InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Vloerverwarming, huis verwarmen en koelen

Vloerverwarming, huis verwarmen en koelen

Vloerverwarming, huis verwarmen en koelen Tegen koude voeten is vloerverwarming in huis comfortabel. Wat je moet weten over vloerverwarming voordat je vloerverwarming aanschaft zijn de voor- en nadelen, het verschil tussen vloerverwarming en radiatoren, of een installateur nodig is en hoe het zit met de kwaliteit van de vloerverwarming. En verliest vloerverwarming automatisch aan kwaliteit als je voor de goedkoopste vloerverwarming gaat? Vloerverwarming is sowieso duurzaam en kan behalve een woning verwarmen, een woning tevens koelen.
Wat betreft vloerverwarming is er het elektrische systeem en het warmwatersystemen. Een vloerverwarming die werkt op een elektrisch systeem wordt aangesloten op elektriciteitsnet en de vloerverwarming die d.m.v. het warmwatersysteem werkt wordt op de cv aangesloten. Een vloerverwarming ligt tussen vloer en isolatie. Elektrische vloerverwarming ligt 'in' kabels onder de vloer en bij het warmwatersysteem gaat het water dat de vloer moet verwarmen door buizen.

Vloerverwarming: hoe warm?

Voor de warme lucht maakt het niet uit voor welk systeem vloerverwarming je kiest. Bij beide systemen gaat de warmte naar boven. Het is afhankelijk van de vloer zelf hoe lang het duurt voordat het vertrek verwarmd is.
Het water in het vloerverwarmingssysteem, of dit nu via buizen of kabels gaat, moet rond de 40 graden zijn om de woning te verwarmen (wanneer je de temperatuur zo rond de 21 graden wilt hebben). De vloer is dan 28 graden.

Vloerverwarming is duurzaam

Vloerverwarming is duurzamer dan water in een cv, omdat het water dat gebruikt wordt om de vloer te verwarmen minder warmte nodig heeft om naar behoren te verwarmen. Dit heeft positieve gevolgen voor het energieverbruik. De warmte van een vloerverwarming blijft langer in de ruimte hangen doordat het van de vloer naar boven uitstraalt. Warmte uit een cv gaat sneller verloren. Door vloerverwarming samen te gebruiken met een warmtepompbespaar je nóg meer energie.

Vloerverwarming: je huis verwarmen én koelen

Met de aanschaf van een vloerverwarming sla je twee vliegen in één klap. Vloerverwarming verwarmt niet alleen je huis maar koelt je huis eveneens door koud water door het systeem te laten gaan. In plaats van de aanschaf van een airconditioning doe je een betere aankoop door te kiezen voor vloerverwarming en zo ben je voordeliger uit. Een airconditioning kost meer energie, de koele lucht circuleert wel maar het huis zelf wordt niet echt koel. Ook voor mensen met een stofallergie is het verstandiger om het huis te koelen door middel van vloerverwarming, op deze manier circuleert er geen stof in de lucht.

Vloerverwarming bij elke vloer?

Zowel door middel van een warmwatersysteem als door middel van een elektrisch net is vloerverwarming voor iedere vloer geschikt. Hoe makkelijk een vloer warm wordt is afhankelijk van de vloer: een houten vloer of vloer met vloerbedekking heeft langer nodig om warm te worden dan een stenen vloer. Bij een vloer van natuursteen is vloerverwarming ideaal, omdat natuursteen voor een killer klimaat in de woning zorgt. Er zijn specialisten die zowel vloerverwarming als natuursteen verkopen.

Vloerverwarming in bestaande woning

Het is in een nieuwbouwwoning natuurlijk makkelijk om te kiezen voor vloerverwarming onder de vloer, omdat alles nog moet worden aangelegd. Voor een bestaande woning is er het platte verwarmingssysteem omdat de vloer inclcusief vloerverwarming in een bestaande woning dunner moet zijn. De deuren staan immers al in de woning. Ook is er de mogelijkheid van een vloerverwarming die in de cementen vloer wordt gefreesd, maar dan wordt ook de constructievloer opgewarmd wat minder duurzaam is en dus meer energie verbruikt.

Houdt er overigens rekening mee dat wanneer de vloerverwarming lekt, je de vloer moet openleggen ter reparatie. Het is verstandiger om een installateur de vloerverwarming te laten leggen om ongelijkmatige verwarming te voorkomen en ten behoeve van de veiligheid.
Gerelateerde artikelen
Airco door warmtepompAirco door warmtepompOm een goede en gezonde ventilatie in huis te hebben, kun je een airconditioning aanschaffen. Vooral de duurzame, energi…
Vloerverwarming leggen om je huis te isoleren: soortenVloerverwarming leggen om je huis te isoleren: soortenVloerverwarming leggen kan een goede manier zijn om je huis beter te isoleren. Dankzij een degelijke isolatie van je vlo…
De warmtepomp: milieuvriendelijk verwarmenEen warmtepomp is geen nieuw verschijnsel op de markt. Het is in de tweede helft van de vorige eeuw al uitgevonden, onge…
Vloerverwarming aanleggen, keuze uit diverse soortenHet aanleggen van vloerverwarming kan op verschillende manieren. Vloerverwarming bestaat uit de varianten hoofdverwarmin…
Besparen op vloerverwarming in de winterVloerverwarming vereist toch een andere manier van bezuinigen dan de traditionele verwarming. Maar het kan wel. Zelfs in…

Reageer op het artikel "Vloerverwarming, huis verwarmen en koelen"

Reacties

Corina van Gerven, 30-04-2012 19:23 #2
We willen graag vloerverwarming in de woonkamer/ hal ongeveer 35 m2, maar met daarover laminaat. Ik weet dat het kan maar de 1 zegt niet doen ivm het langere opwarmen van de vloerverwarming waardoor ik torenhoge energie rekeningen krijg, kunnen jullie mij een wijze raad geven wat een juiste keuze is? Reactie infoteur, 15-05-2012
Bij vloerverwarming is het zo, dat de verwarming eerst moet opwarmen, dit duurt inderdaad lang, maar dat deze dan op een constante temperatuur blijft. Dat betekent, dat het echt meevalt met het langere opwarmen! De luchttemperatuur is gelijkmatiger, wat in stookkosten zou moeten schelen: mits de vloerverwarming in combinatie is met lagetemperatuurverwarming.
Meer informatie:
http://www.kostenscan.nl/media/file/energiebesparing_tips.pdf
http://www.tiebenvastgoed.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=113&Itemid=166&lang=nl

Aart, 16-08-2009 09:28 #1
Het koelen d.m.v. een vleorverwarming is veelal een fabeltje. HOE kom je aan koud water in je vloer? De vloerverwarming zit aangeslotenop je CV of standsverwarming: die leveren warm water en geen koud water.
Daarbij komt dat koude lucht in tegenstelling tot warme lucht, daalt en niet stijgt. Je houdt dus een koele vloer (als je er watrer van ca 15-20 graden in laat circuleren), maar echt koelen: dat kun je wel vergeten. (waarom hangen airco's hoog in een ruimte? (omdat koude lucht daalt)
Tevens: lekkage komt in de praktijk eigenlijk weinig voor (de instalaltie zal niet gaan lekken op den duur: daarvoor zijn de huidige materialen te goed voor) Het is hooguit dbewoner zelf die gaat boren etc in de vloer met buizen. Tja, dan vraag je om problemen. Maar dat gebeurt eigenlijk nooit.

Infoteur: Ssandra3108
Gepubliceerd: 15-08-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 2
Schrijf mee!