InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Bouwplan maken voor je woning: waarop letten?

Bouwplan maken voor je woning: waarop letten?

Bouwplan maken voor je woning: waarop letten? Een woning bouwen is in de eerste plaats iets opwindends. Je hebt jarenlang ideeën verzameld en plannen gemaakt om je eigen droomhuis te bezitten en nu is het eindelijk zover. Je zal een huis bouwen zoals je het zelf wilt, waarbij je dromen in vervulling kunnen gaan. Maar bij het maken van een bouwplan zijn er een heleboel dingen waarop je moet letten en waar je misschien geen rekening mee had gehouden. Toch zijn die gegevens cruciaal om tot een geslaagd eindresultaat te komen. Zo is het vanaf het begin nuttig om in een degelijke isolatie te voorzien, waardoor kosten van verwarming lager uitvallen. Daarnaast hoort er in het interieur een soort van evenwicht te zijn tussen stijl en kwaliteit, waarbij ook de lichtinval in de kamers een rol speelt. Bij het maken van een bouwplan laat je je best bijstaan door een architect. Online kan je offertes aanvragen, wat je meteen een goed overzicht oplevert van de beschikbare architecten in je regio.

Bouwplan woning

Wanneer je de beslissing hebt gemaakt om een huis te bouwen, stelt zich automatisch de vraag hoe je wilt dat je huis eruit gaat zien. Een bouwplan is niet iets dat je even snel op papier zet, maar doorgaans een samenraapsel van ideeën die je de laatste jaren hebt verzameld. Hierbij zullen er dingen zijn die je absoluut wilt opnemen in je bouwplan, zoals bijvoorbeeld een terras op het zuiden of een studeerkamer op het noorden. Anderzijds zal je aan andere dingen minder belang hechten, terwijl je er hoe dan ook aandacht zal moeten aan besteden. Er zijn dan ook een heleboel dingen waarop je moet letten bij het plannen van de bouw van je woning.

Bereikbaarheid en beveiliging

In de eerste plaats zal het bouwplan moeten rekening houden met de bereikbaarheid van de bouwgrond en de woning. Kan je de woning vlot bereiken via de openbare weg, of leidt een aparte toegangsweg naar je toekomstige woning? Dit gegeven heeft ook zijn belang in het organiseren van de beveiliging van je woning en je domein. Een hek plaatsen rond je woning is aangeraden om je domein af te bakenen maar ook om de veiligheid ervan te verzekeren. Een mooi alternatief voor een omheining is bijvoorbeeld een haag: na enkele maanden of jaren zal je terrein omringd zijn met groen en tegelijk veilig zijn tegen eventuele indringers.

Isolatie en verwarming

In het enthousiasme van het maken van een bouwplan worden nog al eens minder tot de verbeelding sprekende dingen vergeten. Een groot huis met grote kamers vergt bijvoorbeeld meer werk op het vlak van schoonmaak en onderhoud. Maar ook op het vlak van energie zal je meer kosten hebben in een ruime woning. Daarom is het goed om na te gaan of alles misschien ook een beetje kleiner kan, want kleiner is goedkoper en vereist minder energiekosten. Denk er bijvoorbeeld aan dat vloerverwarming zorgt voor een betere en efficiëntere verspreiding van warmte, waardoor je geld bespaart. Ook een degelijke isolatie sluit hierbij aan. Dakisolatie kan kostelijk zijn maar het rendement qua energiebesparing is niet te onderschatten.

Interieur

Wat het interieur van je woning betreft komt het erop aan om een goede balans te vinden tussen stijl en kwaliteit. Hoever wil je gaan op het vlak van kwaliteit als het gaat om ramen en deuren? Heb je liever stijlvolle deuren van hout van hoge kwaliteit of mag het allemaal ietsje minder? De verschillende prijsniveau’s kunnen het totale kostenplaatje van je huis er helemaal anders doen uitzien. Als je telkens kiest voor een lagere prijsklasse, dan zal je woning uiteindelijk een stuk minder kosten dan wanneer je opteert voor binnenhuisinrichting van de bovenste plank. Wat stijl betreft, is het ook nuttig te kijken naar de “ziel” van bepaalde kamers en van de hele woning op zich. Kies je bijvoorbeeld voor een sobere stijl in de woonkamer dan laat je de inrichting van de keuken daar het beste op aansluiten. Teveel kleuren door elkaar gebruiken leidt zelden tot een overtuigend resultaat. De kinderkamer mag dan weer een heel eigen stijl hebben, net als de badkamer, waar je kan opteren voor heel aparte vloer- en wandtegels.

Lichtinval

Bij het maken van je bouwplan is het ook zinvol om rekening te houden met de inval van het licht. Wil je een klaar en helder huis of ben je eerder geneigd om te kiezen voor een donkere maar gezellige leefruimte? Afhankelijk van je voorkeur zal je kiezen voor grote of kleine ramen, voor een plafondvenster of eventueel een terras op het zuiden. Bij het afwegen van dit alles kijk je ook naar het zonlicht en de weerschijn van het straatlicht. Bij fel straatlicht zal het bijvoorbeeld moeilijker worden om de ramen van je slaapkamer voldoende donker te maken, terwijl een kamer op het noorden voortdurend koel zal zijn. Hou je ervan om rustig in het zonnetje te zitten, dan is een slaapkamer met een balkon een interessante optie.

Advies architect

Eens je je ideeën hebt samengebracht in een ontwerp, kan je naar de architect voor professioneel advies. De architect zal kijken in hoeverre je ideeën realistisch zijn en op welke manier ze ten uitvoer gebracht kunnen worden. Vervolgens zal de architect een voorontwerp en een definitief bouwplan opmaken dat als basis zal dienen voor de bouwwerken. Tezamen met de aannemer is de architect verantwoordelijk voor de correcte uitwerking van het bouwplan. Online kan je prijsoffertes aanvragen van architecten in je omgeving waardoor je meteen een idee krijgt van hoeveel dergelijk advies kost. Tegelijkertijd kom je ook te weten welke architecten er allemaal beschikbaar zijn in de regio waar je je huis wilt bouwen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bouwplan maken voor je woning: waarop letten?"

Infoteur: Verdanov
Gepubliceerd: 30-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning bouwen
Schrijf mee!