InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Gevel schoonmaken: soorten en prijzen van gevelreiniging

Gevel schoonmaken: soorten en prijzen van gevelreiniging

Gevel schoonmaken: soorten en prijzen van gevelreiniging De gevels van je woning reinigen is een goede keuze om alles een nieuwe, frisse uitstraling te geven. Met de jaren heeft een woning immers heelwat te lijden onder weersomstandigheden als regen en sneeuw, die kunnen zorgen voor vochtschade. Ook vuil, stof en graffiti kunnen zorgen voor beschadiging van een huis. Wanneer je je gevel door een professionele reinigingsfirma laat schoonmaken, wordt er ook een extra beschermlaag aangebracht. Door de zogenaamde impregnatie van de gevel kan toekomstige schade door vervuiling en vocht beter opgevangen worden. Als je deze impregnatie om de tien jaar herhaalt is je huis beter beschermd tegen toekomstige vervuiling en vochtschade. De prijs van een professionele gevelreiniger hangt van verschillende factoren af, waaronder de mate van vervuiling en de soort van gevelreiniging. Welke soorten gevelreiniging zijn er zoal en met welke prijzen moet je rekening houden?

Waarom je gevel schoonmaken?

Vervuiling

Het reinigen van de muurgevels van een huis kan voor sommige huiseigenaars iets zijn dat minder prioriteit wegdraagt dan andere onderhouds- of verfraaiingswerken. Toch zijn de voordelen van gevelreiniging niet te onderschatten. Doorheen de tijd krijgt een huisgevel het zwaar te verduren door alle soorten van weersomstandigheden (regen, sneeuw, storm) waardoor deze ernstig vervuild en beschadigd kan geraken.

Frisse uitstraling

Dankzij gevelreiniging worden sporen van mos, kalk en eventueel graffiti helemaal schoongemaakt en weggewerkt. Ook de gevolgen van opstijgend vocht kunnen een gevel ernstige schade toebrengen, wat dankzij de juiste reinigingsmethode verholpen kan worden. Dankzij een professionele reiniging van de muren kunnen de gevels er weer helemaal als nieuw uitzien, wat je huis een fris en aangenaam tintje geeft. Een frisse uitstraling is ook belangrijk voor een woning.

Gespecialiseerde reinigingsfirma

Wonen en leven in een huis met een gereinigde voorgevel geeft ook op psychologisch vlak een beter gevoel dan wanneer je elke dag thuiskomt en tegen een gevel vol mos of vuil moet aankijken. Om je gevels proper te maken is het beter om een professionele reinigingsfirma te contacteren dan zelf aan de slag te gaan. Want in dat geval kan je nog meer schade aanrichten; gevels bewerken met schoonmaakproducten houdt immers altijd risico's in. Gevelreiniging is een heel specifieke tak van de schoonmaaksector en wordt best gedaan door vaklui.

Soorten gevelreiniging

Stralen

Er zijn verschillende manieren waarop gevels door gespecialiseerde ondernemingen schoongemaakt kunnen worden. Bij de methode van het stralen is de druk waarmee op de gevel gespoten belangrijk, net als de afstand tussen het toestel dat de stralen spuit en de gevel. Bij zandstralen worden zandkorrels onder hoge druk over de gevel gestraald, wat een eerder milieuvriendelijke manier van gevelreiniging is. Het stralen van gevels kan ook gebeuren met katoenvezels of ijs.

Andere soorten gevelreiniging

  • chemische gevelreiniging
  • stoomreiniging
  • laserreiniging
  • mechanische gevelreiniging

Extra beschermingslaag: impregnatie

Gevel poreus

Door het bewerken en schoonmaken wordt een gevel altijd wat poreuzer dan voorheen en dus ook meer vatbaar voor schade door vocht. Daarom is het noodzakelijk om na de reiniging zelf altijd een extra beschermlaag op de gevel aan te brengen. Op die manier kan je nieuwe schade door water, stof, mos en andere vervuiling in de toekomst tegengaan. Die bijkomende bescherming wordt gedaan door middel van de zogenaamde impregnatie van de gevel.

