Afvalvermindering: Doe je mee?

Afval vormt een toenemend probleem in onze samenleving. De hoeveelheid huishoudelijk afval is in 40 jaar verdubbeld! Het dagelijks afval verminderen is met wat kleine aanpassingen helemaal niet lastig en je helpt mee de klimaatverandering tegen te gaan! Dat is toch zeker het proberen waard? Doe mee en kijk aan de hand van deze tips of het mogelijk is te helpen de afvalberg net een beetje minder hard te laten groeien.

Neem zelf een tas mee tijdens de boodschappen en het winkelen

In veel winkels krijg je je aankopen in een aparte plastic tas. Zonde van al dat plastic! Neem je eigen tas mee en zeg het personeel dat je aankopen niet in een tasje hoeven. Kijk ook tijdens de boodschappen of het mogelijk is producten te kopen die zo min mogelijk verpakt zijn. Een pak met koekjes waarbij elk koekje apart verpakt zit? Misschien is het ook wel een idee om een rol koekjes te pakken en daar elke dag twee uit te pakken om mee te nemen in de lunchtrommel. Scheelt waarschijnlijk ook weer in de kosten!

Groentezakjes hergebruiken

Bij de groenteboer en diverse andere winkels kan je zakjes pakken om je groenten en fruit in te doen. Bewaar deze en neem ze de volgende keer gewoon weer mee naar de winkel, zodat je niet telkens nieuwe zakjes hiervoor hoeft te gebruiken.

Bewaar lege broodzakken

Is het brood op en heb je dus een lege zak? Bewaar deze en gebruik als boterhamzakje, doe er een restje van het avondeten in om in te vriezen, gebruik het om iets af te dekken.. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Verminder je oud papier

Sommige mensen lezen graag al de reclamefolders, maar als jij iemand bent die ze na een vluchtige blik toch meestal allemaal weg gooit, wat te denken van een Nee-Nee sticker op de brievenbus? Of eventueel een Nee-Ja sticker, om toch bepaalde krantjes te ontvangen. Minder oud papier om weg te gooien en weer minder afval! Tegenwoordig zijn op internet alle reclamefolders te vinden, dus ook dat is geen excuus meer.

Probeer producten in grootverpakking of navulverpakking te kopen

Veel producten zijn maar per kleine porties verpakt en dit kost dus veel verpakkingsmateriaal. Hoe groter de formaten waarin je je producten koopt, des te minder afval! En grote verpakkingen kunnen gewoon weer gesloten worden met een knijper.
Vanzelfsprekend is het ook goed om navulverpakkingen te kopen.
Ook voor bijvoorbeeld huisdierenvoer is het vaak mogelijk dit in grote verpakkingen te kopen. Denk ook eens aan het stro in het konijnenhok, als je thuis de ruimte hebt, haal dan een baal stro in plaats van een plastic pakje, ook dit scheelt in de kosten en het zit niet verpakt in plastic.

Drink leidingwater en koop geen flesjes

Er worden in Nederland per dag duizenden plastic flesjes weggegooid. Best wel zonde, niet? Koop een keer een goede fles die je thuis weer opnieuw vult, zodat je niet elke dag weer een nieuw flesje hoeft te kopen. Als je graag frisdrank drinkt, koop dit dan ook liever in grote flessen (met statiegeld, dus geen afval) in plaats van kleine flesjes.

Composteer je Groenten-, Fruit-, en Tuinafval

Ook leuk is het composteren van een deel van je GFT afval! Op internet is uitgebreid te vinden hoe je dit composteren aan moet pakken. Scheelt afval in de container en je hebt gelijk mest om te gebruiken in de tuin!

Kapotte stofzuiger? Laat hem repareren!

Tegenwoordig wordt veel elektronica gelijk weggegooid als het kapot is. Maar is het echt niet meer te repareren? Wie weet is er nog wel een handige kennis in de buurt die het apparaat in een mum van tijd weer gerepareerd heeft. Bespaart geld, tijd en moeite om een nieuwe te kopen en natuurlijk ook afval!
En als er toch een nieuwe stofzuiger gekocht moet worden: Koop er één waar geen zakken in hoeven, maar die je gewoon leeg kan schudden boven de prullenbak.

Koop duurzame producten

Koop liever een iets duurder product wat langer meegaat, dan een goedkoop product wat binnen de kortste keren weer kapot is. Zonde van het geld en ook van de grondstoffen die nodig zijn om het product te maken. En vaak heb je ook meer plezier van een product van beter kwaliteit, omdat het beter werkt.

Wasbare luiers, wasbaar maandverband en cups

Dat er tegenwoordig ook wasbare luiers bestaan wisten de meeste mensen al wel, maar wist je ook dat er wasbaar maandverband op de markt is? Je moet er wel van houden, het is niet echt een lekker fris klusje natuurlijk. Ook zijn er cups in de markt, die je kan inbrengen net als een tampon, maar na gebruik gooi je ze niet weg. Na het legen gebruik je ze gewoon weer opnieuw!

Recycle

En natuurlijk.. Recyclen! Het wordt tegenwoordig steeds hipper om oude materialen en kleren opnieuw te gebruiken. Wie weet kan er nog wel veel leuks gedaan worden met die oude broek, die lege jampotjes of die oude stoel. Op Internet is tegenwoordig overal wel iets voor te vinden. Wees creatief!
© 2013 - 2020 Schommelstoel, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Afvalcontainer hurenBij grote klussen heb je ook veel puin. In die gevallen is het verstandig om een afvalcontainer te huren. Het meeste afv…
Geld verdienen met afvalGeld verdienen met afvalAlles wat je weggooit via de afvalcontainer staat gelijk aan geld. Wat jij denkt dat afval is, daar kunnen anderen nog v…
Hoe actief deelnemen aan recycling?Hoe actief deelnemen aan recycling?Recycling, een reeds ingeburgerd gebeuren bij de meeste gezinnen, of toch niet? Een groot aantal mensen doet nog niet me…
Afvalscheiding voor een beter milieuAfvalscheiding voor een beter milieuIedere dag produceren we grote hoeveelheden afval en dat stoppen we meestal zonder erbij na te denken in de kliko of afv…

Huis verkopen  huis leeg of bewoond in de verkoop?Huis verkopen huis leeg of bewoond in de verkoop?Is het eenvoudiger om een gemeubileerd huis te verkopen? Of moet u juist het huis leeg maken om het geheel groter te lat…
Aannemers in de bouw vragen vaak uiteenlopende prijzenAannemers in de bouw vragen vaak uiteenlopende prijzenElke bouw of verbouwing heeft zijn prijs. Wie gaat bouwen of verbouwen zal van tevoren dan ook goed moeten informeren na…
Bronnen en referenties
  • http://www.ewwr.eu/nl/goede-handelingen

Reageer op het artikel "Afvalvermindering: Doe je mee?"

Infoteur: Schommelstoel
Gepubliceerd: Maart 2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!