InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Ventilatiesystemen in huis

Ventilatiesystemen in huis

Ventilatiesystemen in huis Huizen zijn vaak voorzien van een mechanisch ventilatiesysteem of een balansventilatiesysteem. Een balansventilatiesysteem zuigt vervuilde lucht af en voorziet het huis van verse lucht. Een mechanisch ventilatiesysteem zuigt vervuilde lucht af, maar ververst de lucht niet. Beide systemen hebben regelmatig onderhoud nodig.

Mechanische ventilatie

Een mechanisch ventilatiesysteem zuigt vervuilde lucht af. Luchtkanalen zijn aangesloten op de ventilator. Deze zuigt de lucht uit toilet, badkamer en keuken af. Het systeem vervoert geen verse lucht daarom is ventilatie noodzakelijk.

Onderhoud
Het systeem moet elk jaar worden nagekeken en schoongemaakt. U kunt daarvoor een installateur inschakelen maar u kunt het ook zelf doen. Roosters kunnen met een droge doek worden schoongemaakt en de ventielen mogen worden schoongemaakt met een vochtige doek en evt. een sopje van afwasmiddel.

2/3 standen
Er zijn systemen met 2 of 3 verschillende standen. De stand die u moet gebruiken is afhankelijk van de geproduceerde hoeveelheid vocht (bijv. koken) en de aanwezigheid van mensen.

2 standen
's Nachts en overdag bij geen bijzonderheden op stand 1.
Bij aanwezigheid van veel mensen en tijdens koken en douchen op stand 2.

3 standen
Als er niemand thuis is en 's nachts op stand 1.
Overdag op stand 2.
Bij de aanwezigheid van veel mensen en tijdens het koken of douchen op stand 3.

Verbeteringen die aan het systeem kunnen worden gedaan zijn o.a.
Een systeem dat automatisch werkt
Een motorloze afzuigkap op het systeem aansluiten zodat kooklucht beter wordt afgezogen.

Balansventilatie

Een balansventilatiesysteem zuigt door mechanische ventilatie de vervuilde lucht af en voert verse lucht toe. Op een energiezuinige manier wordt de lucht in huis ververst. Kleine stofdeeltjes uit de buitenlucht blijven achter in de filters. Bij een goed werkend systeem is het niet noodzakelijk om de ramen open te zetten maar de luchtcirculatie in huis moet wel goed zijn. Kieren onder de deuren moeten dus niet allemaal worden afgedicht. Veel nieuwbouwwoningen zijn voorzien van een balansventilatiesysteem maar lang niet iedereen is hier tevreden over. Het systeem kan gezondheidsklachten veroorzaken zoals vermoeidheid, hoofdpijn, hooikoorts, keelpijn en vermoeide of tranende ogen.

Onderhoud
Om problemen te voorkomen is regelmatig onderhoud noodzakelijk. Slecht onderhoud kan de volgende klachten veroorzaken:
  • Er ontstaat schimmelvorming door een te grote hoeveelheid vocht.
  • Het energieverbruik stijgt.
  • Een te hoog CO2 gehalte veroorzaakt gezondheidsklachten.
  • Verstopte ventielen en filters veroorzaken geluidsoverlast. Maak ze daarom elke 2 a 3 maanden schoon en vervang ze 1 keer per half jaar. Laat het systeem 1 keer per jaar controleren door een monteur.

Deze problemen zijn te voorkomen door:
  • Bewoners betere voorlichting te geven.
  • Technische aanpassingen.
  • Laat het onderhoud en de plaatsing van het systeem alleen door een erkende installateur uitvoeren.

De voordelen
Het voordeel van een balansventilatiesysteem met warmteterugwinfunctie (WTW) is dat de van buiten komende lucht wordt opgewarmd door lucht die naar buiten gaat. Het is energiezuinig omdat er minder warmte verloren gaat. Ook is er constant zuivere lucht in huis.

Standen
Het systeem heeft meestal een 3 standenschakelaar en deze werkt hetzelfde als beschreven bij een mechanisch ventilatiesysteem.

Als het WTW systeem is uitgevoerd met een bypass, dan kan in de zomer geventileerd worden zonder warmteterugwinning. U kunt daarmee gebruik maken van nachtventilatie. 's Nachts wordt koelere lucht naar binnen gehaald waardoor de temperatuur in huis daalt
Gerelateerde artikelen
Aanleggen van ventilatie in huisAanleggen van ventilatie in huisAlle huizen hebben ventilatie nodig. Dit komt omdat de lucht regelmatig moet worden ververst. Dit is beter voor de leefk…
Een goede ventilatie in huis: een absolute must!Schimmel, condensatie, nare geurtjes... Het zijn slechts enkele problemen die opduiken in huizen die slecht geventileerd…
Ventilatie in uw woning: verplichte energiebesparing! (BE)Wie in Belgie sinds 2006 een bouwaanvraag heeft ingediend, was verplicht om een ventilatieplan op te stellen. Een woning…
Ventileren en vocht bestrijdenEen van de belangrijkste dingen in je huis is ventileren en vocht bestrijden. Niet genoeg ventileren en een vochtig huis…
Nieuwbouw huizen te goed geisoleerd?Nieuwbouw huizen te goed geisoleerd?Woningisolatie brengt de bewoner van huis veel deugd. Hoe beter de isolatie van het huis is, hoe minder energie er verbr…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ventilatiesystemen in huis"

Infoteur: Liza
Laatste update: 05-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!