InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Groenblijvende klimplanten

Groenblijvende klimplanten

Groenblijvende klimplanten Groenblijvende klimplanten zijn zeer geschikt om muren en schuttingen uit het zicht te halen. In de winter zorgen ze voor permanente kleur in de vaak nogal kale tuin en voor dieren verschaft het een schuilplek. Er zijn klimplanten die steun nodig hebben, andere hechten zich zelf aan de muur of schutting. Wie verder nog graag van bloemen geniet kan ook aan zijn trekken komen, er is voldoende keuze in groenblijvende, bloeiende klimplanten.

Groenblijvende klimplanten

Lonerica henryi

Deze Kamperfoelie kan in zon of schaduw staan en is goed winterhard en wintergroen. De plant heeft groen glanzend blad dat in de herfst een paars/ rode kleur krijgt. Lonerica henryi bloeit in mei, juni en juli met wit/ gele bloemen, die erg aantrekkelijk zijn voor nachtvlinders. Deze kamperfoeliesoort is gemakkelijk te verzorgen. Hij doet het vrijwel overal goed en snoeien is niet echt nodig. Na de bloei kun je snoeien om meer vorming van nieuwe scheuten te stimuleren.

Clematis armandii

Clematis armandii
Clematis armandii
Deze groenblijvende Clematis groeit snel en kan in de volle zon of halfschaduw staan. Het blad is groen en glanzend. De klimplant kan 3 tot 4 meter hoog worden en is winterhard. In heel strenge winters kan hij echter wel wat bescherming gebruiken. In april en mei bloeit Clematis armandii met veel witte/ roze bloemen die een lekkere geur afgeven.

Clematis Early Sensation

Deze groenblijvende Clematis kan in de zon staan maar verdraagt ook lichte schaduw. Deze klimplant groeit snel en heeft een rijke bloei in maart en april met witte bloemen. De plant is winterhard.

Trachelospermum jasminoides

Sterjasmijn (zie foto bovenaan) is een groenblijvende klimplant die in de volle zon of halfschaduw kan staan. Na wat steun (met hechtdraden) in het begin kan de plant zichzelf hechten aan de achtergrond. De plant is redelijk winterhard, bij temperaturen lager dan min 10 graden Celsius heeft hij bescherming nodig. Het blad van Trachelospermum jasminoides is donkergroen en glanzend. De plant bloeit langdurig met witte, geurende bloemen van mei tot in september.

Hedera Hibernica

Deze wintergroene klimmer bloeit niet, maar is uitstekend geschikt om zeer snel een muur of schutting te laten begroeien. Het blad is frisgroen van kleur. Deze klimopsoort hecht zich zelf en heeft dus geen verdere steun nodig. Het is een gemakkelijke plant die het vrijwel overal goed doet. Klimop is zeer in trek bij vogels, die er vaak nesten in maken en er kunnen schuilen tegen belagers. Wil je graag een bloemetje zien in voorjaar of zomer of kun je simpelweg een Clematis of Kamperfoelie door de klimop heen laten groeien.

Rubus henryi

Rubus henryi of klimmende sierbraam heeft diep ingesneden groen blad van 10 tot 15 cm lang. De klimplant is wintergroen en kan tot 6 m hoog worden en staat graag in volle zon of halfschaduw en eventueel zelfs in volle schaduw. De plant is matig winterhard en heeft een beschutte plaats in de tuin nodig. Zorg in de winter voor bescherming tegen vorst. In juni bloeit de plant met lichtrode bloemen. Daarna vormt de klimplant zwarte bessen.

Voor meer informatie over tuinplanten en bomen zie mijn special tuinplanten kiezen.

Lees verder

© 2012 - 2014 Wilmo, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Meer lezen over planten?.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek Welke plant waar?
  • Clematis online
  • www.plantnu.nl

Reageer op het artikel "Groenblijvende klimplanten"

Infoteur: Wilmo
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!