InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Brandlucht verwijderen uit huis

Brandlucht verwijderen uit huis

Heeft u last van brandlucht in uw huis? Er zijn verschillende methodes om van deze brandlucht af te komen zoals azijn, een ozonbehandeling of een roetbehandeling. Welke behandeling of methode u kiest is afhankelijk van uw situatie. Dat er een passende oplossing is, is echter zeker.

Artikel indeling

Azijnbehandeling

De azijnbehandeling is de lichtste behandeling met oog op het verwijderen van brandlucht uit huis. Deze methode is eigenlijk meer wijsheid dan wetenschap. Het is de bedoeling dat er op verschillende plekken van het huis of van een vertrek dat ruikt naar brandlucht een schaal met azijn wordt geplaatst. Het idee hierachter is dat de azijn zich hecht aan lucht en deze lucht neutraliseert waardoor brandlucht wordt verwijdert uit het huis of vertrek waar sprake is van brandlucht. Houdt er echter wel rekening mee dat deze azijnbehandeling helpt bij lichte gevallen van brandlucht die ontstaan bij het aanbranden van eten of iets dergelijks. De duur van de azijnbehandeling is afhankelijk van de omvang van het probleem, maar is over het algemeen binnen 24 uur effectief.

Ozonbehandeling

De ozonbehandeling is een van de meest voorkomende manieren om huizen, kamers en auto's vrij te maken van onaangename geuren zoals brandlucht. Ozon is een stof die zich gemakkelijk hecht aan andere zichtbare of onzichtbare materie. Zodra de ozon in aanraking komt met een dergelijke materie start er een oxidatieproces. Oxidatie is eigenlijk niets anders dan verbranding. Nadat de materie waar het ozon zich aan heeft gehecht volledig is geoxideerd is het verwijderd uit de lucht en blijft er enkel gezuiverde zuurstof over. De methode wordt uitgevoerd met een, in grote variërend, ozonkanon dat wordt geplaatst in het huis of in het vertrek waar er sprake is van brandlucht. Vervolgens wordt het huis en het vertrek grondig afgesloten en is het wachten geblazen. Een ozonbehandeling kan lang duren. Het is weliswaar afhankelijk van het grondoppervlak, maar 8 uur duurt deze behandeling gemakkelijk. Deze ozonbehandeling is relatief goedkoop. De prijzen voor een goede ozonbehandeling liggen rond de 200 euro. Deze behandelingen kunnen alleen worden uitgevoerd door specialisten die verstand hebben van zaken en die beschikking hebben over de juiste materialen.

Roetbehandeling

Deze behandeling is zeer grondig en kan alleen door een specialist worden uitgevoerd. Deze methode wordt enkel toegepast als er sprake is van brandlucht door brandschade. Deze methode gaat er van uit dat de brandlucht voor het grootste deel wordt veroorzaakt door roetdeeltjes op muren, vloeren, plafonds, deuren en ook in de lucht. Met specialistische en unieke reinigingsapparatuur wordt het huis in kwestie grondig ontdaan van al het roet dat aanwezig is. Een dergelijke behandeling wordt redelijk snel volbracht en is niet duur. De prijs en de duur van de behandeling zijn echter afhankelijk van de omvang van het probleem. Deze roetbehandeling kan echter alleen door ervaren specialisten worden uitgevoerd. Dit is geen probleem, omdat er steeds meer betrouwbare aanbieders komen die u kunnen helpen bij dit probleem.

Let op!
Brandlucht is een hardnekkig probleem dat soms niet in een behandeling is op te lossen. Laat je dus niet ontmoedigen en blijf de behandeling herhalen tot je huis weer helemaal vrij is van brandlucht. Laat je vooraf goed informeren door een specialist. Deze specialist kan jou meer vertellen over de benodigde methode en de eigenschappen van de behandeling. Maatwerk is namelijk erg belangrijk, omdat geen enkele situatie hetzelfde is.
© 2013 - 2017 Mitchxl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Brandlucht verwijderen uit huis"

Reacties

Nico, 15-12-2016 16:57 #2
En hoe kom je af van de stank die de open haarden in mijn omgeving veroorzaken die via een openstaand raampje naar binnen treden?

Ben, 30-06-2016 20:15 #1
Hoe kun je brandlucht van vuurkorven voorkomen? Alles maar potdicht doen?

Infoteur: Mitchxl
Laatste update: 24-10-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Reacties: 2
Schrijf mee!