InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Ventilatie in uw woning: verplichte energiebesparing! (BE)

Ventilatie in uw woning: verplichte energiebesparing! (BE)

Wie in Belgie sinds 2006 een bouwaanvraag heeft ingediend, was verplicht om een ventilatieplan op te stellen. Een woning ventileren is tegenwoordig een verplichte vorm van energiebesparing in alle soorten nieuwbouwwoningen. De energieprestatienormen worden alsmaar strenger en vereisen steeds meer maatregelen om een woning zo energiezuinig mogelijk te maken. Een van de verplichte maatregelen is de installatie van een ventilatiesysteem in elke nieuwbouwwoning. Deze verplichting geldt voor iedereen die sinds 2006 een bouwaanvraag heeft ingediend. Een goed ventilatiesysteem is niet alleen verplicht door de wet, het is ook een goede manier om binnen de woning bij te dragen aan een beter binnenklimaat.

Ventileren

Wie ventileert, voert in feite vocht uit het huis af. Vocht is een gemeen beestje voor een huis: waar vocht is, is condens. En als die condens neerdaalt op muren of vloeren, kunnen allerlei schimmels ontstaan die de kwaliteit van de woning niet ten goede komen. Correct ventileren zorgt dus voor een gezondere leefomgeving, maar kan ook energiebesparend zijn, als men met een systeem van warmterecuperatie werkt.

Soorten ventilatie

Er bestaan verschillende soorten ventilatie voor de woning.

Natuurlijke ventilatie is de eenvoudigste manier. Er wordt verse lucht aangevoerd door verluchtingsroosters, maar ook eenvoudigweg via ramen en deuren. Tegenwoordig bestaan er zelfregelende verluchtingsroosters, die ervoor zorgen dat er bij stormweer niet meer lucht binnenkomt dan bij rustig weer. Er ontstaat dus geen tocht. Bij natuurlijke ventilatie wordt de onzuivere lucht afgevoerd via de schoorsteen. Natuurlijke ventilatie is de goedkoopste manier van ventileren, maar zal niet leiden tot energiebesparing omdat er enerzijds geen warmterecuperatie mogelijk is, en anderszijds de ventilatie minder goed gecontroleerd kan worden dan bij de andere manier: mechanische ventilatie.

Mechanische ventilatie werkt met een ventilator die verse lucht binnenzuigt en onzuivere lucht afvoert. Als er ook een warmtewisselaar aanwezig is kan er warmte gerecupereerd worden uit de onzuivere lucht, die zorgt voor opwarming van de binnengetrokken verse lucht. Het grote voordeel van mechanische ventilatie is dus energiebesparing. Daarnaast zijn de luchtstromen bij mechanische ventilatie beter af te stellen dan bij natuurlijke ventilatie. Om te vermijden dat de afgevoerde, onzuivere lucht terug binnengezogen wordt, is het wel belangrijk dat de aanvoer en afvoer op minimum 2 meter afstand van elkaar geïnstalleerd worden.

Er zijn ook combinaties van natuurlijke en mechanische ventilatie mogelijk, waarbij bijvoorbeeld de aanvoer mechanisch gebeurt en de afvoer via de natuurlijke weg. Dit kan handig zijn wanneer natuurlijke aanvoer moeilijk haalbaar is door een lawaaierige omgeving of geurhinder. Ook de omgekeerde gang van zaken is mogelijk. Op die manier kan ventilatie aan elke woning aangepast worden.

Onderhoud

Een mechanisch ventilatiesysteem vergt vanzelfsprekend wat onderhoud. De luchtkanalen en de filters moeten regelmatig schoongemaakt worden om het resultaat optimaal te houden. Dit brengt natuurlijk kosten met zich mee, waardoor een mechanisch ventilatiesysteem dus duurder uitkomt dan natuurlijke ventilatie.

Het kan voor sommige mensen ook als een belemmering voelen dat een mechanisch systeem de ventilatie in hun woning regelt. Daarom kiezen heel wat mensen toch nog voor een natuurlijke ventilatie, waarbij ze zelf kunnen kiezen wanneer en hoe ze verluchtingsroosters openzetten.
© 2011 - 2017 Juliedr, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.habitos.be

Reageer op het artikel "Ventilatie in uw woning: verplichte energiebesparing! (BE)"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 22-06-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!