InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Trendy kamerplanten: de Euphorbia ingens

Trendy kamerplanten: de Euphorbia ingens

Trendy kamerplanten: de Euphorbia ingens Sommige kamerplanten zijn helemaal terug van weggeweest. Zo ook de Euphorbia ingens. Hij ziet er uit als een cactus omwille van de stekels maar hij behoort tot het plantengeslacht Euphorbiaceae of de wolfsmelkfamilie. De ietwat grillige vorm van de Euphorbia ingens past uitstekend in een modern, strak interieur. Deze trendy plant oogt heel mooi in een glanzend zwarte of witte sierpot. Wat verzorging betreft is hij weinig veeleisend.

Euphorbia of wolfsmelk

De Euphorbia of wolfsmelk behoort tot de plantenfamilie Euphorbiaceae of wolfsmelkfamilie. Dit plantengeslacht kent ongeveer 2300 soorten die verspreid zijn over de hele wereld. Een aantal ervan worden geteeld als kamerplanten. De meest bekende zijn de kerstster en de christusdoorn. Tot de wolfsmelkfamilie behoren ook cactusachtige planten zoals de euphorbia ingens.

Euphorbia ingens

De Euphorbia ingens is een hippe en trendy plant en staat heel mooi in een modern interieur. Hij groeit als een zuil rechtop en door de vertakkingen heeft hij de vorm van een boom. Als kamerplant heeft hij niet veel plaats nodig. In de vrije natuur kan hij uitgroeien tot een boom van wel 10 tot 12 meter hoogte.

Door zijn vorm en door de stekels denkt men vaak dat de Euphorbia ingens een cactus is. Het is wel een vetplant maar geen cactus. Waarin verschilt de Euphorbia ingens met een echte cactus?
  • Het grote verschil met een cactus zit hem in het sap binnenin de plant. Cactussen, die in een dor klimaat leven, hebben binnenin een reservoir om vocht op te slaan in periodes van extreme droogte. Bij cactussen bestaat dat vocht uit water, in de Euphorbia ingens daarentegen zit een melkachtig vocht. Vandaar de Nederlandse naam wolfsmelk.
  • De Euphorbia ingens is van oorsprong een Afrikaanse plant terwijl cactussen in Amerika groeien.
  • De doornen groeien rechtstreeks uit het blad. Bij cactussen groeien de stekels op een soort kussenvormig knobbeltje of bladkussen (areool).

Euphorbia ingens in de vrije natuur / Bron: Harvey Barrison, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)Euphorbia ingens in de vrije natuur / Bron: Harvey Barrison, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Benaming

  • Het plantengeslacht Euphorbia heeft zijn naam te danken aan de Griekse arts Euphorbus, de lijfarts van koning Juba II van Numidië (1ste eeuw voor Chr.). Euphorbus zou, met succes, een plant uit de Euphorbia-familie gebruikt hebben als geneesmiddel. Als dank vernoemde de koning het hele plantengeslacht naar zijn arts.
  • Ingens is Latijn en betekent 'groot, reusachtig'. In de natuur is deze plant inderdaad reusachtig groot.
  • De Euphorbia ingens wordt ook wel eens cowboy cactus genoemd omdat je hem vaak op de achtergrond ziet in Western films.
  • Ook de naam candelabra tree wordt gebruikt omdat de vorm doet denken aan een omgekeerde luchter.

De Euphorbia ingens is giftig

Het melkachtige vocht binnenin de plant is giftig en is erg irriterend voor huid en ogen. Draag dus altijd handschoenen en een bril bij het verpotten of vermeerderen. Indien je toch sap op je handen krijgt, moet je die zorgvuldig wassen met water en zeep en zeker niet n de ogen wrijven.

Standplaats

De Euphorbia ingens is van oorsprong een plant die in een tropisch klimaat groeit. Geef hem dus een zonnig plekje, liefst aan een raam op het zuiden. Hij houdt van direct zonlicht en een temperatuur tussen 25° en 30°. In de winter heeft hij een rustperiode en dan zet je hem beter in een koele kamer. De temperatuur mag zonder problemen dalen tot 12° en lager. Omwille van het feit dat het een giftige plant is, moet hij een plaatsje krijgen buiten het bereik van kinderen en huisdieren.

Verzorging

Veel verzorging heeft deze plant niet nodig. Het is een vetplant, wees dus spaarzaam met water en zorg voor een goede afwatering. De wortels mogen namelijk niet nat blijven. Hij groeit zowel in een plastic als in een terracotta pot maar er moeten zeker gaten in de bodem zitten voor de afwatering. Onder de pot zet je een schoteltje of je zet de pot in een mooie sierpot. Geef alleen water als de kluit helemaal droog is. In de zomer als het echt warm is, mag je om de 2 weken gieten, liefst met regenwater of met water op kamertemperatuur. Giet voldoende tot het water uit de gaatjes loopt en giet dan het overtollige water weg. Tijdens de rustperiode in de winter (van november tot maart) is 1 keer per maand matig water geven genoeg.

De Euphorbia ingens vermeerderen

Vermeerderen moet gebeuren in de lente. Aan de zijscheuten snijd je met een scherp mes een stuk af (altijd met handschoenen aan!). Hou het afgesneden stuk onder stromend water om de melk die eruit vloeit te stelpen. Laat het stukje een tweetal weken drogen op een schaduwplekje en plant het dan in cactusgrond. Geef pas water als er wortels gevormd zijn.

Lees verder

© 2015 - 2017 Puccini, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wolfsmelk, giftig en geheimzinnigWolfsmelk is een verzamelnaam voor alle Euphorbiaceae. Ze bevatten alle, zonder uitzondering, melksap dat wit melkachtig…
De geneeskracht van wolfsmelkachtigen of croton-soortenDe geneeskracht van wolfsmelkachtigen of croton-soortenCroton behoort tot de familie van de wolfsmelkachtigen. De naam wolfsmelk is gebruikt omdat er een melk uit de plant kom…
Makkelijke kamerplantenMooie groene planten op de vensterbank in een hoge decoratieve vaas? Een grote pot vol met frisse groene plantjes in de…
Woontrend 2013: robuuste kamerplantenKamerplanten kunnen in belangrijke mate de sfeer in huis bepalen, zeker in een woonkamer. Daarom is het van belang dat d…
Katten en giftige plantenKatten en giftige plantenEr zijn altijd planten in een tuin of omgeving van een huis. Zelfs op het balkon hebben we planten staan. Daarom een lij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stephen Boisvert From Chicago, United States, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://groen.net/Article.aspx?id=28645
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Wolfsmelk
  • http://www.planten-kopen.com/cactus-euphorbia-ingens.html
  • http://www.ehow.com/how_6496002_care-euphorbia-ingens-plant.html
  • http://www.chicplants.com/cactussen
  • http://www.indoortrees.co.uk/Euphorbia.htm
  • Afbeelding bron 1: Harvey Barrison, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.0)

Reageer op het artikel "Trendy kamerplanten: de Euphorbia ingens"

Infoteur: Puccini
Laatste update: 17-02-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Kamerplanten
Schrijf mee!