InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Kerstkaarten:trends uit 2010 combineren met producten van nu

Kerstkaarten:trends uit 2010 combineren met producten van nu

Kerstkaarten:trends uit 2010 combineren met producten van nu In 2010 waren er zeker weer nieuwigheden voor het maken van kerstkaarten. Zo werd er bijvoorbeeld afgeweken van de traditionele kleuren rood en groen. Hip was de country-stijl, met warme bruine tinten. Of de Old-fashioned stijl, met warme roze, bruine en lichtblauwe tinten. Beide speciaal, anders dan anders, maar wel heel mooi! Borduurpatronen, stickers, clearstamps en pareltjes waren ook dit jaar erg gegeerd. Het gebruik van andere kleuren en nieuwe stijlen maakten de kerstkaartjes 2010 toch weer net iets anders. Vind je in de afslagbakken of tussen je knutselgerief nog iets uit dat jaar, dan kan je er ook nu nog steeds mee aan de slag. Combineer naar hartenlust met nieuwe elementen en je krijgt originele kerstkaarten.

Country-stijl

Een nieuwe trend in de kerstkaartjes was toen de country-stijl. Een heel gamma werd daarvoor in deze nieuwe stijl uitgewerkt. Opvallend waren de kleuren, die toch wel wat afweken van de traditionele kerstkleuren rood, groen, blauw en wit. Zo was er papier in verschillende tinten nootbruin, lichtbruin, donkergoen, beige, oker, ijsblauw en donkerrood. Hierbij passend knipvellen met sneeuwmannetjes met kledij in eveneens bruine en rode tinten. In dezelfde lijn waren er ook Country Christmas clearstamps, met dezelfde sneeuwmannetjes op om zelf in te kleuren in weer diezelfde warme tinten. Deze lijn werd ontworpen door Marianne Design. Natuurlijk kan je deze stijl ook toepassen op stempels die je net hebt gekocht. Kerst hoeft niet altijd rood, groen en goud te zijn!

De ton op ton -stijl

Heel mooi is ook wanneer het hele ontwerp in dezelfde tint wordt uitgevoerd. Alles in het wit of alles in verschillende grijstinten. Hier wordt gewerkt met ondergrondpapier, gestencilde figuren, lintjes, bloemetjes, embossing, etc, maar alles in eenzelfde tint. Het resultaat is wel heel chique en nooit uit de mode!

De Old fashioned Christmas-stijl

Deze stijl is dan weer een mengeling van romantiek en vintage. Ook hier weer niet-traditionele kleuren. Roze, lichtblauw, weer de bruine tinten, bloemetjes en teksten. Het donkerbruin zorgt er voor dat de kaartjes niet te veel op babykaartjes gaan lijken. Voor deze stijl ontwierp Marianne Design ook een blok papier. Er werd eveneens een clearstamps-lijn ontwikkeld, namelijk de Little Sweethearts. Romantische meisjes met een duffelcoat aan, met strikjes in de haren, met sterretjes in de hand, etc. Kortom, echte Old-England poppetjes die een extra romantische touch geven aan het geheel.

Borduren, kralen en pompons

Borduren is en blijft een topper. Maar het kan ook met een ietsje meer. Verwerk in het borduurwerk pompons (van Nellie Snellen), rocailles en kraaltjes en je borduurwerkje wordt nog chiquer! Nu nog een mooie 3D-tekening en het kerstkaartje is af!

Flower Soft

In Engeland al heel wat jaren verkrijgbaar, maar nieuw bij ons: de Flower Soft. Het gaat hier om hele kleine stukjes synthetische spons in verschillende kleuren. Je kan er een hele tekening mee opvullen of je kan er bloemetjes of randen mee maken. Of je kan er teksten mee schrijven. Gewoon met een lijmpen een tekstje of een woord schrijven, er een beetje Flower Soft op strooien, even laten drogen, het overtollige strooisel terug in het potje doen en klaar! Voor leuke ideetjes kan je een kijkje gaan nemen op de website van Flower Soft. De potjes zijn wel tamelijk duur en nog niet overal verkrijgbaar.

Creatables

Deze mallen dienen om door de Cuttlebug te draaien. Ook voor kerstmis zijn er ieder jaar weer een aantal nieuwe ontwerpen. In 2010 waren er verschillende sets met telkens drie mallen: Poinsettia recht, poinsettia gekarteld, Zweedse ijsster, Noorse ijsster en Finse ijsster. Verder waren er sets met telkens 2 mallen in: de sterrenkrans + hulsttak en de hulstkrans met besjes en hulstblaadjes. Prima te combineren met nieuwe aanwinsten!

Quiltstencils

Deze stencils in de vorm van sterren, kerstballen, kerstbomen, hulstblaadjes, klokken en sneeuwvlokjes worden gewoon overgetekend met een potlood op het gewenste papier en uitgeknipt. Daarna worden er gaatjes in geprikt volgens het motief. Deze worden geborduurd met een stiksteek. Gebruik ze om het kaartje af te werken of als vrijstaand motief.

Starform Glitter Stickers

Ook hier ieder jaar een nieuwe collectie: sterren, kerstklokjes, sneeuwmannetjes, kerstbomen, ijskristallen, hoekstickers, randjes, teksten, etc. Gebruik niet steeds de traditionele kerstkleuren om ze in te kleuren!

Clearstamps Beary Sweet

In deze collecties waren vier uitvoeringen: lente, zomer, winter en Kerstmis. De twee laatste clearstamps vellen zijn uitermate geschikt voor het maken van schattige en lieve kerstkaartjes.De beertjes gaan sleeën of dragen leuke kerstmutsen. Mooi ingekleurd in de traditionele rood-groentinten of in de nieuwe Country of Old fashioned-tinten maken ze je kerstkaart elk jaar weer compleet. Eveneens verkrijgbaar als knipvel.

