InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rode bladeren geven de tuin een mysterieuze sfeer

Rode bladeren geven de tuin een mysterieuze sfeer

Rode bladeren geven de tuin een mysterieuze sfeer Rode bladeren van bomen, struiken en vaste planten geven de tuin een onmiskenbare mysterieuze sfeer. Er wordt de laatste jaren door de kwekers volop aandacht gegeven aan de roodbladige planten. Dit heeft een positieve invloed op het aanbod. Het is een modekleur, waar door de diverse kwekers dus goed op in is gespeeld. Zelfs onder de bloembollen zitten nog genoeg soorten met rode of roodbruine bladeren. Wie rode, roodbruine, purperrode of diep purperen accenten in zijn tuin wil opnemen heeft een enorme keuze binnen de planten met deze eigenschappen.
Er zijn best veel planten met rode of roodbruine bladeren. Wie er naar op zoek is zal er nog van staan te kijken bij hoeveel bomen, struiken en vaste planten dit voorkomt. Er blijkt eigenlijk keuze genoeg te zijn. Misschien niet helemaal de bedoeling, maar tussen de genoemde planten zitten er waarvan het jonge blad rood uitloopt en pas later naar groen verkleurd. Dit fenomeen kan in een rode tuin een heel leuk en subtiel accent geven.

Bomen met purper, rood of roodbruin blad

Cercis canadensis "Forest Pansy" (Judasboom)

Deze mooie cultivar met prachtige purperen bladeren is een sieraad voor de tuin. Het blad heeft wel iets weg van de bladeren van Viola labradorica. Deze kleine boom of struik past heel goed achter in een border of in een kleine tuin. De kleine roze bloemen verschijnen aan het begin van de zomer, maar zijn weinig opvallend. De Judasboom staat graag in de zon en in goed gedraineerde grond.

Fagus sylvatica "Purpurea" (Rode Beuk)

De Rode Beuk is naar verluidt, in deze vorm, in de natuur gevonden. Dit maakt hem misschien wel tot de enige soort met van nature roodbruin blad. Beuken zijn grote imposante bomen, die beslist niet geschikt zijn voor de kleine tuin. Daar kan, desgewenst, dan maar beter gekozen worden voor de rode variëteit van de haagbeuk.

Struiken met purper, rood of roodbruin blad

Acer (Japanse esdoorn)

Onder de struiken is de Acer waarschijnlijk wel de bekendste soort met rood blad. Acer is een grote groep en er zijn dan ook allerlei soorten struiken in te vinden. Van heel klein tot heel groot en met prachtig licht groen tot diep donker rood blad. Wie er over denkt om een Acer aan te schaffen moet eens gaan kijken bij een gespecialiseerde kweker. Enkele donkerbladige soorten zijn Acer palmatum "Atropurpurea", "Burgundy Lace", "Rubrum" en "Trompenburg".

Berberis (Zuurbes)

Niet alle soorten van de Berberis zijn bedekt met kleine rode blaadjes, maar de meeste beschikken wel over deze voor de Berberis zo bekende kleur. Berberis is vooral bekend als ondoordringbare haag en als een plant met enorme stekels. Vooral dat laatste maakt hem minder geliefd, maar er zijn toch heel mooie soorten die het aanplanten meer dan waard zijn. Berberis thunbergii "Rose Glow" is daar een voorbeeld van. Het jonge blad heeft lichtgrijze, rode en witte strepen/vlekken en verkleurt later naar egaal rood. Deze soort groeit heel compact.

Cotinus coggygria "Royal Purple" (Pruikenboom)

De Pruikenboom is een prachtige struik met donker purper blad. Alleen het blad maakt de struik het aanplanten al waard. De bloemen zijn nauwelijks de moeite waard, de vele behaarde bloemsteeltjes echter, die de struik helemaal kunnen bedekken, doen de naam Pruikenboom eer aan. Een heel gemakkelijke struik, die snoei goed verdraagt. Helaas gaat dit wel ten koste van een rijke bloei. Een andere mooie variëteit is Cotinus coggygria "Velvet Cloak".

Hydrangea macrophylla "Merveille Sanguine" (Hortensia)

Ook binnen de grote groep van Hortensia's komen roodbladige soorten voor. Hydrangea macrophylla "Merveille Sanguine" is daarvan een mooi voorbeeld. De bladeren zijn diep purper van kleur en ook de bloemen zijn prachtig donker, bijna ossenbloedrood.

