InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Dakkapel plaatsen: soorten, voordelen en prijzen

Dakkapel plaatsen: soorten, voordelen en prijzen

Dakkapel plaatsen: soorten, voordelen en prijzen Een dakkapel plaatsen is een goede manier om extra ruimte te creëren in huis. Je wilt bijvoorbeeld een bijkomende kamer inrichten voor een inwonend familielid of eindelijk werk maken van die hobbykamer waar je al zo lang van droomt. Een dak dat met een stijlvolle dakkapel is afgewerkt oogt bovendien een heel stuk mooier dan een eenvoudig schuin dak. Een dakkapel kan relatief snel geplaatst worden en creëert een gezellige sfeer in de ruimte onder het dak. Om een goed beeld te krijgen van de mogelijke prijs van de installatie van een dakkapel aan je woning kan je online een offerte aanvragen. Wat zijn zoal de prijzen van dakkapellen en welke soorten zijn er?

Dakkapel plaatsen

Het installeren van een dakkapel is een beslissing die vaak pas na jaren genomen wordt. Sommige mensen beschikken bij het bouwen van een woning niet over voldoende middelen om een zolderkamer in te richten of om het dak af te werken met een stijlvolle dakkapel. Bij de bouw van een huis kan er voorrang gegeven worden aan andere, meer dringende werkzaamheden. Na verloop van tijd, wanneer er wat meer financiële ademruimte is, wordt er dan al eens beslist om het dak te vernieuwen en een dakkapel te plaatsen.

Voordelen dakkapel

Snelle plaatsing

Hoewel de installatie van een dakkapel gecompliceerd lijkt, hoeft dit niet altijd veel tijd in beslag te nemen. Sommige dakspecialisten hebben amper één dag nodig om een dakkapel te installeren. In de meeste gevallen wordt de dakkapel naargelang de wensen van de klant op voorhand gefabriceerd. Na een grondig onderzoek van de dakhelling en een gedetailleerde opmeting van de te bewerken oppervlakte kan een dakbedrijf de prefab dakkapel in één dag gebruiksklaar geïnstalleerd hebben.

Extra ruimte

Een onmiskenbaar voordeel van het plaatsen van een dakkapel is dat je extra ruimte creëert in het bovenste deel van de woning. Dankzij een dakkapel kan je die verwaarloosde zolderruimte eindelijk benutten, of die al zolang geplande hobbykamer inrichten. Ouders laten bijvoorbeeld ook een dakkapel installeren om bijkomende kamerruimte te creëren voor hun kind dat met een partner wil komen inwonen.

Sfeer

Dankzij een dakkapel komt er plaats vrij om een raam te plaatsen en zal er meer lichtinval zijn. Hierdoor kan de kamer onder het dak gezelliger worden en aangenamer om in te vertoeven. De somberheid van een schuin aflopend dak wordt hiermee weggewerkt, terwijl de vernieuwde kamer bijkomende perspectieven biedt. Afhankelijk van de ligging van de dakkapel kan je bijvoorbeeld genieten van een sfeervolle zonsopgang of zonsondergang.

Uitstraling

Ook het uitzicht van een woning kan er dankzij een mooi geplaatste dakkapel op vooruit gaan. Een sierlijke dakkapel maakt een dak mooi afgewerkt en afgerond en geeft de woning in zijn geheel meer uitstraling. Bovendien kan de verkoopwaarde van de woning verhogen als je dak er goed uitziet, wat op lange termijn altijd interessant is.

Materiaal en soorten

Bij de keuze van een dakkapel kan je je laten leiden door de soorten dakkapellen, de gebruikte materialen en de kleuren. Lichtjes gestructureerd materiaal kan de buitenzijde van de dakkapel bijvoorbeeld een natuurgetrouw karakter meegeven, en qua uitstraling mooi opgaan in de rest van het dak. Daarnaast is het interessant om goed isolerend naadloos compositiemateriaal te kiezen, waardoor de dakkapel weinig of geen vocht, koude of tocht laat binnendringen. Een goede isolatie van de dakkapel verhoogt het comfort en bovendien de levensduur van de dakkapel. Een andere soort dakkapel is deze met gladder materiaal, dat alles een ietwat kouder, maar moderner uitzicht meegeeft. Je kan een dakkapel dezelfde kleur meegeven als het dak, of wat meer in het oog laten springen met een andere kleur.

