InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > IJsbloem, vrolijke eenjarige plant

IJsbloem, vrolijke eenjarige plant

De ijsbloemen hebben een bonte mengeling van kleur. Het zijn eenjarigen die uw balkon en tuin maanden een zonnig en vrolijk uiterlijk geven met hun prachtige kleuren. Daarnaast zult u gefascineerd blijven door de parelachtige druppels aan de bladeren en steel van deze fraaie bloemen.

Dorotheanthus

De bloem die in de volksmond ook wel ijsbloem wordt genoemd heet officieel Dorotheantus en vroeger ook wel Mesembryanthemum. Het is een eenjarige plant die in het voorjaar, april en mei volop in tuincentra te verkrijgen is. Ze zijn niet duur maar u heeft er heel veel plezier van. IJsbloemen kunnen goed tegen de droogte, ze houden niet van (te)veel regen. Zet u de plant op een zonnige plek in de tuin of in een pot op uw balkon. Mits niet te nat zult u verbaast staan van het aantal bloemen en de prachtig schitterende druppels aan de stelen en bladeren van deze plantjes.

Uiterlijk

De ijsbloem is een lage breed uitgroeiende plant die fraai lichtgroen blad heeft. Dikke bladeren en stelen met daarop de typische druppelachtige doorzichtige verdikkingen. Meestal vindt u meerdere kleuren naast elkaar in een potje. Hierdoor ontstaat een bonte, zonnige mengeling van kleuren. Bloemen verlopen vaak van kleur. Binnenin zijn ze wit, aan de buitenrand van de bloemblaadjes kan dit knalroze zijn. De bloemen gaan alleen open bij als de zon schijnt. De hoogte zal tussen de 10 en 20 centimeter liggen, ze groeien breed uit.

Standplaats

Zet uw ijsbloemetjes in de volle zon, u geniet dan het meest van de prachtige bloemen. Veel meer hebben ze niet nodig, een lichte, zanderige, (kalkrijke) grond is goed genoeg. Ze zijn zeer geschikt voor de voorkant van uw border, rotstuinen maar ook in potten of bakken op uw balkon doen ze het prima. Als het maar in de zon is.

Kleuren

De ijsbloem heeft vaak een mengeling van kleuren, in één pot ziet u vaak al drie verschillende kleuren naast elkaar terugkomen. Daarnaast heeft vaak ook één bloem meerdere kleuren. Meestal varieert dit van roze tot geel, roodachtige tinten komen ook voor. Ook vaak in combinatie met wit in de bloembladeren. Steel en bladeren zijn lichtgroen van kleur en bedekt met parelachtige verdikkingen, waaraan de plant ook zijn naam dankt.

Bloeitijd

IJsbloemen bloeien de gehele zomer. De soorten die u in een tuincentrum koopt hebben meestal eerder bloemen dan planten die u zelf zou hebben gezaaid. Zolang het zonnig is en niet te nat zullen de bloemen blijven bloeien. In augustus zal het aantal bloemen minder worden. U kunt ze niet overhouden. Volgend jaar dient u nieuwe planten te kopen. Maar daar tegenover staat dat u ze kunt planten waar u maar wilt, en u de hele zomer plezier heeft van deze bijzondere zonnige plant.
© 2008 - 2017 Ankeno, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Dianthus Kahori: geurende bloemen, groenblijvend, winterhardDianthus Kahori: geurende bloemen, groenblijvend, winterhardDe Dianthus Kahori is een anjer die in 2007 is geïntroduceerd in ons land. Kahori betekent geurend en dat past goed bij…
Tuincentra: het bezoeken van een tuincentrumTuincentra: het bezoeken van een tuincentrumAlle spullen die u nodig heeft voor uw tuin kunt u kopen in een tuincentrum. Veel mensen bezoeken daarom een tuincentra…
Katten en giftige planten: C + D + E + FKatten en giftige planten: C + D + E + FEr zijn altijd planten in een tuin of omgeving van een huis. Zelfs op het balkon hebben we planten staan.Daarom een lijs…
Tuincentrum Overvecht; complete en sfeervolle tuincentraTuincentrum Overvecht; complete en sfeervolle tuincentraTuincentrum Overvecht is niet een van de bekendste tuincentra van ons land. Maar met zijn vele vestigingen, verspreid ov…

Reageer op het artikel "IJsbloem, vrolijke eenjarige plant"

Reacties

Ans, 14-06-2017 11:53 #8
Is het bekend dat deze plant mieren aantrekt? Ik heb er nl altijd last van. Wat kan ik daar tegen doen?

Leon van der Sande, 09-08-2013 14:46 #7
In Italië (Ventimiglia) staan deze planten als bodembedekker het hele jaar door en blijven voortleven. Zij dienen daar niet herzaaid te worden. Natuurlijk hebben ze daar het klimaat mee. Vermeerderen kan door gewoon een stek af te knijpen, een week te laten drogen en dan te planten in zanderige vochtige potgrond. Of ze bij ons winterhard zijn weet ik niet.

Antje, 25-06-2013 10:44 #6
Waarom komen er in mijn plantjes geen bloemen?
zelf uit zaadjes gekweekt.

Debora, 22-08-2012 10:59 #5
Als je de bloemetjes eruit haalt steekt de plant haar energie niet in zaadje maken. Hierdoor krijg je meer bloemen.

Corrie Hooijmaijers, 08-06-2012 12:06 #4
Vraag: als de bloemen zijn uitgebloeid, moeten dan de knoppen eruit gehaald worden of bloeien ze opnieuw? Ik sprak iemand bij het tuincentrum en die wist het ook niet zeker; als de bloem is uitgebloeid, blijft er zo'n plat rond bolletje over; daar zullen wel zaadjes in zitten, maar ik vraag me dus af of dat eraf moet om nieuwe bloemetjes te krijgen. Kan iemand me dit vertellen?
Bij voorbaat dank voor de reactie
Corrie

Judith, 07-06-2012 20:52 #3
Je hoeft niet volgend jaar nieuwe planten te kopen! Bij mij komen ze ieder jaar terug, al drie zomers lang!
Ze zitten in balkonbakken en als ze ophouden te bloeien laat ik ze gewoon met rust. De verlepte bloemen laat ik op de grond liggen tot ze vergaan. Ik denk dat op die manier de zaadjes in de bloembodems ervoor zorgen dat er volgend jaar weer nieuwe plantjes opkomen. Hoe denk je dat planten in de natuur blijven bestaan? Door soortgenoten te kopen in het tuincentrum? ;-)

Somers Viviane, 31-05-2012 10:32 #2
Moet het ijsplantje buiten staan? Mag dat ook binnen staan?

Rautar, 24-11-2009 01:54 #1
Waarom wordt zo een bloem ijsbloem genoemd? Reactie infoteur, 25-11-2009
Deze bloem heet ijsbloem omdat op de bladeren en stelen een soort doorzichtige bolletjes zitten waardoor het net lijkt alsof er allemaal kleine ijs-druppels op de bladeren zitten. Het is net ijs en vandaar ook de naam ijsbloem.

Infoteur: Ankeno
Laatste update: 19-05-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 8
Schrijf mee!