InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Inbraak voorkomen

Inbraak voorkomen

Inbraak voorkomen Inbraak in de woning is de schrik van iedereen die op vakantie gaat of niet zo vaak thuis is. Inbraak voorkomen is iets waarvan men denkt er niet zoveel grip op te hebben. Je hoort mensen vaak zeggen: "Als ze willen inbreken, lukt dat ze toch wel". Dit is niet helemaal waar. U kunt inbraak voorkomen door uw woning en tuin eens kritisch te bekijken door de ogen van een inbreker.

Inbraak voorkomen

Inbraak kunt u voorkomen door uw huis en tuin eens kritisch te bekijken door de ogen van een inbreker. Gebruikt u een type schutting die gemakkelijk als ladder kan dienen voor een inbreker? Gebruikt u voldoende licht in de tuin? Helpt u de inbreker juist een handje door een reservesleutel onder de mat neer te leggen? Allemaal zaken waarover nagedacht moet worden wanneer u inbraak in uw woning wilt voorkomen.

Inbraak voorkomen: de tuin

Wanneer u inbraak wilt voorkomen zult u eerst eens kritisch naar uw tuin moeten kijken. De tuin is meestal de eerste plek waar de inbreker komt als hij of zij het op uw woning gemunt heeft. Wanneer u het in uw tuin al moeilijk maakt voor een inbreker, dan zal dat de inbreker afschrikken.

Om in uw tuin te komen zal een inbreker meestal eerst over uw schutting moeten klimmen. Het gebruik van horizontale planken maakt het de inbreker wel erg gemakkelijk om in uw tuin te komen. Horizontale planken fungeren voor de inbreker als een ladder. Gebruik daarom altijd verticale planken. Dit maakt het de inbreker lastiger om over uw schutting te klimmen. Inbraak kunt u voorkomen door de inbreker te demotiveren!

Wanneer een inbreker toch over uw schutting is geklommen, dan komt hij of zij als eerst in uw tuin terecht. Gebruik veel licht in de tuin en probeer de tuin zo overzichtelijk mogelijk te houden. Het doel is om te zorgen dat de inbreker zich niet gemakkelijk kan verstoppen op een donkere plek of achter bijvoorbeeld een container. Zorg daarom dat u de tuin vanuit uw woning goed kunt overzien en dat er geen donkere hoekjes zijn.

Zet in uw tuin geen trappen, tafels of containers tegen de woning. Dit zijn voor inbrekers namelijk handige hulpmiddelen om naar het bovenraam te klimmen en de woning binnen te glippen. Leg ook geen reservesleutels in uw tuin. Inbraak voorkomen doet u door het de inbreker zo moeilijk mogelijk te maken.

Inbraak voorkomen: de woning

Veel mensen laten de ramen open staan wanneer zij even tien minuten van huis weg zijn. Deze mensen onderschatten de snelheid waarmee een inbraak wordt gedaan. Een inbreker gaat razendsnel te werk en kan binnen enkele minuten uw waardevolle spullen weghalen. Sluit dus alle ramen wanneer u weggaat van uw huis om inbraak te voorkomen.

Zorg dat er geen reservesleutels of autosleutels bij de deur liggen. Wanneer er bij de voordeur een sleutel van de achterdeur ligt, geeft u de inbreker een mogelijkheid om via de achterdeur te vluchten. Dit wilt u voorkomen. Laat daarom ook geen sleutel in de achterdeur zitten.

Wanneer u autosleutels bij de voordeur heeft liggen, verschaft u de inbreker ook toegang tot uw auto. Hierdoor loopt u niet alleen het risico dat uw woning wordt leeggehaald, maar loopt u ook het risico dat uw auto wordt gestolen. Probeer diefstal van uw auto te voorkomen door geen autosleutels zichtbaar neer te leggen.

Inbraak voorkomen wanneer u op vakantie bent

Inbraak voorkomen doet u ook door uw post regelmatig te laten opruimen wanneer u voor een langere tijd van huis weg bent. Wanneer er een hele stapel post ligt weet de inbreker dat u lange tijd van huis bent en zal het aantrekkelijker worden om inbraak in uw woning te realiseren. Vraag een kennis, een familielid of de buurvrouw om regelmatig uw post op te ruimen.

Wanneer u op vakantie bent is het een prima idee om een tijdschakelaar of schakelklok aan te schaffen. Op voorgeprogrammeerde uren kunt u zo het licht in de woning aan laten gaan, zonder dat u in de woning aanwezig hoeft te zijn. Hierdoor lijkt het voor inbrekers alsof u gewoon thuis bent.
© 2009 - 2014 Tane, gepubliceerd in Wonen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Woning beveiligen tegen inbraakWoning beveiligen tegen inbraakInbrekers kunnen op verschillende manieren uw woning binnendringen. Hoe kunt u de woning beveiligen tegen inbraak? In di…
Beveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNABeveiligen tegen inbraak en diefstal met SelectaDNADe meeste mensen hebben al eens een diefstal of inbraak of een poging daartoe meegemaakt. Het goed beveiligen van je spu…
Op kamers wonen, inbraak voorkomenOp kamers wonen, inbraak voorkomenOok als je op kamers woont, kan er natuurlijk bij je worden ingebroken of er kunnen spullen worden gestolen. Een verzeke…
Voorkomen van inbraak?Voorkomen van inbraak?U moet uw huis zo onaantrekkelijk mogelijk maken voor inbrekers. In de meeste gevallen kiezen ze in een wijk een huis wa…
Hoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tipsHoe je huis beveiligen tegen inbraak? Zeven tipsEr is een bekende Engelse uitspraak die zegt dat je huis je kasteel is. Je huis is de plaats waar je op je gemak wil zij…

Reageer op het artikel "Inbraak voorkomen"

Infoteur: Tane
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!