InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Brandblusser controleren en keuren

Brandblusser controleren en keuren

Brandblusser controleren en keuren Bedrijven zijn bij wet verplicht om eens per twee jaar hun brandblussers te laten keuren door een daarvoor gecertificeerd bedrijf. Vroeger moest dat zelfs elk jaar. Particulieren zijn niet wettelijk verplicht hun brandblusser te laten keuren. Het controleren van brandblussers is nodig om de werking te kunnen waarborgen als ze ingezet moeten worden bij een brand. U staat straks toch niet met een lege of niet werkende brandblusser als u hem onverwacht nodig heeft?

Hoe lang gaat een brandblusser mee?

Een goede brandblusser gaat lang mee mits deze droog hangy en er geen corosie ofwel roestvorming kan plaatsvinden. Als ze ouder worden is het soms wel noodzakelijk om bijvoorbeeld de slang of het blusmiddel te vervangen. Het poeder in poederblussers kan bijvoorbeeld gaan klonteren door het aantrekken van vocht.
Een brandblusser wordt geacht 20 jaar mee te gaan. Daarna wordt deze standaard afgekeurd en moet de blusser vervangen worden. Bij particulieren blijven brandblussers vaak ongemerkt nog langer hangen en wordt er zelden een controle uitgevoerd. De kans is groot dat een brandblusser van die leeftijd het bij een brand vervolgens niet meer doet! Wellicht iets om over na te denken en toch uw brandblusser af en toe te laten controleren en keuren.

Brandverzekering

Verzekeringen kunnen aanvullende voorwaarden stellen voor bijvoorbeeld brandmelders en blusmiddele. Mogelijkerwijs ook voor het laten keuren van brandblussers. Het is aan te raden de polis van uw verzekering hier goed op na te lezen.
Sommige brandverzekeringen bieden overigens korting op controle van brandblussers of het kopen van een nieuwe brandblusser. U kunt het altijd eens navragen bij uw verzekering of het nakijken op hun website.

Wat kunt u zelf doen?

  • Als u een brandblusser heeft met een drukmeter dan kunt u af en toe controleren of de wijzer van de drukmeter nog in de groene zone staat. Tip: tik er even met een vinger op; soms blijven ze hangen en kunnen dan een goede druk aangeven terwijl dit niet meer het geval is. Als de druk niet goed is dan moet u de brandblusser laten controleren of vervangen.
  • Controleer blussers op zichtbare schade. Bijvoorbeeld (ernstige) roestvorming. Ook kunt u de slang bekijken, als deze kleine scheurtjes gaat vertonen dan dient deze vervangen te worden.
  • Bij een poederblusser moet u het poeder naar beneden kunnen voelen vallen als u deze op de kop draait. Als dit niet het geval is dan is het poeder teveel samengeklonterd. Laat dan de brandblusser nakijken.
  • Koop bij twijfel gewoon een nieuwe brandblusser of laat deze controleren. Het kost natuurlijk geld, maar hoeveel ellende en kosten bespaard u als u een beginnend brandje kan blussen en erger kan voorkomen?

Hoeveel brandblussers zijn er nodig?

Voor bedrijven is dat weer vastgelegd in een NEN norm. In huis dient u natuurlijk in elk geval minstens een goed werkende brandblusser te hebben. Een schuimblusser is overigens aan te bevelen boven een poederblusser. U wilt bij een klein brandje in de keuken liever geen poederwolk in uw huis. Neem minimaal een schuimblusser van 3 of 6 liter.
Soms is het handig, zeker voor ouderen, om te kiezen voor een handzame kleine brandblusser en een grotere. Plaats bijvoorbeeld een kleine brandblusser in de keuken en een wat grotere in de garage/berging voor als het nodig is.

Tot slot

  • Als u toch met het controleren of vervangen van uw brandblusser(s) bezig bent vergeet u dan de rookmelders niet?
  • Schaf ook een blusdeken aan als u die nog niet heeft! Die hebben geen onderhoud nodig en zijn erg handig bij kleine beginnende brandjes bijvoorbeeld in de keuken.
© 2011 - 2017 Fluffy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het kopen van een brandblusserHet kopen van een brandblusserDe meeste gebouwen hebben een of meerdere brandblussers. In veel gevallen is het ook verplicht deze te hebben. Daar word…
De APK keuring, wat zijn de regels?De APK keuring, wat zijn de regels?Nieuwe auto’s hoeven nog niet APK gekeurd te worden. Zodra de auto drie of vier jaar oud is, moet u jaarlijks, of eens p…
Veiligheid bij brand: heelhuids aan brand ontsnappenVeiligheid bij brand: heelhuids aan brand ontsnappenDoor een klein ongelukje in huis is de kans reëel, dat een klein vuurtje in een kort tijdsbestek uitgroeit tot een snel…
Het paard laten keuren voor de koopAls u beslist om een paard te gaan kopen is het ten alle tijden verstandig om een paard te laten keuren. Dit houdt in da…
De European Dog Show: wat is de European Dog ShowDe European Dog Show: wat is de European Dog ShowOp de European Dog Show in Leeuwarden zijn meer dan 300 soorten honden te vinden. In totaal zullen zo’n elfduizend diere…

Reageer op het artikel "Brandblusser controleren en keuren"

Reacties

Ineke de Vos, 07-11-2015 12:20 #3
Goedemiddag ik had een vraag, wij hebben een kleine brandblusser inde caravan van 2009 is deze nog goed of moet er een nieuwe komen.
Weet niet hoelang ze mee gaan.
Ik hoop dat u mij antwoord geeft.
Alvast bedankt

Cederique Maes, 02-01-2013 19:07 #2
Er staan hier enkele brandblussers in de gemeenschappelijke delen van een studentenkot. Nu is mijn vraag, hoe controleer ik of deze correct en tijdig zijn nagezien…
Daar hangt een klevertje op en bij het jaar 2010 is er een gaatje doorprikt…

A. Verwijs, 18-04-2012 22:02 #1
Is een timmerbedrijf verplicht om elk jaar de brandblussers te laten keuren? Reactie infoteur, 19-04-2012
Wettelijk gezien is keuring minimaal 1x per 2 jaar verplicht voor bedrijven(dus ook een timmerbedrijf), brandslang(haspels) moeten jaarlijks worden gecontroleerd. Bedrijven die controles middels een abonnement uitvoeren hanteren vaak NEN 2559, welke jaarlijkse controle/onderhoud voorschrijft.

Infoteur: Fluffy
Gepubliceerd: 26-05-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 3
Schrijf mee!