen van spinnen- en insectenpoep

Het voorkomen en verwijderen van spinnen- en insectenpoep

Het voorkomen en verwijderen van spinnen- en insectenpoep Spinnen en insecten zoals: vliegen, muggen en wespen laten poepvlekjes achter op de kozijnen en meubels. Deze vlekken zijn vaak lastig te verwijderen, zeker als ze al zijn ingedroogd. Met wat preventieve maatregelen kun je de hoeveelheid poep zoveel mogelijk beperken. Een onaantrekkelijke leefomgeving trekt minder spinnen en insecten aan. En door regelmatig schoon te maken voorkom je dat de poep indroogt. Ingedroogde poep verwijder je met azijn, thee of een speciaal spinnen- en insectenwerendmiddel. Dit middel beschermt de ondergrond met een vuilafstotende laag waar spinnen en insecten niet willen verblijven.

Spinnen- en insectenpoep

Spinnen

Spinnen horen niet bij de insecten. Ze hebben acht poten, insecten zes. De ogen van spinnen zijn anders en ze hebben geen antennes en vleugels. Het lijf van een spin bestaat uit twee delen, bij insecten zijn dat drie delen. Spinnen helpen bij de bestrijding van insecten. Ze vangen muggen en vliegen in hun web. Het zijn nuttige diertjes, maar de poepvlekjes die ze achter laten zijn erg vervelend.

Hoe voorkom je spinnen in en rond huis?

In elk huis zitten spinnen, buiten nog veel meer. Dat is niet te voorkomen, maar je kunt de leefomgeving wel zo onaantrekkelijk mogelijk maken. Spinnen zitten graag in het groen van struiken en klimplanten en op andere beschutte plekken. Opgestapeld hout of stenen die tegen het huis aanliggen bieden spinnen en andere insecten ook beschutting. Het aantal spinnen rondom huis en in de hoeken van raamkozijnen wordt minder als er geen beschutting meer is. Zorg voor een opgeruimde omgeving en maak de raamkozijnen regelmatig schoon. De spinnen krijgen dan minder kans om een nestje te bouwen.

Minder spinnen in huis

Spinnen hebben een voorkeur voor plekken waar je niet vaak komt. De zolder, kelder en garage zijn favoriete verblijfplaatsen. Ze kunnen hier ongestoord een nestje bouwen en zorgen voor nakomelingen. Ook op andere plaatsen zitten ze graag. Kijk maar eens in kieren en spleten, op donkere plekjes, achter de kast en in een hoek van het plafond. Om te voorkomen dat hier nestjes worden gebouwd, is het verstandig om de spinnen weg te halen. Regelmatig en goed schoonmaken vermindert het aantal spinnen in huis. Maak kieren en spleten zoveel mogelijk dicht.

Geuren

Spinnen en vliegen houden niet van de geur van azijn. Zet een schaaltje met azijn en water neer en ze zoeken een andere plek. Pepermuntolie en de geur van citroenen houden de beestjes ook op afstand.

Op zoek naar voedsel

Om in leven te blijven gaan spinnen op zoek naar voedsel. Ze eten muggen, oorwurmen, vliegen en andere insecten. Spinnen helpen dus om het aantal insecten, die ook overal poep achterlaten, te verminderen.

Het verminderen van insecten in huis

Het is natuurlijk fijn dat spinnen helpen met het verminderen van insecten, maar om spinnen uit huis te weren is het van belang dat er geen voedsel is. Insecten komen af op de geur van etensresten zoals broodkruimels en zoetigheid. Ze eten hiervan en nemen hun soortgenoten mee. Etensresten moeten dus zoveel mogelijk worden opgeruimd.

Hoe voorkom je etensresten in huis?

  • Neem de tafel en het aanrecht met een natte doek af na het eten.
  • Spoel de doek uit.
  • Ruim etenswaren na de maaltijd op.
  • Met een stofzuiger verwijder je de kruimels van de vloer.
  • Verwissel vuilniszakken regelmatig.

