InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Floraliën; Dit bijzondere tuinevenement nu ook in Nederland

Floraliën; Dit bijzondere tuinevenement nu ook in Nederland

Floraliën; Dit bijzondere tuinevenement nu ook in Nederland Het aanbod van tuinbeurzen is in de laatste jaren redelijk gestegen. Maar veelal zijn deze beurzen inwisselbaar met elkaar. Maar dit geldt zeker niet voor Floraliën. In de Brabanthallen wordt een indrukwekkend binnen park aangelegd. Geen identieke stands, met veelal dezelfde producten. De Brabanthallen worden omgetoverd in een enorm binnen park, met alle trends op het gebied van tuinieren, binnen- en buitengroen, bloemen, bloemschikken en zelfs het buiten koken krijgt de nodige aandacht. Kortom, dat beloofd een inspirerende wandeling te worden, waarbij alle zintuigen ongetwijfeld aan bod gaan komen.

Wat is tuinevenement Floraliën?

Bron: Cocoparisienne, PixabayBron: Cocoparisienne, Pixabay
Floraliën is een vijf jaarlijks evenement, dat in de diverse Europese landen al een ruime historie kent. In België, Frankrijk, Hongarije, Italië en Spanje is het al decennia lang een bekend en vertrouwd fenomeen. In België worden de Floraliën zelfs al 200 jaar georganiseerd! Een indrukwekkende traditie mogen we dus wel stellen. Floraliën is een evenement dat zich richt op de consument én op de vakmensen. Voor beiden is het een ervaring om op één plaats zoveel bij elkaar te zien op één en hetzelfde vakgebied.

Vak ontmoeting op de Floraliën

Tijdens de speciaal georganiseerde vak ontmoetingen kunnen professionele ondernemers elkaar ontmoeten, met elkaar van gedachten wisselen en ervaringen delen. Hierbij moet je denken aan speciale dagdelen voor architecten, gemeenten, hoveniers, kwekers, retailers, telers en groothandelaren.

Consumenten op de Floraliën

Ook al worden de Floraliën pas in 2014 voor het eerst in Nederland georganiseerd, toch verwacht de organisatie dat tussen de 125.000 en 150.000 consumenten dit evenement zullen bezoeken. De bezoekers kunnen niet alleen rond wandelen in het grote bloemrijke binnen park, er is ook een kleine verkoopbeurs.

Floraliën vanaf 2014 ook in Nederland

In 2014 werd Floraliën voor de eerste keer in Nederland georganiseerd. Het werd gezien als een enorme uitdaging om aan de hoge kwaliteit van de eerder georganiseerde Floraliën in de omringende Europese landen te voldoen. Het initiatief voor dit grootse evenement ligt bij de Nederlandse Maatschappij voor Landbouw en Plantkunde en Libéma. Libéma is gespecialiseerd in de organisatie van zogenaamde groene beurzen (denk bijvoorbeeld aan TuinIdee). Zij hebben de organisatie van het geheel in vertrouwde handen gegeven bij 2XPO C.V.

De eerste Nederlandse Floraliën

De eerste Nederlandse Floraliën, werd georganiseerd van vrijdag 9 t/m zondag 18 mei 2014. Om dit spectaculaire evenement op te zetten is als locatie gekozen voor de Brabanthallen in Den Bosch. Meer dan een week lang was in de enorme hallen het grootste bloeiende binnen park van de wereld te bewonderen. Een binnen park waar maanden werk aan was vooraf gegaan. De Brabanthallen eens niet gevuld met stands, maar volledig ingericht als een adembenemend park. Dat moest iedereen zien! De organisatie was bijzonder blij met het hoge aantal bezoekers. Maar liefst 75.000 mensen bezochten de Brabanthallen en genoten van dit bijzondere evenement. En dit succes was reden genoeg om hier een terugkerende traditie van te maken.

Wat was er te zien op Floraliën 2014?

