InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Tips om het warm te houden zonder hoge stookkosten

Tips om het warm te houden zonder hoge stookkosten

Tips om het warm te houden zonder hoge stookkosten Stookkosten zijn een flinke uitgavenpost voor een gemiddeld Nederlands huishouden. Zeker in de winter gebruiken we veel gas om onze huizen te verwarmen. Door op een andere manier met de verwarming van je huis om je gaan, kun je flink op stookkosten besparen. Zo kan het behoorlijk schelen wanneer je niet het hele huis verwarmd. Ook kan de thermostaat vaak wat lager als je warme kleren aan hebt en actief bent. Door gordijnen dicht te doen en kaarsen te branden verbruik je minder gas.

Niet het hele huis verwarmen

In de eerste plaats is het vaak niet nodig om het hele huis te verwarmen. 's Nachts kan de verwarming misschien helemaal uit, of op een lage temperatuur (beneden de 15 graden). Ook wanneer er overdag lange tijd geen mensen in huis zijn kan de verwarming tijdelijk uit.

Maar ook als er wel mensen thuis zijn, hoeft de verwarming niet overal aan. Als je het grootste deel van de dag in de woonkamer bezig bent, dan is het niet nodig om ook de slaapkamers te verwarmen. Pas halverwege de middag, als de kinderen thuis komen en op hun kamer willen gaan zitten, ga je ook de ruimtes boven verwarmen. De badkamer wordt waarschijnlijk alleen aan het begin en aan het eind van de dag actief gebruikt; de rest van de dag kan ook daar de verwarming uit.

Maak voor jezelf een duidelijke planning wanneer je welk deel van het huis wilt verwarmen. Het is natuurlijk niet lekker om in een kamer te moeten zitten die vervolgens nog anderhalf uur nodig heeft om een beetje op te warmen. Doe de verwarming daarom een uur van tevoren al aan, zodat de temperatuur al redelijk aangenaam is, wanneer je er gebruik van maakt.

Wanneer je 's nachts (en ook periodes overdag) de verwarming in het hele huis uit hebt, en je wilt vervolgens niet in een koud huis terecht komen, dan kan een thermostaatklok uitkomst bieden. Die kun je van tevoren instellen, zodat het huis al verwarmd wordt voordat jij je bed uit komt. Een groot deel van de stookkosten van een gemiddeld Nederlands gezin gaan op aan het warm houden van ruimtes waar zich (op dat moment) geen mensen bevinden. Door een stukje extra planning en een kleine investering in een thermostaatklok, kun je een hoop geld besparen zonder in de kou te hoeven zitten.

Draag winterkleren om warm te blijven

In de zomer probeer je het koel te houden door zomerkleren te dragen; zowel binnen als buiten. In de winter draag je buiten warme kleren, maar binnen misschien niet. Het is verstandig om dat wel te doen. Door ook binnen een warme trui of een warm vest aan te doen, heb je het minder snel koud en hoeft de verwarming minder hoog. Ook is het belangrijk om je voeten goed warm te houden. Wanneer je koude voeten hebt, gaat je lichaam proberen deze op te warmen, wat vaak tot gevolg heeft dat de rest van je lichaam ook moeilijker warm te houden is. Zorg er in ieder geval voor dat je sokken aan hebt; en met pantoffels ben je helemaal verzekerd van warme voeten.

Door het dragen van warme kleren kan de thermostaat misschien wel 2 graden omlaag; dat scheelt natuurlijk een hele hoop op jaarbasis. Dat betekent wel dat de naveltruitjes en shirtjes zonder mouwen tot het voorjaar in de kast moeten blijven liggen.

Hou warmte binnen door gordijnen te sluiten

Uiteraard hoef je niet de hele winter door de gordijnen dicht te houden, maar zo gauw als het donker (en over het algemeen ook kouder) wordt, kun je de gordijnen het beste sluiten. Door ramen ontsnapt over het algemeen heel veel warmte. Gordijnen kunnen er bij helpen om de warmte in huis vast te houden.

Wanneer een gordijn over de radiator hangt, komt de warmte juist tussen het gordijn en het raam terecht, waardoor er extra veel warmte naar buiten ontsnapt. Wanneer dat het geval is, moet je misschien overwegen om de gordijnen korter te maken, of om de gordijnen op de vensterbank te leggen. Wanneer dat voor jou geen opties zijn, dan is het het overwegen waard om de gordijnen toch open te laten, of om de bewuste radiator (wanneer er voldoende andere radiatoren zijn) dicht te draaien.

Blijf actief

Door in beweging te blijven zorg je ervoor dat je lichaam zichzelf opwarmt. Waarschijnlijk heb je overdag - terwijl je bijvoorbeeld bezig bent met huishoudelijke taken - minder last van de kou, dan 's avonds wanneer je stil zit op een stoel.

Dat betekent in de eerste plaats dat je de verwarming overdag meestal niet zo hoog hoeft te zetten als 's avonds. Maar het kan ook een reden zijn om 's avonds actief te blijven. Wanneer je het koud hebt, zou je bijvoorbeeld een paar oefeningen kunnen doen. Ook zul je het de hele avond minder koud hebben, wanneer je aan het eind van de middag of het begin van de avond een stuk gaat hardlopen.

