InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Energie besparen: zonwering (en meer tips)

Energie besparen: zonwering (en meer tips)

Energie besparen: zonwering (en meer tips) Zonwering is handig om in de zomer de temperatuur in huis koel te houden. Maar zonwering is ook geschikt om energie te besparen. Er is natuurlijk de airconditioning maar die verbruikt veel energie (met uitzondering van airco die werkt middels warmtepomp). Energiebesparing is mogelijk door zonwering, in de zomermaanden. Om energie te besparen neemt je dan wel een zonwering voor buiten.
De energie besparing die de zonwering voor buiten oplevert is ongeveer 15%. De energie wordt bespaard op de energie die nodig is om het huis te verwarmen en te koelen. Ook als je een airconditioning iin huis hebt is er niks mis mee om buitenzonwering aan te schaffen. Je bespaart dan energie op het verbruik van de airconditioning. De airco slaat minder vaak aan en dit bespaart ongeveer 40% energie. Heb je een airconditioning die werkt door middel van warmtepomp , dan bespaart deze airco sowieso al energie.

Soorten zonwering

Zonwering heb je in allerlei soorten. Er zijn de:

  • rolluiken
  • uitvalschermen
  • screens
  • rolluiken
  • markiezen

Bij grote ramen kies je voor verticale zonwering die aan het glas wordt bevestigd. Diagonale schermen maak je vast boven het raam. Iedereen kent het zonnescherm (schuin, al dan niet met de hand naar beneden te rollen).

Zonwerende stoffen

De stof waaruit het zonnescherm bestaat is belangrijk voor de zonwerende werking en de energiebesparing. Een stof die goed isoleert tegen warmte is acrylvezel. Katoen is een minder goede keuze omdat deze gevoelig is voor het 'weer' dat in de stof gaat zitten waardoor er grijze vlekken opkomen. Ook een zonwering van polyester is een minder goede keuze. Polyester verschiet snel van kleur als gevolg van de zon, polipropyleen heeft hetzelfde probleem.

Zonwering van microgeperforeerde stof

Zonwering van microgeperforeerde stof is wat je tegenwoordig steeds vaker ziet. Deze zonwering heeft weinig te lijden van weersomstandigheden, blijft lang mooi. En belangrijk om energie te besparen: ze regeluleren prima warmte. Bovendien is een zonwering van microgeperforeerde stof goed uitwasbaar.

Zonweringsysteem en bevestigen zonwering

Zonwering kan aangesc haft worden als automatisch systeem. Het zonweringssysteem reageert op weersomstandigheden en hoeveelheid licht. Een 'ouderwets' zonnescherm is nog wel zelf te bevestigen (als je handig bent tenminste). Soms zijn er extrasteunen nodig aan de muur om de zwaartekracht van het zonnescherm goed te verdelen. Vraag in ieder geval informatie op voordat je een zonnescherm zelf gaat bevestigen. Voor appartementen gelden overigens aparte voorschriften.

Zonwering schoonmaken

Als je je zonwering gaat schoonmaken begin dan niet onbesuisd te poetsen. Rol het doek van de zonwering uit en maak het schoon met een spons of hele zachte borstel. Gebruik geen schuurmiddel, schuurspons of ander schoonmaakmiddel en zeker geen hogedrukspuit. Laat het doek goed drogen (kies dus een droge dag voor de schoonmaak).

Zonwering om energie te besparen: tips

Tot slot nog wat tips. Een zonnescherm kan een duurzame aanschaf zijn, mits je met een aantal dingen rekening houdt: zorg dat het zonnescherm niet naar beneden is bij flinke wind én bij veel regen. Is de zonwering toch nat geworden: rol hem dan wanneer het droog is uit om te drogen. Bevestig eventueel een beschermafdak om de zonwering te beschermen tegen naar benedend lopend water vanuit de dakgoot. Een casettebescherming zorgt voor een lang levend zonnescherm.

Meer tips om energie te besparen
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Energie besparen: zonwering (en meer tips)"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!