InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Hortensia, 150 jaar een gewilde sierplant

Hortensia, 150 jaar een gewilde sierplant

Hortensia is een bloemrijke plant. Zijn mooie bolvormige bloemen sieren menig heb en tuin. De Hortensia kan hoog en dik groeien zodat het een natuurlijke afzetting vormt van uw tuin. Veel Hortensia´s naast elkaar kan een indrukwekkend gezicht opleveren. De Hortensia wordt al 150 jaar als sierplant gebruikt. Het is in heel de wereld een populaire plant. Er zijn 600 verschillende cultivars van de Hortensia, oftewel 600 verschillende soorten Hortensia´s.

Inhoudsopgave:

Lang bloeiende plant

In het Latijn heet de Hortensia Hydrangea Macrophylla. De Hortensia verliest in de winter zijn blad. Hij bloeit erg lang, vaak een maand of vier van juni tot september. Wanneer hij goed bemest wordt, kunnen de bloemen erg groot worden. Soms zijn de bloemen zo groot als een voetbal. De Hortensia groeit en bloeit vooral goed in de schaduw. Bij teveel zon worden ze wat bleekjes en vaal. De bloemen worden gekweekt in wit, blauw, roze en oranjeachtig roze. Soms kunnen de bloemetjes ook groenachtig worden, vermengd met rood of wit. De kleur van de bloemen hangt mede af van de grond waar de plant in staat. Over het algemeen geldt: hoe zuurder de grond, des te blauwer de bloemen.

Bolhortensia en tellerhortensia

Hortensia´s zijn onder te verdelen in de bolhortensia en de tellerhortensia. De bolhortensia kenmerkt zich door een verzameling bloemetjes in bolvorm. Meestal is deze eenkleurig. De teller-achtigen hebben twee verschillende soorten bloemblaadjes. De buitenrand of kransbloemen verschillen van de schermbloemen in het hart. De bloemen hebben dikwijls verschillende kleuren wat een leuk effect geeft.

Hortensia snoeien

Een Hortensia snoei je alleen in de lente. ´s Winters beschermen de dikke bloemen nieuwe knoppen tegen de vrieskou. Wanneer je hem snoeit dan kun je het beste een hele stengel wegsnoeien. Je snoeit hem alleen omdat hij anders uitbundig groot wordt. In principe kan de plant ook zonder snoei maar dan wordt hij iets minder vol. Wanneer je de plant flink insnoeit, zeg 5 tot 30 centimeter boven de grond, dan bloeit hij het jaar erop niet. In zo´n geval snoei je de Hortensia eens per twee jaar. Je kunt hem ook elk jaar enigszins maar niet té rigoreus bijsnoeien.

Half snoeien

Hortensia´s bloeien alleen op tweejarig hout. Door het snoeien houd je de Hortensia jong. Een metershoge volgroeide hortensia past alleen in je tuin als je een groot stuk land tot je beschikking hebt. Het verdient aanbeveling om een Hortensia voor de helft kort te snoeien en de andere helft het volgend jaar te snoeien. Zo blijft een deel van de plant altijd bloeien, terwijl de andere helft kan groeien.

Hortensia Annabelle

De Hydrangea arborescens 'Annabelle' is wit van kleur. Zijn bloemen worden dermate groot dat ze te zwaar worden voor de takken. Ze buigen helemaal door tot ze op de grond hangen. Sommigen bevelen aan om een soort korf van kippengaas rond de plant te stationeren zodat de takken minder doorbuigen. Maar dat ontsiert het tuinbeeld een beetje. De grote bloemen zijn wel heel mooi om te zien. Het voordeel aan witte bloemen is dat je ze ´s avonds ook nog goed ziet. Wanneer je niet zulke hele grote bloemen wilt dan moet je hem iets minder bijsnoeien in het voorjaar. Hou hem lekker groot, zeg een meter hoog. Overigens worden veel gecultiveerde Hortensia´s sowieso niet hoger dan een meter.

Hortensia Blue wave

Een Hortensia Blue Wave heeft mooie blauwe bloemen. De kleur is wel afhankelijk van de bodemsoort. Op zure grond worden de bloemen diepblauw. Maar op kalkrijke grond worden de bloemen meer roze of lila. Je kan de grond zuurder maken met kaliumaluin. De bloemen zullen dan een stuk mooier blauw worden. Deze plant kan anderhalf meter hoog worden.

Hortensia Early Blue

De Hortensia Early Blue is een bijzonder bloemrijke plant. Het is een ideale potplant. Binnen in huis of op het balkon in de schaduw doet hij het uitstekend. De plant is nog maar sinds 2006 op de Nederlandse markt. Het is een mooie plant die erg veel en uitbundig bloeit, ook als hij nog klein is. Net als andere potplanten mag hij niet de hele dag in de volle zon staan. Schaduw of halfschaduw is prima.

Eikenblad Hortensia 'Hobella'

De eikenblad Hortensia is een nieuw verschijnsel. Zijn bladeren zijn roodachtig vermengd met groen en doen aan het eikenblad denken. In de herfst wordt het blad steeds roodbruiner. De plant ziet er statig uit maar je moet er wel even aan wennen want het is niet een doorsnee Hortensia. De bloemtrossen zijn piramidevormig. De bloemen zitten ook iets verder uit elkaar dan bij andere Hortensia´s. Het is wel een mooie plant om te zien. Hij kan goed in een hoge pot op een grasveld staan omdat het een plant is die de aandacht trekt.

Fluweelhortensia

De fluweelhortensia is een grote Hortensia; hij kan twee en een halve meter hoog worden. Hij krijgt bordeauxrood tot paarse schermbloemen omringd door hagelwitte kransbloemen. Niet alleen de bloem is mooi ook de bladeren zijn aangenaam om naar te kijken. Het blad heeft een fluweel- of viltachtige textuur. Deze plant komt oorspronkelijk uit Zuid-Oost Azië. Er zijn 4 ondersoorten fluweelhortensia´s.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia's. Wanneer moet je een Hortensia snoeien en hoe doe je dit om een optimaal resultaat in het aantal bloemen en…
Hydrangea arborescens AnnabelleHydrangea arborescens AnnabelleHydrangea Annabelle is een zeer populaire Hortensia soort, vanwege de zeer rijke en langdurige bloei met grote bolvormig…
De Hortensia ofwel de Hydrangea bloeit prachtig in de zomerDe Hortensia ofwel de Hydrangea bloeit prachtig in de zomerIn de zomer bloeien in veel tuinen hydrangea's in mooie kleuren. We noemen ze in de volksmond hortensia. Er zijn veel so…
Hortensia of hydrangeaHortensia of hydrangeaDeze winterharde tot zeer winterharde struik valt op door zijn mooie bloemen. De plant komt niet uit onze cultuur maar u…
Hortensia: snoeien, verzorging, bloeiwijzeHortensia: snoeien, verzorging, bloeiwijzeDe Hortensia is een mooie, zeer lang bloeiende plant voor in huis en in de tuin. Er zijn veel verschillende soorten hort…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hortensia_%28plant%29
  • http://www.mijntuin.org/plants/2702-Eikenblad-Hortensia-Hobella
  • http://www.hovaria.com/english/varieties/hobellaen.html
  • http://www.hortensia.nl/de_bloemen_van_mijn_hortensia_verkleuren.htm
  • http://www.hortensia.nl/

Reageer op het artikel "Hortensia, 150 jaar een gewilde sierplant"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-06-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Groene vingers
Schrijf mee!