Craftrak: uitwisseling van zelfgemaakte wenskaarten

Craftrak: uitwisseling van zelfgemaakte wenskaarten Craftrak. Simpel en leuk. U maakt een kaart (craft) en registreert een code (trak). Daarna stuurt u de kaart op of u upload ze. Enige tijd later krijgt u een andere zelfgemaakte kaart in de plaats. Een beetje volgens het principe van postcrossing, maar dan specifiek voor zelfgemaakte kaarten in plaats van postkaarten.

Wat is Craftrak?

Craftrak is een samentrekking van craft, wat handwerk, knutselen betekent en trak, wat opsporen, traceren betekent. Craftrak is eigenlijk een beetje afgekeken van postcrossing, een leuke manier om postkaarten uit te wisselen met mensen van over de hele wereld. Craftrak is ongeveer hetzelfde, met dit verschil dat het hier om zelfgemaakte wenskaarten gaat in plaats van om postkaarten.

Hoe werkt Craftrak?

Schrijf u in op www.craftrak.com om uw Craftrak avontuur te starten. Eens u ingeschreven bent, klikt u op "Find a stockist" en koopt u een pak blanco kaarten. Deze kaarten hebt u nodig om te kunnen meedoen, want op elke kaart staat een unieke code, waarmee de kaart kan getraceerd worden. De kaarten kosten ongeveer 6 voor een pak van 20 kaarten, plus portkosten. Ook omslagen zijn te koop op hetzelfde adres.

Wat doet u met de blanco kaarten?

U versiert de voorkant van de blanco kaart, neemt er een foto van of scant ze in. U geeft ook de code in op de website. Geef de kaart een naam. Beschrijf hoe u de kaart hebt gemaakt, welke materialen u hebt gebruikt en waar u uw inspiratie voor de kaart hebt gehaald.

Wat doet u met de afgewerkte kaart?

Met de afgewerkte kaart kan u verschillende dingen doen. Ofwel wisselt u de kaart online uit. Ofwel gaat u er mee naar een officieel Craftrak Trading Post (in Engeland). U kan ze ook uitwisselen met vrienden of ze opsturen naar andere "Craftrakkers" over de hele wereld. Voor iedere kaart die u opstuurt, krijgt u er automatisch eentje terug. Zo kan u uw eigen collectie zelfgemaakte kaarten uit de hele wereld opbouwen, nieuwe vrienden maken en nieuwe ideeën opdoen.

U ziet het, het is eenvoudig en aanstekelijk! Voor meer info kan u terecht op www.craftrak.com. U kan er, zonder ingeschreven te zijn, een kijkje nemen naar verzonden kaarten.

Persoonlijk vind ik het nogal veel lijken op het systeem van postcrossing (www.postcrossing.com). Het enige verschil is dat u hier op een bepaalde website blanco kaarten moet kopen, terwijl u bij postcrossing zelf uw kaarten mag kopen. Ook bij postcrossing zijn er mensen die zelfgemaakte kaarten uitwisselen. Bij postcrossing kan u bij uw profiel zetten of u al dan niet zelfgemaakte kaarten wenst. Zes euro voor 20 kaarten plus portkosten voor verzending vind ik persoonlijk ook nogal veel, vooral omdat je ze daarna nog moet "aankleden". Het systeem van postcrossing met een code via de website is veel eenvoudiger. En dan komen er natuurlijk ook nog de kosten voor het verzenden bij, wat ook aardig kan oplopen als het kaarten zijn naar de andere kant van de wereld. Bovendien is het feit dat je je kaart moet fotograferen of inscannen ook nogal omslachtig. Bij postcrossing mag je een kaart uploaden, maar het moet niet. Kortom, mij lijkt postcrossing goedkoper en democratischer. Maar voor de echte liefhebber van zelfgemaakte kaarten is het natuurlijk interessanter, omdat je enkel zelfgemaakte kaarten krijgt, met tekst en uitleg. Hoewel je nooit weet wat je in je bus zal krijgen! Het kan ook een echte draak zijn, maar dat is dan het risico!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • www.cardmakingandpapercraft.com
  • www.craftrak.com

Reageer op het artikel "Craftrak: uitwisseling van zelfgemaakte wenskaarten"

Reactie

H. Wissink, 26-04-2010 16:03 #1
Hallo. zijn er mensen die nieuwe ideeen hebben voor zelfgemaakte kaarten?

Infoteur: Mapa
Laatste update: Juni 2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: Wenskaarten maken
Reacties: 1
Schrijf mee!