InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Creatieve bespaartips voor het herfstseizoen

Creatieve bespaartips voor het herfstseizoen

Iedereen kan geld besparen door creatief te zijn. Door multifunctioneel gebruik te maken van wat er ons in de natuur wordt aangeboden, kunt u energie besparen, op inkopen besparen en uiteindelijk geld sparen. Met het geld dat u over houdt kunt u extra leuke dingen doen. Zuinige mensen zijn geen gierige vrekken maar ze zijn slim en creatief.

Inhoudsopgave:

Creativiteit veroorzaakt besparingen

Besparen op uw uitgaven kan creatieve resultaten opleveren. Momenteel is het volop herfst. Menig huishouden wordt opgesierd door seizoensgebonden decoraties. Deze kunt u kopen in de winkel; maar u kunt ze ook zelf maken. Doe bijvoorbeeld een tak met vuurrode, rijpe rozenbottels in een glazen vaas. Dat is origineel en net zo decoratief als een keuze uit het assortiment van een bloemenwinkel. Met een aantal kastanjes, fel gekleurde bladeren en een dennenappel creëert u zelf een herfststukje. Uw huis opvrolijken hoeft niet duur te zijn.

Besparen op etenswaren

Daarnaast zijn er in deze periode allerlei seizoensgroenten extra goedkoop. Eet nu spruitjes, bloemkool en boerenkool voor een fractie van de prijs die in de rest van het jaar wordt gehanteerd. Inkopen doen op de markt is een hele goede manier om te besparen. Vroeger zeiden ze dat de gulden een daalder waard was op de markt. Tegenwoordig is het 50 centstuk een eurootje waard. In de stad Amsterdam kennen we de Dappermarkt en de Ten kate Markt waar u makkelijk voor 50 cent een groente kunt kopen. Een zak met 4 bollen Franse knoflook op de Ten Kate Markt kostte vorige week maar 50 cent. En deze week was een zak met drie krakend verse paprika´s 50 cent.

Decoreren met groente

Bovendien hebben de groene, gele en rode paprika´s en de paars-witte knoflook een decoratieve functie! Waarom zou u ze verbergen in de groentela van de koelkast? Schik paprika´s op samen met een aubergine, een paar uien, een tomaat en een wortel. De groentekleuren geven uw huis extra gezelligheid. Naast een fruitschaal is het inrichten van een een vrolijke groente schaal een creatief alternatief. Dat is nou nog eens voordelig; decoraties die u op kunt eten! De echte creatievelingen onder ons weten zelfs met groenten allerlei diervormen te maken. Zo leert u ook kinderen groentes te waarderen!

Energie besparen

De herfst heeft als voordeel dat er tamme kastanjes gepoft kan worden. De oven moet hiervoor op 220 graden verwarmd worden. Dat kost natuurlijk weer extra energie. Het is daarom een goede tip om de kastanjes in de oven te stoppen op het moment dat u de oven toch al gebruikt om bijvoorbeeld een taart te bakken of ovenschotel te bereiden. Een oven is vaak groot genoeg om naast de ovenschotel iets anders te leggen. Als de oven niet zo groot is, dan kunt u de kastanjes indoen als de ovenschotel klaar is. Dan bespaart u nog steeds de energie waarmee u de oven opwarmt. Het poffen van tamme kastanjes duurt 10 minuten. Maak een kruisje in de schil met een scherp mes. Er is vast ergens een plekje om een geschilde maar niet gesneden ui neer te leggen. Gegrilde ui is een heerlijk bijgerecht of kan heel goed door de salades heen. Zo spaart u niet alleen de energie die het kost om de oven te verwarmen, maar heeft u ook een extra lekkere maaltijd.
Gerelateerde artikelen
Kleine besparingen hebben geen zinKleine besparingen hebben geen zinBesparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de k…
Zuinig zijn is een manier van levenZuinig omgaan met geld voorkomt financiële zorgen. Zuinig leven is altijd goed nadenken voordat u geld gaat uitgeven. De…
Besparen van geld op energieBesparen van geld op energieHet is natuurlijk aantrekkelijk om geld te besparen op je maandelijkse kosten aan energie. Vaak wordt geadviseerd om nie…
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Bronnen en referenties
  • http://veggiesvoorkabouters.blogspot.com/2010/01/creatief-met-groenten-en-fruit.html

Reageer op het artikel "Creatieve bespaartips voor het herfstseizoen"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!