Bouwvergunning dakkapel

Veiligheid en hinder

Voordat je een dakkapel laat plaatsen is het belangrijk om na te gaan welke eisen er worden gesteld wat betreft een eventuele vergunning. Hierbij wordt onder meer rekening gehouden met de veiligheid en eventuele overlast voor de buren. Verschillende factoren spelen een rol, zoals de ligging van de dakkapel, de grootte ervan, en de ingenomen oppervlakte in verhouding tot de rest van het dak. Voor een dakkapel aan de achterzijde van je woning heb je niet altijd een bouwvergunning nodig. Voor een dakkapel aan de straatkant of zijkant gelegen zal je doorgaans wel een bouwvergunning nodig hebben. Alle details op het vlak van bouwvergunningen voor dakkapellen staan in het Bouwbesluit van 2012 en kan je terugvinden in de brochure Dakkapellen van de rijksoverheid.

Advies

Regels, vereisten en richtlijnen kunnen verschillen naargelang de gemeente waar je woning is gesitueerd. Belangrijk is dus om je grondig te informeren bij de gemeente voordat je de werken start. Mogelijk kan je je dakkapel vergunningsvrij laten installeren mits je enkele aanpassingen doet (bv. keuze voor achtergevel, kleinere oppervlakte). Eventueel kan je wat deze bouwvergunning betreft bijkomend advies vragen aan een dakspecialist, die vertrouwd is met de wettelijke vereisten en regels op het vlak van dakwerken.

Prijzen dakkapel

De prijs van een dakkapel is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de soort van dakkapel, de kwaliteit en de gekozen afwerking. Ook de constructie en de helling van het dak spelen hierbij een rol. Op een scherpere dakhelling zal het bijvoorbeeld moeilijker zijn om te werken, wat de kostprijs kan verhogen. Andere factoren zijn het gebruikte materiaal en de afmetingen van dakkapel en raamkozijn. In het algemeen kan je stellen dat de prijzen van dakkapellen tussen de 3000 à 4000 euro liggen. Wil je bijkomende opties (bv. extra isolatie, sfeervolle afwerking) dan kan de prijs van de dakkapel oplopen.

Offerte aanvragen

Richtprijs

Als je je afvraagt hoeveel het plaatsen van een dakkapel aan jouw woning zou kunnen kosten kan je een prijsofferte aanvragen. Eerst vul je bij de aanvraag van je offerte enkele gegevens in wat betreft het dak van je woning (materiaal van het dak, dakhelling) en wat betreft de dakkapel zelf (de gewenste breedte en hoogte). Doorgaans zal een dakspecialist op basis van die gegevens een richtprijs berekenen, waardoor je al een eerste beeld krijgt van het kostenplaatje.

Definitieve prijsofferte

Daarna zal de dakspecialist ter plaatse komen om alles op te meten, waarna een definitieve prijsofferte gemaakt zal worden. Het voordeel van deze online prijsoffertes is dat je meteen zicht krijgt op het aanbod van dakspecialisten in je omgeving en bovendien verschillende prijzen van dakspecialisten kan vergelijken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoe duur is het plaatsen van een dakkapel?Hoe duur is het plaatsen van een dakkapel?Altijd al graag meer ruimte willen creëren in huis door het plaatsen van een dakkapel? Je hoeft een dakkapel zeker niet…
Wat kost een dakkapel?Wat kost een dakkapel?Een redelijk goedkope manier om extra ruimte in een huis te creëren is het plaatsen van een dakkapel. Op de etage onder…
Houten of kunststof dakkapelEr komt veel kijken bij het laten plaatsen van een dakkapel. Een grote beslissing die gemaakt moet worden is het kiezen…
Dakkapel plaatsen: vergunningsplichtig?Dakkapel plaatsen: vergunningsplichtig?Het plaatsen van een dakkapel zorgt voor een hoop meer ruimte in de woning, maar kan je die dakkapel plaatsen zonder een…
Dak: bouwen van een dakkapelDak: bouwen van een dakkapelWie een dakkapel wil plaatsen op zijn dak kan dat het beste laten doen door een aannemer. Dat brengt wel bepaalde kosten…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: YvonneH / Pixabay
  • http://www.dakkapel-weetjes.nl/informatie/dakkapel-zonder-vergunning/
  • https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2010/07/20/dakkapellen
  • http://www.comforthouse.be/index.html
  • https://www.bm-dakkapel.nl/dakkapel-nieuws/definitieve-wijzigingen-vergunning-dakkapel-voorgevel-woning/
  • http://www.mijn-dakwerker.be/dakkapel

Reageer op het artikel "Dakkapel plaatsen: soorten, voordelen en prijzen"

Infoteur: Verdanov
Gepubliceerd: 14-11-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Werkzaamheden aan huis
Schrijf mee!