InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Preventie waterschade, meest voorkomende boosdoeners

Preventie waterschade, meest voorkomende boosdoeners

In Nederland krijgen we steeds vaker te maken met fikse regenbuien. Deze regenbuien kunnen waterschade in uw huis veroorzaken. In dit artikel behandel ik een aantal boosdoeners die waterschade veroorzaken, ook geef ik preventietips ten aanzien van waterschade.

Sanitair

Lekkende kranen zijn één van de meest voorkomende boosdoeners als het gaat om waterschade in huis. Het is erg belangrijk om bij lekkende kranen meteen te reageren, in tegenstelling tot wat veel huiseigenaren doen. De meeste huiseigenaren blijven namelijk gewoon rustig afwachten. Problemen worden met de tijd erger, dus snel reageren is een must. Het negeren van lekkende kranen kan leiden tot water in de vloer en muren rondom de kraan. Het vocht hoopt zich op rond de lekkende kraan, en zo komen vochtplekken rondom de lekkende kraan.

Bevroren leidingen

Erg vaak zijn bevroren leidingen de boosdoener als het gaat om waterschade. Om leidingen dooi te houden, is het verstandig om de leidingen te isoleren. Ook is het noodzakelijk om in de winter de leiding naar de buitenkraan dicht te draaien. Doe het aftapkraantje open, doe daarna de buitenkraan open om de leiding leeg te laten lopen. Tot slot is het verstandig om de thermostaat altijd op minimaal 15 graden te hebben staan, dit voorkomt bevroren verwarmingsleidingen.

Kelder of kruipruimte

Een kelder of kruipruimte is het meest gevoelig voor waterschade. Een kelder of kruipruimte is een uitstekende plek voor vochtopbouw, maar ook is het dé plek waar alle leidingen doorheen gaan. Als er zware regenval en/ of overstromingen in uw regio zijn, is het meestal de kelder of kruipruimte die de eerste schade daarvan ondervindt. Zorg ervoor dat het fundament goed geïsoleerd is tegen overstromingen. Daarnaast is het goed om in de zoveel tijd (één keer per jaar meer dan voldoende) de leidingen te controleren die in de kelder of kruipruimte liggen. Draai de leidingen allemaal een keer strakker vast, dit voorkomt het lekken zoveel mogelijk.

Dakgoot

Verstopping van de dakgoot kan leiden tot lekkages en vochtplekken op de muren. Verwijder afgevallen bladeren en andere verontreinigingen uit de dakgoot (minstens één keer per jaar).

Ramen

Controleer de ramen op tekenen van waterschade, doe dit van binnen en buiten het huis. Als er waterschade wordt ontdekt, moeten de ramen worden vervangen en het beschadigde gebied moet meteen hersteld worden. Zorg in ieder geval voor dubbel glas en vervang de rubbers als deze aan vervanging toe zijn. Ook verrot hout dient direct vervangen te worden.

Kitranden

Beschadigde of losse kitranden rond een bad of douche kunnen waterschade veroorzaken in de buurt van de losse kitranden. Deze kitranden kunt u (mits u genoeg verstand ervan heeft) zelf vervangen of het laten doen door een loodgieter.

Wasmachine of vaatwasser

Ook wasmachines of vaatwassers kunnen soms waterschade veroorzaken. Veelal is een slecht bevestigde aan of afvoerslang de oorzaak, een waterslot tussen de kraan en de aan- of afvoerslang helpt hier tegen. Tevens zijn er speciale lekbakken op de markt, dit is aan te raden als de wasmachine of vaatwasser ouder is als 10 jaar.
© 2012 - 2017 Mwilpshaar, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.interpolis.nl

Reageer op het artikel "Preventie waterschade, meest voorkomende boosdoeners"

Infoteur: Mwilpshaar
Gepubliceerd: 12-04-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!