InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Vocht in de kelder behandelen

Vocht in de kelder behandelen

Vocht in de kelder behandelen Bij vocht in de kelder mag sanering aan de buitenkant misschien effectief zijn, probleem is dat de buitenmuren volledig vrijgemaakt moeten worden. Renovatie van binnenuit is veel praktischer en kan ten alle tijde uitgevoerd worden. lnjecteren is een veel toegepaste techniek. Snel, gemakkelijk en betaalbaar.

Grondwaterpeil en vochtproblemen

Vochtproblemen in kelders worden tegenwoordig steeds vaker in de hand gewerkt door extreme weersomstandigheden. Het grondwaterpeil kan immers in een mum van tijd drastisch wijzigen. Heb je eerst wekenlang temperaturen van boven de 30 graden en zakt het grondwater dramatisch, dan is er plotseling weer sprake van tropische hoosbuien die het grondwaterpeil gigantisch doen stijgen.

Buitenmuren van huizen gebouwd in de jaren zestig en zeventig, zijn onvoldoende berekend op dergelijke schommelingen en worden al snel poreus en vochtig.

Drie soorten keldervocht

ln kelders kan men last hebben van 3 soorten vocht:

Condensvocht

Condensvocht, in de praktijk de meest voorkomende oorzaak van vochtproblemen, wordt veroorzaakt door temperatuurverschillen. Men herkent het aan beslagen ramen en vochtige vloeren. Condensvocht is te voorkomen door een goede ventilatie met een constante luchtstroom en temperatuur. Dat kan door het aanbrengen van ventilatieroosters of permanent geopende raampjes. Condensvocht kan men dus zeer goed zelf oplossen.

Doorslaand vocht

Doorslaand vocht vindt zijn oorzaak in openingen in de buitenmuur waardoor het vocht naar binnen kan dringen. Men ziet het aan behang dat loslaat en stucwerk dat afbrokkelt. lnjecteren kan dit probleem verhelpen.

Bij die methode worden er gaten met een diameter van 8-10cm in de muur geboord, die vervolgens worden gevuld met speciale afdichtingsgel. Dit creëert een permanente beschermlaag in de muur en kan in principe bij alle huizen worden toegepast.

Optrekkend vocht

Optrekkend vocht treedt met name op als de fundering in een vochtige ondergrond staat. Zodra vloeren of muren poreus raken of wanneer er scheurtjes ontstaan, ontstaat een vochtige ondergrond met wateroverlast en schimmelvorming als gevolg.

Optrekkend vocht kan op eenzelfde wijze worden behandeld als doorslaand vocht. Men injecteert de vloer of muur met injectiegel en brengt op die manier een waterdichte beschermlaag aan.

Welke problemen bij vocht in de kelder?

  • Verf bladdert af, behang en stucwerk laten los
  • Schimmelvorming, wat gepaard gaat met een muffe lucht in huis
  • Hoge vochtigheidsgraad in de woning
  • Wateroverlast
  • Ongezond leefmilieu voor mensen met reuma of astma
  • Leidingen die oxideren

Sanering aan de buitenzijde

Huiseigenaren met vochtige kelders als gevolg van poreuze wanden of vloeren, kiezen vaak voor sanering aan de buitenzijde. Ze leggen de buitenwand bloot en smeren er teer op, in de hoop dat de muren dan waterdicht zijn. Maar in de praktijk blijkt achteraf vaak dat deze methode niet afdoend is en treden er later toch weer lekkages of vochtplekken op.

Daarom zullen vochspecialisten deze methode niet gauw adviseren. Sanering aan de buitenkant is volgens hen een achterhaalde en ingrijpende techniek die alleen maar tijd en geld kost. Tuin of terras worden overhoop gehaald en vaak is het resultaat onbevredigend.

Injecteren, afdoend, gemakkelijk en betaalbaar

Injecteren is een techniek die bij veel vochtspecialisten de voorkeur heeft. Het kan snel en gemakkelijk worden uitgevoerd en is bovendien betaalbaar. De methode wordt al tientallen jaren in Nederland toegepast en meestal is de klus in enkele dagen geklaard.

De kosten bedragen zo´n 1.500 tot 2.000 per tien vierkante meter. Kleinere oppervlakten kunnen al voor enkele honderden euro's vochtvrij worden gemaakt. Huiseigenaren kunnen overigens ook vooraf een vrijblijvende analyse laten maken met behulp van vochtmeters.
Gerelateerde artikelen
Een vochtige kelder renoverenEen vochtige kelder renoverenEen vochtige kelder, vervelend en schadelijk voor de gezondheid. Bovendien wordt isolatie door vocht aanzienlijk vermind…
Vochtschade door regen of andere oorzaak van buitenafVochtschade door regen of andere oorzaak van buitenafVocht in huis is niet altijd een kwestie een condensvorming in geïsoleerde ruimten. Het komt ook voor dat vocht van buit…
Vochtproblemen in huis, wat doe je er aan?Vocht in je huis kan schade aanbrengen aan je huis, meubelen en je eigen gezondheid en dat van je huisgenoten. Er kan on…
Optrekkend vocht en andere vochtproblemen in huisOptrekkend vocht en andere vochtproblemen in huisTot de mogelijke oorzaken van een teveel aan vocht in de woning behoort het optrekkend grondvocht. Dit is typisch een pr…
Oorzaken van een vochtprobleem in huisWonen in een huis met een hoge luchtvochtigheid kan zeer deprimerend werken en is bovendien heel ongezond. De oorzaak va…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vocht in de kelder behandelen"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 12-08-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!