Impregnatie

Hierbij wordt er een waterafstotend reinigingsproduct door middel van verneveling over de gevel verspreid waardoor de woning voor lange tijd beschermd is. Doorgaans wordt aangeraden deze impregnatie om de tien jaar te herhalen, zodat het hele proces van gevelreiniging niet meer opnieuw hoeft te worden gedaan. Impregnatie is dus cruciaal voor de bestendiging van een propere en schadeloze gevel op lange termijn.

Gevelreiniger: prijzen

Bereikbaarheid woning

Wanneer je de gevels van je woning laat schoonmaken zal de uiteindelijke prijs afhankelijk zijn van de oppervlakte van de gevels en de manier waarop de gevel gereinigd wordt. Maar ook de bereikbaarheid van de woning speelt een rol: is de woning vrijstaand, of moet een gedeelte van de stoep en de straat afgezet worden? Deze criteria bepalen mede de moeilijkheidsgraad van de uitvoering van de gevelreiniging en het voorbereidend werk ervan.

Mate van vervuiling

Sommige gevels zijn erg aangetast door hardnekkig vuil en mos dat zich over de jaren erg diep in de gevel heeft geïnstalleerd. Hoe ernstiger dit proces zich heeft voortgezet, hoe uitgebreider het reinigingswerk zal zijn. Eventueel kan de reinigingsfirma voorstellen om tijdens de reinigingswerken ontdekte schade aan de gevel te herstellen, zoals bijvoorbeeld beschadigde voegen.

Inspectie gevel

Doorgaans legt een gevelreiniger eerst een plaatsbezoek af waarbij de gevel geïnspecteerd wordt en op basis van de verkregen informatie wordt dan een prijsofferte gemaakt. Om meer gedetailleerde informatie te weten te komen over de kostprijs van gevelreiniging kan je online gratis en vrijblijvend prijsoffertes van gevelreinigers in jouw regio aanvragen. Op die manier krijg je een overzicht van de verschillende aanbieders die gespecialiseerd zijn in het reinigen van muren en gevels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gevelreiniging: Gevel reinigenGevelreiniging: Gevel reinigenDoor smok of vuile uitlaatgassen raken veel gevels van woningen en panden vervuild. Dit gebeurt het meest in de stad, om…
Gevelreiniging, hoe het werktGevelreiniging, hoe het werktGevels worden vaak blootgesteld aan extreme weersomstandigheden. Vooral op grove ondergronden zoals steen, hout of pleis…
Graffiti verwijdering; kosten, methoden en gevelreinigingGraffiti verwijdering; kosten, methoden en gevelreinigingGraffiti wordt meestal ongevraagd aangebracht op eigendommen van anderen. Door graffiti beschadigde objecten kan woninge…
Schoonmaken van een vieze magnetronSchoonmaken van een vieze magnetronEen magntron is gemakkelijk te reinigen, met citroen en water, maar ook met blokjes voor een vaatwasmachine. Als je magn…
Het gemak van een hogedrukreiniger, maar er zijn ook nadelenDe hogedrukreiniger kan voor verschillende situaties in worden gezet. Het gaat er in ieder geval om dat je iets gaat rei…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kapa65, Pixabay
  • http://www.bodima.eu/be/gevelreiniging/
  • http://www.renovatiegevel.be/gevelreiniging
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Gevelreiniging
  • http://www.gevelreinigingexpert.nl/gevels-algemeen-gevelrenovaties-gevel-renoveren/waarom-gevelonderhoud-gevel/index.html
  • http://www.yildo-clean.be/gevelreiniging-met-duurzaam-resultaat (bronnen geraadpleegd op 27/06/2016).

Reageer op het artikel "Gevel schoonmaken: soorten en prijzen van gevelreiniging"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 25-03-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Werkzaamheden aan huis
Schrijf mee!