InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > White wash meubelen is mode

White wash meubelen is mode

White wash meubelen is mode White wash is duidelijk in de mode en worden de meubelen niet als zodanig gekochte, dan maken we de meubelen waar we op uitgekeken zijn wel in white wash stijl.

Modetrend?

Of het een tijdelijke trend is of dat de stijl definitief zijn intrede heeft gedaan weten we over enkele jaren pas. Feit is wel dat de landelijke uitstraling van white wash erg populair is. Door de economisch mindere tijden stellen we grote aankopen als meubelen ook wel eens uit en pakken we de bestaande meubelen – waar we een beetje op uitgekeken waren - aan, white wash is daar een goed voorbeeld van.

Hoe toe te passen?

  • Begin met het te bewerken hout goed schoon te maken en stevig op te schuren.
  • Schuur eerst grof en ga er daarna met fijn schuurpapier nog eens overheen.
  • Maak het stofvrij en zorg dat het te behandelen hout vetvrij wordt.
  • Met een natte doek afdoen en goed laten drogen.

Daarna kan de white wash met de roller (neem hier wel de speciale roller voor) of soort doek (er zijn voor de olieachtige varianten speciale doeken in de handel) opgebracht worden. De white wash kan in een laag aangebracht worden en de oorspronkelijke houtsoort zal er dan nog stevig doorheen schijnen. Twee of zelfs drie lagen zijn prima te doen, maar spreekt het voor zich dat het steeds witter wordt en het oorspronkelijke hout met bijbehorende houtnerf minder zichtbaar.

Het kan ook wat grover toegepast worden, want het white wash doet ook wat “ouder” lijken en de laag zal dan ook niet altijd overal even dik hoeven zijn. Pas de platte kwast toe om dit effect meer te creëren. Vlekjes, putjes of andere oneffenheden blijven zichtbaar en maken het geheel wat “ouder”.

Deuren
Naast meubelen kunnen ook deuren aangepakt worden, behandel ze op dezelfde wijze en zorg ook hier dat de stukken die mogelijk vettig zijn (bijvoorbeeld onder de klink of het beslag) extra vervrij gemaakt worden. De laag ziet er op te vette oppervlakken niet fraai uit of pakt zelfs helemaal niet goed.

Desgewenst kan er altijd nog een soort laklaag overheen, maar de materialen geven aan in hoeverre ze kras en stootvast zijn.

Combineren?

Het white wash is een landelijke stijl en combineren van meubelen bij de white wash meubelen kan prima. Denk hierbij aan het donkere koloniale wat een landelijke sfeer kan benadrukken. Het landelijke van white wash doet het ook goed met groen, veel groene planten die ook de kleur van het white wash fraai doen uitkomen. Denk aan grote varens en varianten daarop of palmachtige.

Modern
Een wat gewaagder keuze is het te combineren met strak en modern interieur. Het is afhankelijk van de materialen en kleurstelling in hoeverre dit succesvol is, maar bijvoorbeeld chrome en zwart of wit leer kunnen het prima doen bij white wash meubelen. Voor het optimale resultaten in landelijk zijn er de typisch stoffen banken met bloemmotief. Deze zie je veel in het landelijke Engeland terug. Maar het moet wel je smaak zijn en moet passen in de doorzin eensgezinswoning zoals we die veel in Nederland zien.

Lees verder

© 2009 - 2014 Annastaal, gepubliceerd in Wonen (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het dressoir is weer inHet dressoir is weer inHet dressoir heeft lang iets van grootmoederstijd gehad, denk maar aan het liedje van Wim Sonneveld waarin hij het dress…
De Bommel Meubelen Breda - Adres en OpeningstijdenDe Bommel Meubelen Breda - Adres en OpeningstijdenDe Bommel Meubelen Breda is een uniek bedrijf die zijn producten zelf produceert en ontwerpt. In Nederland heeft de Bomm…
Energie besparen: de Solar-Wash en de Dish-WashEnergie besparen: de Solar-Wash en de Dish-WashSimpeler kan bijna niet, een apparaatje wat ervoor zorgt dat het water van de wasmachine en de vaatwasser verwarmt wordt…
Help, mijn kat krabt aan meubels, deuren en/of behang!Help, mijn kat krabt aan meubels, deuren en/of behang!Het is heel natuurlijk voor een kat om te krabben, maar baasjes vinden dat meestal niet wenselijk wanneer dit gebeurt aa…
Korting: Huis en TuinKorting: Huis en TuinDe meeste tijd word doorgebracht in je eigen huis. Jaarlijks worden veel artikelen gekocht voor in en rond het huis. De…

Reageer op het artikel "White wash meubelen is mode"

Reacties

Marianne van Hekken 01-11-2010, 01-11-2010 15:25 #3
Mijn meidenkast is behandeld met was, met wat voor middel moet ik dit ontvetten om hem daarna te schuren en in de white wash te zetten? Reactie infoteur, 02-11-2010
Er is speciale ontvetten bij de doe het zelf winkel te koop. Lauwwarmwater met een scheut azijn werkt ook. Wel goed laten drogen.

Irmgard van den Brand, 06-10-2010 20:10 #2
Ik heb koloniale meubels en wil deze in een white wash look omtoveren. Hoe kan ik het beste de toplaag ontvetten? Door flink op te schuren of heb ik hiervoor een soort van ontvettingsmiddel nodig, waarbij ik daarna pas flink ga schuren? De meubels zijn vrij glad en met een soort van was behandeld. Reactie infoteur, 07-10-2010
Opschuren kan inderdaad. Maar dat is wel een stevige klus en moet een egaal resultaat opleveren.
Er is bij de doe-het-zelf en speciaalzaak ook speciale ontvetter te koop. Het materiaal moet dan goed behandeld worden en daarna het hout op laten drogen. Vervolgens licht opschuren en daarna kan je aan de slag. Er zijn verschillende merken (ook eigen merken die beduidend goedkoper zijn).

Nicole van den Hoogen, 05-09-2009 14:25 #1
Ik heb mexicaanse grenen meubelen kan ik die ook white washen? Reactie infoteur, 06-09-2009
Alle greensoorten kunnen behandeld worden, mits de voorberiding goed is (grondig ontvetten, grof schuren, fijnschuren etc).

Infoteur: Annastaal
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Reacties: 3
Schrijf mee!