Wit is een aantrekkelijke kleur

Witte muren, kozijnen en stoffering geven de ruimte een frisse uitstraling, maar het trekt ook insecten aan. Bovendien zijn de uitwerpselen goed zichtbaar op deze kleur. Een andere kleur verf kan de aantrekkingskracht verminderen. Op een nieuwe verflaag is de poep ook gemakkelijk te verwijderen. Het oppervlak is dan nog glad.

Het verwijderen van spinnen- en insectenpoep

Verse poep is gemakkelijk te verwijderen met warm water en een schoonmaakdoek. Ingedroogde poep is vaak wat moeilijker te verwijderen. Neem hiervoor een emmer met warm water en schoonmaakazijn. Maak een doek nat in het water, wring de doek uit en veeg hiermee over de poep. Met water en schoonmaakazijn verwijder je ook poep uit de stoffering of de lampenkamp. Stip de poepvlekjes aan met een natte doek en veeg niet over de stof. Met koude thee kun je ook poepvlekken verwijderen. Gebruik geen thee voor het verwijderen van poepvlekjes op stof. Het kan vlekken veroorzaken.

Speciale schoonmaakmiddelen

Als de huismiddeltjes niet afdoende helpen, neem dan een speciaal schoonmaakmiddel. InsectClean, Impressed Spider Free, Spin Vrij en Anti Spin en insect zijn middelen die spinnen en insecten weren. Deze middelen weken de poep los zodat je het gemakkelijk kunt verwijderen. Ze beschermen de ondergrond en laten een beschermende laag achter. Spinnen en insecten willen hier geen nestje meer bouwen en gaan op zoek naar een andere plek.

Het gebruik van speciale schoonmaakmiddelen

Speciale schoonmaakmiddelen werken ongeveer zes maanden. Voor een optimaal resultaat maak je de oppervlakte in het voorjaar of het najaar schoon. Voor een normaal vervuild oppervlak neem je één liter schoonmaakmiddel op twee of drie liter water. De dosering kan per middel verschillen. Voor een sterk vervuilde ondergrond heb je één liter schoonmaakmiddel en één tot twee liter water nodig. Met een pompje verstuif je de oplossing vervolgens op het oppervlak. Even nadrogen met een schone doek voorkomt streepvorming op de ondergrond.
© 2017 Liza, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bestrijden van spinnen! Hoe en met welke middelen?We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin maar ook in het huis zoals mieren, rupsen, sl…
Kattengedrag: spinnenKattengedrag: spinnenWanneer je een kat aait gaat hij soms spinnen. Velen zien dit als hét teken dat de kat blij is. Dit hoeft echter niet zo…
Spinnen zijn ook verzot op Vinex locatiesIn vrijwel elke nieuwbouwwijk is het een bekend fenomeen. Enkele jaren tijdens na oplevering van de huizen ontstaat er e…
Arachnofobie: angst voor spinnenArachnofobie is een overmatige angst voor spinnen. Naar verluidt is arachnofobie de meest voorkomende 'dierenfobie'. Ara…
Spinnen in en om het huisSpinnen in en om het huisSpinnen in en om het huis. Spinnen zijn zeer nuttige dieren. In Nederland zijn geen spinnen die gevaarlijk zijn voor men…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wernerredlich, Pixabay (bewerkt)
  • https://www.margriet.nl/wonen/bang-voor-spinnen-zo-houd-je-ze-buiten-de-deur/
  • https://www.duurzaamthuis.nl/spinnen-bestrijden-in-je-huis
  • https://www.thuisschoonmaken.nl/nl/blogs/blog/weg-met-spinnen/
  • https://www.flaironline.nl/huishouden/zo-voorkom-je-spinnen-in-huis/

Reageer op het artikel "Het voorkomen en verwijderen van spinnen- en insectenpoep"

Infoteur: Liza
Laatste update: 17-11-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!