InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Garagedeur of garagepoort kopen: soorten en prijzen

Garagedeur of garagepoort kopen: soorten en prijzen

Garagedeur of garagepoort kopen: soorten en prijzen Bij de keuze van een goede garagedeur zijn er tal van factoren om rekening mee te houden. Een garagepoort is niet meer zoals voorheen een louter object om de garage mee af te sluiten, maar een volwaardig onderdeel van van een woning. Een mooie, stijlvolle garagepoort hoort meer te zijn dan een voorwerp om de parkeergarage te openen of te sluiten. Ze hoort niet alleen praktisch, maar ook goed geïsoleerd en beveiligd te zijn. De moderne sectionale poorten scoren hoog op deze vlakken en geven het visueel evenwicht van de woning in sommige gevallen zelfs een meerwaarde. Sectionale poorten voorzien in een automatische opening, elektrische blokkering in geval van weerstand en een minieme luchtdoorlatendheid. Op die manier kan je warmte binnenshuis houden en bespaar je energiekosten. De prijzen van garagepoorten kunnen verschillen naargelang de soort, de stijl, de kwaliteit, de isolatie en de veiligheid. Online kan je offertes van installateurs van garagedeuren in je regio aanvragen.

Parkeergarage

Iedereen met een wagen kent het gemak van een garage waarin je je auto veilig kwijt kan. Na een lange tocht door het drukke verkeer ben je blij dat je niet meer naar een openbare parkeerplaats moet zoeken maar je wagen kan parkeren in je eigen garage. Ook al kan je in de stad bijvoorbeeld gebruik maken van een garagebox of een parkeerterrein, toch kan dit niet op tegen een eigen garage die in verbinding staat met je woning.

Garagedeur kopen: soorten

In de twintigste eeuw was de functie van een garagepoort vooral: het afsluiten van de garage en nauwelijks meer dan dat. De garagepoorten uit dat tijdperk dienden in de eerste plaats om de geparkeerde wagen op de een of andere manier veilig af te sluiten. De meest gebruikte poort was de klassieke kantelpoort, waarbij de poort met een ijzeren constructie aan de muur van de garage was bevestigd. Bij die kantelpoort ging er door de slechte isolatie echter veel warmte verloren en was ook de beveiliging van de garage slechts op minieme wijze gegarandeerd. De moderne garagedeuren uit de eententwintigste eeuw brachten hier verandering in. Het kopen en installeren van een garagedeur werd iets waarbij de verschillende soorten poorten aan de hand van hun kwaliteiten op het vlak van isolatie en beveiliging grondig afgewogen zouden worden.

Sectionale garagepoorten

De klassieke kantelpoort is op de markt inmiddels verdrongen door ultramoderne, veilige en energiezuinige garagepoorten. Elke soort van poort beschikt over bepaalde voordelen die een invloed kunnen hebben op de prijs. De meest populaire soort van garagepoort is de sectionale poort. Deze garagepoort bestaat uit verschillende horizontale onderdelen of panelen ('secties'), die apart in beweging gebracht worden bij het openen of sluiten van de poort. In tegenstelling tot de kantelpoort wordt ingenomen ruimte uitgespaard en is er geen risico om voorbijgangers te verwonden. Sectionale garagepoorten openen vlakbij het plafond en blijven netjes in de poortlijst. Je kan je wagen dus relatief dichtbij de garage parkeren om te wachten tot de deur geopend is.

Automatische garagedeur

Daarnaast zijn er tal van mogelijkheden op het vlak van opening, sluiting en beveiliging van garagedeuren. De modernste garagedeuren bieden de mogelijkheid om automatisch de garage te openen. Dit kan via het invoeren van een code op het elektrisch toegangssysteem dat geplaatst is naast de garage, of via afstandsbediening die je meeneemt in de wagen. Je kan de garagepoort in dat geval dus al openen terwijl je komt aangereden. Je klikt op de afstandsbediening wanneer je op een twintigtal meter van de garage bent gekomen, je vertraagt even, je wacht tot de garagepoort helemaal open is, en je rijdt zo je garage binnen. Meteen daarna sluit de poort en stap je je wagen uit. Met de automatische opening van je garagedeur zit je dus veilig, win je tijd én hoef je niet in de koude of regen een code te gaan intikken om de garagedeur te openen.

Garagedeur isoleren

Een vaak gehoorde klacht bij de klassieke kantelpoorten was het feit dat er nogal veel warmte verloren ging tijdens koude winters. De gebrekkige isolatie van de garagedeur leidde op die manier tot hoge energiekosten voor garages die met het woonhuis verbonden waren. Sectionale poorten hebben op dat vlak een ware "isolatierevolutie" ontketend: door een vloeiende overgang tussen de sectionaalpoort en de muur van de garage zijn er nauwelijks nog lacunes langswaar koude of vocht doorheen kan. De mate van isolatie van sectionale poorten kan je nagaan aan de hand van hun zogenaamde "luchtdoorlatendheidsklasse", met andere woorden: het niveau van luchtdichtheid. Hoe hoger deze score, hoe beter de garage de warmte binnenhoudt en kan zorgen voor aangenaam comfort.

