InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Verkoopwaarde woningen

Verkoopwaarde woningen

Verkoopwaarde woningen De verkoopprijzen van huizen blijven maar stijgen de laatste jaren. Helaas gebeurt hetzelfde met de WOZ-waarde van de woning.

WOZ

Begin 2007 heeft iedereen een nieuwe WOZ-beschikking ontvangen. De waarde die hierin vermeld staat zal aanzienlijk hoger zijn dan de beschikking van de voorgaande periode. De vorige beschikking was namelijk gebaseerd op de waarde van uw woning per 01 januari 2003. De WOZ-waarde liep in het verleden niet helemaal gelijk aan de werkelijke waarde van de woning. Dit gaat in de toekomst niet meer voorkomen in dergelijke mate. Per 2007 gaat de WOZ-waarde jaarlijks opnieuw vastgesteld worden. Daarnaast willen de gemeenten de WOZ-waarde beter laten aansluiten aan de marktwaarde.

Nieuwe methode

Iedere gemeente verzamelt de prijzen van verkochte woningen (=referentiewoningen)via het Kadaster. Met deze gegevens houden ze rekening met het bepalen van de WOZ. Ze houden rekening met de referentiewoningen die bij voorkeur kort voor de taxatie zijn verkocht. Alle gemeenten werken samen om de systemen voor het vaststellen van de waarde is de toekomst verder te verbeteren.

Eigen waardebepaling

Indien u zelf een indruk wil hebben van de verkoopprijs van uw woning, doet u er goed aan om de verkoopprijzen van vergelijkbare woning in de omgeving in de gaten te houden. Per maand of kwartaal worden per provincie de stijgingspercentages vrijgegeven. Aan de hand hiervan kunt u een inschatting maken over de waarde. Het is echter een minder nauwkeurige methode om jaarlijks de gemiddelde waardestijgingspercentage bij uw woning op te tellen. Voor een exacte bepaling van de verkoopwaarde zou u toch moeten denken aan een taxatie door een taxateur. Er zijn namelijk vele factoren die mede bepalend zijn voor de waarde-ontwikkeling. Om u te helpen bij het vaststellen van de waarde van de woning, heeft de Consumentenbond een woningmodule ontwikkeld. Op de site van de treft u deze rekenmodule aan.

Stayorgo.nl

Via de site Stayorgo.nl kunt u de waarde van uw woning laten bepalen aan de hand van een aantal vragen. De huidige waarde is gebaseerd op de koopsom die u zelf hebt aangegeven. Deze wordt vermeerderd met de waardestijging in de periode sinds de verkoop die het Kadaster per provincie heeft vastgesteld. Er wordt daarbij onderscheid gemaakt naar type huis en een aantal zichtbare verbeteringen zoals een serre of een dakkappel. Bij 95% van de huizen geeft dit een realistische waarde maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Verkoopwaarde woningen"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-12-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!