Physocarpus opulifolius "Diabolo"

De Physocarpus is echt een zogenaamde modestruik geworden. Met het steeds populairder wordende rode blad, is deze struik opeens volledig in beeld gekomen. Terecht, want hij is ook erg mooi, maar ook wel heel groot. Om goed tot zijn recht te komen moet hij echt voldoende ruimte krijgen. De schermvormige roze/witte bloemen contrasteren mooi met het purperbruine blad.

Vaste planten met purper, rood of roodbruin blad

Eupatorium rugosum "Chocolate" (Koninginnekruid)

Deze Eupatorium, met chocoladebruine bladeren, is de hele zomer een opvallende en verbindende borderplant. Pas vrij laat verschijnen de talloze witte bloemschermen, die dan prachtig contrasteren tegen het donkere blad. Ook Eupatorium rugosum "Braunlaub" is een prachtig exemplaar.

Euphorbia amygdaloides (Wolfsmelk)

Met Wolfsmelk blijft het altijd oppassen. Het giftige melksap uit de stelen kan veel irritatie opleveren, vooral bij de ogen. Maar het blijven, ondanks dat, toch heel dankbare planten. De soorten met purperkleurige stengels en bladeren zijn zonder meer prachtig. Zet ze in normale, kalkrijke tuingrond en in de zon. Dan hebt u jarenlang plezier van deze planten. Euphorbia amygdaloides "Purpurea" en "Purper" zijn mooie soorten met rood blad.

Heuchera (Purperklokje)

In een overzicht van roodbladige planten mag de Heuchera natuurlijk niet ontbreken. Het is misschien wel de bekendste tuinplant met rood blad. De laatste jaren zijn er veel verschillende soorten op de markt gekomen. De een heeft nog donkerder blad dan de andere. Heuchera "Palace Purple" beet de spits af, maar inmiddels zijn daar onder andere "Can Can", "Chocolate Ruffles", "Plumpudding", "Rachel" en "Stormy Seas" aan toegevoegd.

Imperata cylindrica "Red Baron" (Japans bloedgras)

Een heel opvallende grassoort is Imperata cylindrica. Het jonge blad verschijnt groen en verkleurt daarna vanaf de punt, langzaam naar intens rood. En dan is het werkelijk een vlammende en alle aandacht opeisende grassoort. Plant Japans bloedgras daarom aan in een grote groep, dan komt hij helemaal tot zijn recht.

Ligularia dentata
Ligularia is een imposante bladplant, die graag een enigszins vochtig plekje krijgt. Aan de rand van een (natuurlijke) vijver bijvoorbeeld. Deze plant wordt meestal voor het blad aangeplant, de bloeiwijze is dan bijzaak. Mooie soorten met donker grijspaars blad zijn Ligularia dentata "Desdemonia", Moorblut" en "Othello".

Ophiopogon planiscapus "Niger"

Een vaste plant, met de verschijningsvorm van een grassoort. Dat is Ophiopogon met zijn prachtige vrij korte grasachtige bladeren. Zodra de lila bloemen op de zwarte stelen verschijnen, is duidelijk te zien dat we hier niet met een grassoort te maken hebben. Zodra de bloei achter de rug is, verschijnen er mooie donkere zaaddozen. Ophiopogon is bodem bedekkend en verdraagt zon en halfschaduw.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom een blad groen isWaarom een blad groen isIs een blad groen? Nee hoor, eigenlijk is een blad niet echt groen maar geel of rood. Maar waarom zie je dan het groen i…
Bloeiende struikenBloeiende struikenBloeiende truiken staan mooi in een tuin. Vooral als de tuin wat groot is zorgt het voor een mooie opvulling van de bord…
Zetmeelvorming in bladerenZetmeelvorming in bladerenIn planten wordt zetmeel gevormd. Maar hoe gebeurt dat? Welke factoren spelen daarbij een rol? En hoe kun je zetmeel in…
Herfst: Waarom vallen bladeren van de bomen?Herfst: Waarom vallen bladeren van de bomen?Een jaar, na de zomer, komt de herfst er weer aan en laten de bomen hun bladeren willen vallen. In het voorjaar, na de w…
Glansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiGlansmispel of Red Robin: Verzorging, standplaats en snoeiDe Glansmispel of Photinia Fraseri Red Robin is een winterharde, groenblijvende struik. Je kunt ze kopen als heester of…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rode bladeren geven de tuin een mysterieuze sfeer"

Infoteur: Martina
Laatste update: 05-05-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Kleurrijke tuinen
Schrijf mee!