InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Wonen: tips bij het huren van een huis of appartement

Wonen: tips bij het huren van een huis of appartement

Wonen: tips bij het huren van een huis of appartement Als je een appartement of een huis wilt gaan huren, dan krijg je te maken met heel wat dingen. Je ondertekent een huurcontract, je betaalt een maandelijkse huurprijs en je moet zorgen voor een brandverzekering. Ook vóórdat je beslist om een bepaalde woning te huren, moet je rekening houden met enkele dingen zoals de omgeving en de kwaliteit van het sanitair. Ook laat je dingen zoals bijkomende kosten en de verantwoordelijkheid voor herstellingen aan de huurwoning bij voorkeur heel concreet in het huurcontract opnemen. Een makelaar kan je eventueel helpen bij het vinden van een geschikte huurwoning. Welke tips kunnen nog zoal van pas komen bij het huren van een huis of appartement?

Kopen of huren?

Niet iedereen beschikt over de financiële middelen om een huis of appartement te kopen. Ook heeft niet iedereen de mogelijkheid om een hypotheek te krijgen bij een bank of kredietverstrekker. Om een hypotheek te krijgen moet je immers over een vast maandelijks inkomen beschikken. Heb je dat niet, dan zijn banken of kredietverstrekkers zelden of nooit bereid om je een hypotheek te verlenen. Zeker na de financiële crisis zijn banken nog voorzichtiger geworden bij het verstrekken van hypotheken en leningen. Daarom zijn veel mensen aangewezen op het huren van een woning.

Omgeving huis of appartement

Als je een woning wilt gaan huren, is het van belang om in de eerste plaats te kijken hoe de omgeving er uit ziet. Is de woning gelegen dichtbij winkels en shops, en hoe zit het met de bereikbaarheid van het openbaar transport? Als je een auto hebt, is het gepast om te kijken waar er parkeergelegenheid is. Wie van stilte en rust houdt, kijkt ook steeds naar de eventuele lawaaihinder: zijn er discotheken of bars in de buurt? Ook is het altijd interessant om de huizen in de buurt te bekijken: zijn de meeste huizen in de buurt verouderd of gaat het vooral om nieuwbouw?

Grondig onderzoek huurwoning

Kwaliteit afwerking

Bij een woning is de afwerking van groot belang. Check hoe de muren en de vloeren zijn afgewerkt en of de ramen en deuren van goede kwaliteit zijn. Zijn de ramen goed geïsoleerd tegen koude en lawaai? Zijn de deuren handig in het gebruik en staat er een stevig slot op de buitendeur?

Kwaliteit sanitair

Het sanitair is van uiterst belang voor de zuiverheid en de hygiëne in een woning. Het is steeds goed om te kijken hoe de kranen, de wasbak en de douche ervoor staan. Check altijd even hoe het gesteld is met de afvloeiing van het water in de douche of bad. In de badkamer moet je ook nagaan of er een goede verluchting mogelijk is, om CO2-vergiftiging te vermijden.

Stopcontacten en elektriciteit

In je appartement wil je natuurlijk ook heelwat elektronische apparaten kunnen aansluiten, zowel huishoudtoestellen als vrijetijdsapparatuur zoals een dvd-speler of een computer. Kijk dan ook goed na of er genoeg stopcontacten zijn op de plaatsen waar je je toestellen wilt installeren. Ook kan het geen kwaad om de elektriciteitskast grondig te inspecteren.

Huurcontract

Werkelijke huurprijs

Vaak krijg je bij aanbiedingen van huurwoningen te maken met verwarrende prijzen. Soms wordt een basisprijs aangeboden en komen daar allerlei kosten bij, zoals kosten voor gas, elektriciteit en watervoorziening. Ga goed na welke kosten inbegrepen zijn in de basisprijs en welke niet. Soms rekent de verhuurder ook een voorschot aan dat in de basisprijs begrepen is. Als de kosten van je energieverbruik het voorschot overstijgen, kan hij je extra kosten aanrekenen.

Extra kosten

In een contract staat meestal duidelijk welke herstellingen voor de huurder en de verhuurder zijn. In de meeste gevallen zijn de grote herstellingen voor de verhuurder en de kleine voor de huurder, maar toch is het goed om dit klaar en duidelijk te bepalen in je huurcontract.

Brandverzekering huurwoning

Vergeet niet om op te letten dat je woning verzekerd is tegen brand. Soms kan de verhuurder hier voor zorgen, maar in de meeste gevallen is het de huurder zelf die een brandverzekering afsluit. Als je dan schade hebt door brand, dan kan je rekenen op een schadevergoeding. Veel mensen vermijden de brandverzekering om kosten te besparen, maar het is toch beter om enkele euro's opzij te leggen om een brandverzekering aan te gaan.

Advies makelaar

Om de zoektocht naar een geschikte huurwoning wat te vergemakkelijken kan je een beroep doen op een makelaar. Een makelaar beschikt over de meest gedetailleerde informatie over huizen en appartementen die te huur staan. Hoe meer details je weet over de huurwoning, hoe beter. Want elk detail kan nuttig zijn bij het maken van je beslissing om een woning te huren. Online kan je prijsoffertes van makelaars vinden die je kunnen helpen om een degelijke huurwoning te vinden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Particulier huren van woningWie niet in aanmerking komt voor een sociale huurwoning of de wachtlijsten te lang vindt, kan een woning particulier hur…
Aankoopmakelaar: wel of niet inhuren?Als u een huis wilt kopen, komt u voor verschillende keuzes te staan. Is het nodig om een aankoopmakelaar in te huren? K…
Investeren: het kopen van een eigen huis als investeringInvesteren: het kopen van een eigen huis als investeringEen eigen huis kopen wordt vaak gezien als voordeliger dan het huren van een huurwoning. Als je een huis koopt, kan je o…
Een woning huren of kopen?Een woning huren of kopen?Stel je wilt verhuizen, misschien huren of misschien kopen, dan is het belangrijk de voor- en nadelen tegen elkaar op te…

Reageer op het artikel "Wonen: tips bij het huren van een huis of appartement"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 27-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woontips
Schrijf mee!