InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Klussen: het veilig maken van uw huis - kindveilig huis

Klussen: het veilig maken van uw huis - kindveilig huis

Klussen: het veilig maken van uw huis - kindveilig huis Veel ongelukken gebeuren in en rondom uw huis. Deze ongelukken hadden gemakkelijk voorkomen kunnen worden door het nemen van wat simpele maatregelen. U kunt hierbij denken aan betere verlichting, het voorkomen van uitglijden en struikelen, het monteren van handgrepen, het installeren van een thermostaatkraan, het weghalen van drempels, het schoonhouden van gangen, het opruimen van de garage, het kindvriendelijk maken van het huis.

Zorg voor goede verlichting

Vooral oudere mensen hebben veel licht nodig. Extra licht bij het aanrecht, bij de keukentafel, bij de trap, of in de badkamer is nodig. 's Nachts zijn nachtlichtjes handig om te kunnen zien waar u loopt.

Buiten is het praktisch om buitenverlichting aan te brengen. Gebruik een bewegingssensor zodat het licht automatisch aangaat wanneer er iemand aan komt.

Haal drempels en kleedjes weg

Wanneer u ouder wordt kunt u makkelijker over drempels struikelen. Dat geldt trouwens ook voor kinderen. Haal de drempels weg en plaats tochtborstels onderaan de deur.

Kleine kleedjes op een gladde ondervloer kunnen ook voor veel ellende zorgen. Haal ze weg of breng een antisliplaag aan de onderkant aan. Gebruik in de badkamer antislipmatten of laat bij een verbouwing antisliptegels aanbrengen. Ook op de trap zijn rubberstrippen erg handig.

Handgrepen bij het bad en de douche

Breng handgrepen aan bij het bad en de douche. Zo heeft u meer houvast bij het opstaan of wanneer u onder de douche of in bad stapt.

Thermostaatkraan in de douche

De warm waterkraan levert gevaar voor verbranding op. Gebruik daarom een thermostaatkraan die op een constante temperatuur kan worden ingesteld. U kan deze niet per abuis te hoog zetten.

Gangen en trappen schoonhouden

Zorg dat er geen rommel in de gangen en op de trappen ligt waar u over kunt struikelen. Ruim alles goed op.

Houd de garage/schuur schoon

Ook de schuur of garage moet opgeruimd zijn zodat u geen spullen over u heen krijgt wanneer u een grasmaaier of hark wilt pakken.

Het huis kindveilig maken

U kunt uw huis op allerlei manieren veiliger voor uw kinderen maken.

  • Breng sloten aan op keukenkasten en laden.
  • Haal alle gevaarlijke spullen uit de kasten en laden.
  • Doe een grendel op de ovendeur.
  • Scherm de fornuisknoppen af.
  • Zet de stelen van de pannen niet aan de voorkant van het fornuis.
  • Hou het aanrecht vrij van gevaarlijke een breekbare spullen.
  • Installeer een thermostaatkraan in bad zodat kinderen niet kunnen verbranden.
  • Blijf altijd bij kinderen aanwezig wanneer ze in bad zitten. Ze kunnen al verdrinken in 10 centimeter water.
  • Zet medicijnen, scheermesjes en schoonmaakmiddelen in de badkamer achter slot en grendel.
  • Bescherm oude stopcontacten met speciale plaatjes die u over de gaatjes plakt.
  • Breng stootkussentjes aan op de scherpe hoeken van de tafels.
  • Plaats geen stoelen of andere beklimbare objecten bij het open raam, aanrecht of strijkplank.
  • Plaats geen zware voorwerpen op planken of tafels die omver getrokken kunnen worden.
  • Maak kasten aan de wand vast zodat kinderen niet vallen als ze erin klimmen.
  • Zorg dat er gaatjes in een speelgoedkist zitten voor het geval ze erin klimmen.
  • Zorg dat uw kinderen niet bij de draden van jaloezieën kunnen.
  • Scherm kachels en open haarden af.
  • Zorg voor een hoge deurklink als u niet wilt dat uw kind zelf de deur openmaakt.
  • Scherm de scharnierkant van de deur af om te voorkomen dat uw kind er met zijn vingers tussen kan.
  • Zorg voor rookdetectors en noodverlichting.
  • Maak balkons en trappen veilig.
  • Verwijder kleine spulletjes zoals punaises, kattenvoer, zeep, etc. Vooral peuters willen van alles doorslikken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe weet je dat je een veilig slot koopt?Hoe weet je dat je een veilig slot koopt?Je eigendommen zijn van jou. Op ongewenst bezoek die in jouw spullen snuffelt en dingen ongevraagd meeneemt zit je bepaa…
Voorkomen van inbraak?Voorkomen van inbraak?U moet uw huis zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor inbrekers. In de meeste gevallen kiezen ze in een wijk een huis wa…
Inbraak voorkomen tijdens uw vakantieU maakt de grootste kans op een inbraak op momenten dat u niet thuis bent. Op het moment dat u op vakantie bent, hebben…
Sloten: lyts mar leafSloten: lyts mar leafHet is de kleinste van de Friese elf steden en buit deze positie uit met de slogan 'Lyts mar leaf', wat in het Nederland…
Hoe zorg ik voor een kindvriendelijk interieurHoe zorg ik voor een kindvriendelijk interieurEen kindvriendelijk interieur en kindveilig huis zijn belangrijk als er een kindje op komst of in huis is. Maak uw huis…
Bronnen en referenties
  • Home Improvement - Hamilton

Reageer op het artikel "Klussen: het veilig maken van uw huis - kindveilig huis"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Klussen
Schrijf mee!