InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Waar staan de duurste en de goedkoopste huizen van 2014?

Waar staan de duurste en de goedkoopste huizen van 2014?

Waar staan de duurste en de goedkoopste huizen van 2014? Er wordt vaak gesproken over de Nederlandse huizenmarkt, maar eigenlijk zijn de verschillen per regio zo groot dat er eigenlijk gesproken moet worden over regionale huizenmarkten en huizenprijzen. De omvang van de verschillen blijken maar weer eens uit cijfers van het Kadaster met een opsomming van de duurste en de goedkoopste Nederlandse gemeenten. Jaarlijks gaat het Kadaster de verkoopprijzen van huizen analyseren. Op basis van de gemiddelde prijzen wordt er gekeken naar de prijzen waar huizen voor verkocht zijn per gemeente. Door deze cijfers te bundelen kan er een overzicht worden gemaakt van de duurste en de goedkoopste gemeenten. Hieronder tref je een overzicht aan van de vijf duurste en de vijf goedkoopste gemeenten van Nederland.

Waar staan de duurste huizen van Nederland?

Indien je de jaarlijkse cijfers van het Kadaster naast elkaar legt, blijkt dat de top vijf vaak bestaat uit dezelfde gemeenten. De verschillen zijn vaak klein want de plaatsen verwisselen vaak van positie van jaar tot jaar. Gerekend over 2013 was Blaricum nog de duurste gemeente, maar deze positie is overgenomen door Wassenaar. Blaricum is sterk gezakt in het overzicht. Dit wordt veroorzaakt door een waardedaling van 20% ten opzichte van 2013. Deze gemeenten blijven terugkomen in de top vijf, omdat er relatief veel grotere en duurdere huizen staan. De top vijf ziet er nu als volgt uit:

NummerGemeenteGemiddelde koopsom
1)Wassenaar 558.000
2)Bloemendaal550.000
3)Laren539.000
4)Blaricum488.000
5)Naarden450.000 (bij benadering)

De goedkoopste gemeenten liggen in provincie Groningen

De top drie van goedkoopste gemeenten liggen in de provincie Groningen. Traditioneel is gemeente Pekela de gemeente met de goedkoopste koophuizen. De gemiddelde koopsom in deze gemeente ligt op 119.500. Daarna volgen de gemeenten Delfzijl, Oldambt, Kerkrade en Het Bildt. De gemiddelde koopsom in Het Bildt bedroeg 132.000, de drie tussenliggende gemeenten liggen wat betreft de gemiddelde koopsom tussen de genoemde bedragen in. De lage prijzen worden deels veroorzaakt doordat er in deze gemeenten minder nieuw wordt gebouwd en de duurdere huizen worden niet of nauwelijks verkocht, omdat de welvaart in deze gemeenten achter blijft ten opzichte van de rest van Nederland.

Stijgende gemiddelde prijzen in 2014

Van de 402 gemeenten ligt in 280 gemeenten de gemiddelden nu hoger in vergelijking met 2013. In de gemeenten Bergeijk en Zeevang is de prijs zelfs met 30% gestegen. Dit kan bijvoorbeeld veroorzaakt zijn door oplevering van een nieuwbouwproject met gemiddeld hoge prijzen. In de gemeenten Ubbergen, Winsum en Blaricum zijn de prijzen 20% gezakt.

Stijging van het aantal verkochte miljonairshuizen

In 2014 zijn er 500 huizen verkocht voor een koopsom boven de één miljoen euro. Maar liefst 267 van deze huizen staan in Noord Holland. Dit is een groot verschil met Zuid-Holland met 122 miljonairshuizen. Met dit aantal staat Zuid-Holland wel op de tweede plaats.

Wat zeggen deze cijfers over de gemeenten?

Het zijn slechts momentopnames die eenvoudig beïnvloed kunnen worden door bijvoorbeeld een woningbouwverenigingen die huizen met een grote korting verkopen, of nieuw opgeleverde nieuwbouw projecten.
Gerelateerde artikelen
Huizen in het noorden zijn goedkoperDe huizenprijzen in Noord Nederland zijn niet te vergelijken met de huizenprijzen in het westen van het land. Aan de and…
Huizenprijzen in België vergeleken met Nederland, anno 2015Huizenprijzen in België vergeleken met Nederland, anno 2015De prijs van een huis lag in België altijd aanzienlijk lager dan in Nederland. Doordat de huizenprijzen in Nederland sin…
Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Overijssel (2016)Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Overijssel (2016)Vergeleken met Overijssel, zijn er in 2016 vijf provincies met een lagere gemiddelde huizenprijs per vierkante meter en…
Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Drenthe, in 2016Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Drenthe, in 2016Drenthe kent in 2016, op Groningen na, de laagste gemiddelde huizenprijs per vierkante meter van Nederland. Gemiddeld ko…
Bronnen en referenties
  • http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/detail/3845976/2015/02/06/Wassenaar-heeft-hoogste-gemiddelde-koopsom.dhtml
  • http://blog.kadasterdata.nl/duurste-en-goedkoopste-gemeenten-in-2014/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=duurste-en-goedkoopste-gemeenten-in-2014

Reageer op het artikel "Waar staan de duurste en de goedkoopste huizen van 2014?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 06-02-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!