InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Huis kopen in België

Huis kopen in België

Huis kopen in België Veel mensen nemen hun toevlucht naar België. Met name de grensstreek is erg populair onder Nederlanders en er wonen er dus ook veel van in de Vlaamse randgemeenten. Een huis kopen is echter niet altijd even makkelijk. België ligt welliswaar naast Nederland, maar er zijn toch een heel aantal dingen anders geregeld. Zo ook rondom de aankoop van huis. Zo is de wet- en regelgeving op een aantal terreinen wezenlijk anders geregeld. Dit artikel vertelt waar u rekening mee moet houden. Allereerst kunt u uw zoektocht het beste beginnen op het internet. Er zijn tal van makelaars die een website hebben waarop de woningen worden aangeboden. Wanneer u liever - zonder tussenkomst van een makelaar - met een particulier handelt kunt u het beste contact zoeken met particulieren via tweedehanda advertentiesites. Het voordeel daarvan is dat er geen extra provisiekosten zijn en dat het makkelijker onderhandelen is. Een particulier is over het algemeen net wat minder geslepen dan een makelaar.

Huis kopen in België

Als Nederlander is het belangrijk om te weten dat u nog steeds valt onder de Nederlandse belastingdienst wanneer u in België een huis koopt. Beide landen hebben een belastingverdrag met elkaar gesloten waarin deze afspraken zijn gemaakt. Dit is onder andere gedaan om kapitaalvlucht naar België tegen te gaan, omdat de belastingen daar lager zijn. Het is aan te raden hiervoor ook verder advies in te winnen bij de belastingadviseur.

Overdrachtsbelasting

In België moet er meestal ook registratierechten worden betaald bij het kopen van een woning. Deze rechten zijn te vergelijken met de overdrachtsbelasting die we in Nederland kennen. In de Belgische situatie wordt er een onderscheid gemaakt tussen klein schrijfgeld en groot schrijfgeld. Bij klein schrijfgeld moet er 5 procent overdrachtsbelasting worden betaal aan het Vlaams Gewest. Om daarvoor in aanmerking te komen geldt de regel dat het kadastrale inkomen lager zou moeten zijn dan een wettelijk vastgesteld bedrag. De woning moet ook aan bepaalde voorwaarden voldoen en de koper moet minimaal drie jaar in de woning blijven wonen. Anders krijgt deze een boete. Bij groot inschrijfgeld wordt er tien procent overdrachtsbelasting betaald aan het Vlaams Gewest. Dit is als u kadastrale inkomen groter is dan het wettelijk vastgestelde bedrag.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huis kopen in België"

Infoteur: Simcha
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Huis kopen in het buitenland
Schrijf mee!