Je huis verwarmen met kaarsen

Centrale verwarming hoeft niet de enige warmtebron te zijn, waarmee je je huis warm probeert te houden. Sommige mensen hebben een open haard of een houtkachel waarmee ze een groot deel van hun huis warm kunnen krijgen. Dat is niet voor iedereen weggelegd en een open haard inbouwen is vaak een erg kostbare onderneming en in veel huizen simpelweg niet mogelijk. Wat wel iedereen kan doen is het branden van kaarsen.

Hoewel één kaars weinig warmte geeft, helpt het zeker bij het verwarmen van je huis om een aantal kaarsen aan te steken. Met kaarsen bespaar je trouwens niet alleen op je gaskosten, maar het maakt het ook mogelijk om een aantal lampen uit te doen. Je kunt bij kaarslicht dan wel niet lezen, maar het is wel mogelijk om met kaarsen een aantal lampen die voor sfeerlicht moeten zorgen te vervangen.

Lees verder

© 2010 - 2014 Brempie, gepubliceerd in Wonen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verwarming een graadje lagerVerwarming een graadje lagerOp jaarbasis kunt u veel geld besparen door uw verwarming standaard één graadje lager te zetten. Het is echter niet de b…
Hoe krijg ik mijn gasverbruik naar beneden?Hoe krijg ik mijn gasverbruik naar beneden?Waar wij eenvoudig op kunnen besparen is de energierekening. Het probleem hiermee is dat u het effect van de besparing n…
Energiebesparingstips: gas en verwarmingEnergiebesparingstips: gas en verwarmingDe energieprijzen stijgen nog altijd. Het loont daarom energie te besparen. De verwarming (van water) is wellicht de gro…
Bezuinigen op je stookkosten levert veel geld opIn de winter draaien de mensen de verwarming een graadje hoger en vaak ik dit ook geen overbodige luxe. Maar hoe kun je…
Honderden euro's besparen op de verwarming van je huisHonderden euro's besparen op de verwarming van je huisHet verwarmen van je huis is een behoorlijke kostenpost: een gemiddeld huishouden is snel tussen de 1000 en 2000 per j…

Reageer op het artikel "Tips om het warm te houden zonder hoge stookkosten"

Reacties

Meer, 27-11-2013 00:18 #2
Goede tips, ECHTER, wij hebben een luchtverwarming, dus wij kunnen NIET iets aan of uit / dicht of open zetten. Altijd tocht, ZEER hoge verbruikskosten, 10M3 verbruik gas van 1800- 2300 uur is 5 uur, exclusief natuurlijk het verbruik van koken(gas), douchen. Ook de elektra kosten zijn hoog, alleen het stoken, 5 uur, kost 9 KWH, dit terwijl het een NIEUWE installatie is. De fabrikant - en leverancier geven aan dat dat normaal is. Een monteur (specialist) is al 3 x geweest! De meest slechte aankoop die wij ooit hebben gedaan!
Dit ter info

Mirjam, 26-02-2012 18:51 #1
Voorop gesteld dat het inderdaad heel belangrijk is dat er bespaard moet worden op het energie verbruik en wij daar als burger met zijn ALLEN wat aan moeten doen, zeker een voorstander van… en toch heb ik er ook nog wel wat opmerkingen over want…

Het is waar kaarsen geven heel veel gezelligheid maar ook warmte. maar WAT als je die kaarsen gewoon NIET KAN, kopen omdat het budged daar te klein voor is?
Zo goedkoop zijn die kaarsen nu ook weer niet en alle verplichte kosten lopen meer en meer op maar word ons inkomen hoger? nee alleen maar lager zo laag dat menig burger zich waarschijnlijk wel afvraagt hoe alles nog betaald moet worden incl. de energie rekening.
Als 'al' die mensen nou eens geen energie rekeningen meer konden betalen moeten al deze mensen dan toekomstig helemaal zonder energie komen te zitten in huis?
En ja afgesloten word je, is totaal geen scruples mee. in het buitenland is er zelfs nog een vrouw overleden omdat deze aan het zuurstof thuis zat en de energie toevoer werd afgesloten daar er rekeningachterstanden waren. en hoe de fam. ook smeekte en aangaf dat dat niet kon wegens het zuurstofprobleem. ja. te triest voor woorden. het is gewoon afgesloten… en het bedrijf is niet eens aansprakelijk gesteld.
Bovendien vind ik de beredenering dat je maar flink veel in beweging moet blijven ook kort door de bocht geschreven.want triest genoeg heeft niet iedereen de lichamelijke capaciteiten om maar steeds in beweging te blijven en dan heb ik het niet alleen over oude mensen.
En de ene plaats niet verwarmen in het huis en de ander wel is ook niet altijd een optie want het is maar net aan wat voor woning je hebt.veel al komt er daardoor juis tweer heel veel kou naar binnen door die kamer die niet of minder verwarmd is. waardoor de ketel dan juist weer op gaat loeien en dus meer energie verbruikt als dat het een constante temperatuur heeft.
En tot slot wat de allermeeste energie voor de mens zou opleveren is… energie steken in elkaar. liefde geven, .niet dat we daarmee de warmte maken in ons huis maar wel in ons hart zodat we met zijn allen de kracht hebben om door negatiefe periode's in onze levens door te komen… dit is ook een tip om het warm van te krijgen zonder energie kosten.

Infoteur: Brempie
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 2
Schrijf mee!