Nog meer beertjes

Ook Marij Rahder had in 2010 een berenlijn opgestart. Schaatsende en sleënde beertjes konden hier ook als clearstamps worden ingekleurd in tinten naar keuze. In dezelfde reeks was ook een knipvellenboek Wintercards verkrijgbaar. Vooral lichtblauw en lichtgroen primeerden hier dan weer als kleuren.

Origineel: koetjes

Het was eens wat anders dan rendieren. Koetie is een vrolijk koetje en ook in het kerstthema werden er een aantal stempels ontworpen met het figuurtje. Zo gaat het koetje mee pakjes afgeven, waagt het zich op het ijs (een niet zo geslaagde poging trouwens!) en ligt het te dromen op een bedje van stro (een verwijzing naar de kerststal?). Een leuke variant op het klassieke thema. Nog steeds leuk voor kerstkaarten met een knipoog.

Snoesjes

Deze mollige dametjes trekken elk jaar hun kerstoutfit aan. In 2010 kregen ze een Scandinavische look. Rood, wit en ijsblauw ingekleurde stempels zorgden voor een speciale kerstsfeer. Maar natuurlijk ben je vrij om de stempel met meer traditionele kerstkleuren in te kleuren. In 2010 was er een Snoesje dat een kerstliedje ten berde bracht, een Snoesje met een kerststerretje dat ook wel zou kunnen doorgaan voor het meisje met de zwavelstokjes, een lekker warm ingeduffeld Snoesje met kerstklokjes en een mannelijke versie met kerstboompje achter de rug. Samen met de Kerst Pretty Paperbloc Scandinavian X-mas goed voor heel wat mooie kaartjes. Heb je er nog van over, combineer dan zeker met nieuwe materialen.

Eline's kerst

Ook de figuurtjes van Eline waren van de partij. Leuke knipvellen met ijsbeertjes en Eskimo's. Andere met spelende kinderen: op de schaatsen, op de slee en die een sneeuwman maken. En kindjes met kerstmutsen op. Verder ook een serie stempels, die onderling kunnen gecombineerd worden. Een huisje en een bank en een andere met bomen op. Het jongetje met het rendier en het meisje met de vogeltjes. Goed voor talloze schattige combinaties.

Engelse kerst

  • La Pashe had in 2010 een serie diecuts genaamd "the twelve dames of christmas". Jaren '30 dames om de kerstkaarten van toen en nu mee op te luisteren. Speciaal!
  • Christmas Fairy Stamps. De little fairies hadden hun kerstoutfit aangetrokken en konden naar believen worden ingekleurd en aangevuld met tekst, lintjes, bloemetjes en kantjes. Voor een romantische girly look.
  • De klassieke kerstkaarten in rood en wit met klassieke stempelmotieven als daar zijn de Drie koningen, kerstbomen, etc.

Boekjes uit 2010: in je kast of op rommelmarkten te koop

  • Het boekje van Cantecleer Hobbytopper van Jenine Siemerink en Jeanette Bosman "Sfeervolle kerstkaarten": voorbeelden van de nieuwe trends voor 2010, waaronder ook ontwerpen met de Country Christmas van Marianne Design.
  • Het boekje "Parels van Kerstkralen" van Cantecleer Hobbytoppers, geschreven door Anneke Radsma-Rietveld. Een goudmijn aan borduurpatronen en voorbeeldkaarten met borduurwerk en pareltjes.
  • "Creatief met Kaarten 2010" , gewijd aan kerst en met een extra editie bovenop, de Kerstkaartenspeciaal 2010.
  • De agenda 2011 verkrijgbaar. Net zoals de twee vorige edities was deze agenda aangevuld met 17 prikpatronen, borduurvoorbeelden, 24 knipvellen met 3d-figuren en voorbeeldkaarten. Ook hier primeert de vintage-stijl, zoals de kaft al aangeeft, maar deze keer wel in de traditionele rood- en groentinten. Nog steeds te gebruiken.

Ga dus snel op zoek in je kasten en tussen je oude knutseldozen. Of schuim wat rommelmarkten en kringwinkels af. Met oud materiaal kunnen er, in combinatie met nieuw materiaal, heel wat mooie kaarten gemaakt worden! Goed voor een paar nostalgische momenten!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwarte parels zijn zeer populairZwarte parels zijn zeer populairZwarte parels zijn zeer populair. Het is ook mogelijk om gewone parels te kleuren met zilvernitraat, dit zorgt er voor d…
Blauwe hortensia wordt ineens roze?Blauwe hortensia wordt ineens roze?Je hebt een blauwe hortensia, een hele mooie, maar als je hem in de tuin plant wordt hij ineens roze en dat vind je niet…
Parels in het modebeeldParels in het modebeeldParels zijn bekend om de klassieke uitstraling. De erg dure zoutwaterparels of de iets goedkopere zoetwaterparels in gee…
Kerstwensen 2017, originele kerstwensen voor een kerstkaartKerstwensen 2017, originele kerstwensen voor een kerstkaartWereldwijd worden er in heel veel landen in de weken voor kerst, traditioneel de kerstkaarten verstuurd. Een kerstkaart…
Gordijntrends: soorten gordijnenGordijntrends: soorten gordijnenJe hebt een stijl gekozen voor je interieur. Wat voor soort gordijnen kies je? Niet alleen in interieur en woonstijl zij…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111, Pixabay
  • Hobbyhandig 156, aug/sep 2010
  • Booordevol 20, juli/aug 2010
  • Cardmaking & Papercraft 82, september 2010

Reageer op het artikel "Kerstkaarten:trends uit 2010 combineren met producten van nu"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 17-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: Kerstkaarten
Schrijf mee!