Omdat nagenoeg het volledige oppervlak van de Brabanthallen veranderd was in een park kwam men al wandelend door deze mooie groene omgeving heel veel tegen. Ontelbare bloemen en planten, in de meest spectaculaire combinaties, vormen vast en zeker een bron van ideeën voor eigen huis en tuin. Naast het "kant-en-klare" park uiteraard ook veel aandacht voor en demonstraties van bloemschikken. Ook zag men voorbeelden voor een ideale tuinaanleg of kon advies ingewonnen worden over hoe men e.e.a. zelf kan realiseren in eigen tuin. En zoals we inmiddels wel gewend zijn, vormde koken ook een vast onderdeel van het buitenleven en trof men dus ook hierover allerlei informatie aan. Uiteraard begeleid door diverse kookdemonstraties. Een wandeling die ongetwijfeld alle zintuigen prikkelde. Het ontwerp was in handen van Niek Roozen van Niek Roozen bv landscape architects.

Deelnemers aan de Floraliën

De deelnemende ondernemers komen uit het hele groene segment. Hierdoor is er een totaal overzicht van alle mogelijkheden en nieuwe trends op het gebied van groen en bloem. Er wordt aandacht besteed aan het buitengroen, maar ook wat je binnen kunt doen met bloemen komt volop aan bod. Het aanbod wordt verzorgd door de volgende categorie deelnemers:
  • Bloemsierkunstenaars
  • Groothandelaren
  • Importeurs
  • Kwekers
  • Telers
  • Veredelaars

Bron: StillWorksImagery, PixabayBron: StillWorksImagery, Pixabay
Deze deelnemers beslaan de volgende "groene" segmenten:
  • Binnen groen (potplanten, snijbloemen, bloemsierkunst)
  • Bolgewassen
  • Boomkwekerij
  • Eén- en tweejarige zomerbloeiers
  • Groenten & Fruit
  • Paddenstoelen
  • Patioplanten
  • Vaste planten
  • Waterplanten

Volgende Floraliën 2018 in de Brabanthallen Den Bosch

Zoals de Europese traditie van de Floraliën het gewend is, wordt dit groene evenement slechts eens in de vijf jaar georganiseerd. Hierdoor blijf het ook een bijzondere beleving om naar uit te kijken. De eerste Nederlandse editie in 2014 met 75.000 bezoekers en een gemiddelde waardering van 8,5 geeft aan dat het ook in ons land de moeite waard is om deze traditie op te bouwen. Als alles volgens verwachting verloopt, dan kan je in 2018 naar de 2e Nederlandse editie van Floraliën. Daar kan je dan van 4 t/m 13 mei terecht om de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van tuinen en tuinieren te ontdekken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wie zijn Karen, Kristel en Kathleen van K3Al jarenlang staat de meidengroep K3 aan de top bij vooral de jongere meisjes. De groep heeft zijn eerste hit te danken…
‘Jeroen Bosch-Jaar’: vijf eeuwen na de duivelskunstenaar‘Jeroen Bosch-Jaar’: vijf eeuwen na de duivelskunstenaarJheronimus van Aken werd rond 1450 geboren in Den Bosch en overleed er in augustus 1516. Veel bekender is deze kunstschi…
Grootste boekenmarkten in NederlandGrootste boekenmarkten in NederlandOndanks de terugloop in de verkoop van boeken is er nog steeds een grote groep die leest. De echte liefhebbers zijn vaak…
Het bedrijf BoschRobert Bosh of Bosch is een Duitse elektronicabedrijf. De multinational heeft een hoofdvestiging in Gerlingen, in de buu…
recensieDe geheime boodschap van Jeroen BoschOogverblindend mooi. Dat is het boekwerk over Jeroen Bosch (1450-1516) van de auteur Dick Heesen. Dit naslagwerk met maa…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Floraliën; Dit bijzondere tuinevenement nu ook in Nederland"

Infoteur: Martina
Laatste update: 31-01-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Tuinevenementen
Schrijf mee!