Garagepoort beveiligen

Veiligheid

Een moderne sectionale poort biedt tal van voordelen op het vlak van veiligheid én beveiliging. De traditionele kantelpoort betekende omwille van haar "kantelcirkel" vaak een gevaar voor lijf en leden, en tevens voor de motorkap van een te dicht geparkeerde wagen. Door de vlotheid van de opening en sluiting van een sectionaalpoort wordt dit ongemak verholpen. Ook spelende kinderen of huisdieren kan je zonder veel zorgen in de buurt van de poort laten vertoeven: bij een grote weerstand zal de poort immers automatisch blokkeren. Daarnaast is er bij de meeste poorten ook een blokkeersysteem voorzien, waardoor de motor ontkoppeld wordt indien er plots geen elektriciteitsvoorziening is. Bij een stroompanne opgesloten geraken in de garage is op die manier dus uitgesloten.

Inbraakbeveiliging

Op het vlak van inbraakbeveiliging staan de modernste sectionale poorten een heel stuk verder dan de kantelpoorten. De meeste sectionaalpoorten zijn voorzien van vrij sterk materiaal, stevige panelen en een oerdegelijke mechanische beveiliging. Een moderne garagepoort kan even inbraakbestendig zijn als een toegangsdeur met uitgebreide vergrendeling. Inbrekers zullen dus een behoorlijke kluif hebben aan een inbraakpoging via de garagepoort. Wil je van je installateur de garantie hebben dat de garagepoort inbraakveilig is, vraag dan naar een veiligheidscertificaat. Sommige bedrijven kunnen een veiligheidscertificaat voor garagepoorten voorleggen, wat je een veiliger gevoel kan geven als je 's avonds de garagepoort achter je dicht doet.

Prijzen garagepoorten

Factoren

De prijs van de garagepoort of garagedeur die je wenst te kopen is afhankelijk van meerdere factoren. Zo is de soort van poort van belang, net als de beveiliging ervan. Een sectionale poort zal duurder zijn dan een klassieke kantelpoort, terwijl ook het gemak van een garagedeur met afstandsbediening haar prijs zal hebben. Hoever je wilt gaan op het vlak van isolatie van de poort speelt ook een rol bij de berekening van de prijs ervan. Een garagedeur met een beperkte luchtdichtheid zal prijziger zijn maar beter in staat zijn de warmte binnenshuis te houden, wat je op lange termijn energiekosten uitspaart. Daarnaast is ook de stijl van de poort belangrijk: de kleur, het uitzicht en het visueel evenwicht met de rest van de woning zijn hierbij factoren om mee rekening te houden.

Offerte garagedeur

Doorgaans beginnen de prijzen van een moderne sectionaalpoort vanaf 500 à 600 euro, en kunnen de prijzen oplopen naarmate je meer kwaliteit wilt op het vlak van veiligheid, isolatie of technologische snufjes. In dat geval kan de prijs van een garagepoort oplopen tot meerdere duizenden euro's. De installatie van een degelijke garagedeur of -poort gebeurt het best door professionele installateurs. Er zullen kosten voor het installeren van de garagepoort aangerekend worden maar je bent er zeker van dat alles op een professionele wijze gebeurt. Ga je zelf aan de slag met een garagepoort dan bespaar je kosten, maar levert het je wel kopzorgen op. Beroep doen op een professioneel installateur is dus aangeraden. Online kan je prijsoffertes aanvragen van installateurs van garagedeuren in je regio waardoor je een idee krijgt van hoeveel een garagepoort aan jouw woning kan kosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Parkeergarage (stalling voor auto's)Parkeergarage (stalling voor auto's)Een parkeergarage is een boven- en/of ondergrondse stalling voor auto’s. Automobilisten kunnen hier hun auto voor bepaal…
Garagedeuren in allerlei soorten en materialenHeeft u een garage, dan heeft u er natuurlijk ook altijd een garagedeur in zitten. Mocht deze garagedeur niet meer helem…
Een garagepoort makkelijk automatiserenMisschien is jouw poort nog helemaal niet aan vervanging toe, maar zou je ze wel graag automatiseren. Dat kan. In dit ar…
Lening garagebox of garageLening garagebox of garageU wilt een garage of garagebox kopen of bouwen en misschien verhuren. Een extra lening voor een garagebox kan op meerder…
Parkeren bij de Bijenkorf AmsterdamParkeren bij de Bijenkorf AmsterdamHet is waarschijnlijk een van de meest bekende parkeergarages van Amsterdam: de parkeergarage onder de Bijenkorf. Voor m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb / Pixabay
  • http://www.hormann.be/producten/garagepoorten/
  • http://www.livios.be/nl/ruwbouw/garage-en-carport/richtprijzen-garagepoorten/
  • http://www.offrea.be/garagepoorten.
  • http://www.onlinegaragedeur.nl/
  • https://www.derooijgaragedeuren.nl/ (alle bronnen geraadpleegd op 01/02/2016).

Reageer op het artikel "Garagedeur of garagepoort kopen: soorten en prijzen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Werkzaamheden aan huis
Schrijf mee!