InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Zo wordt uw gras groener dan bij de buren

Zo wordt uw gras groener dan bij de buren

De meeste tuinbezitters willen gras in hun tuin. Dit is goed te begrijpen, want een gazon geeft een tuin gelijk een groene en natuurlijke uitstraling. Een border die grenst aan een grasmat komt heel goed tot zijn recht. Gras geeft koelte op warme dagen. En gras is natuurlijk de perfecte speelplek voor kinderen. Als de grasmat net is aangelegd, ziet het er prachtig uit. Vanaf dat moment is het belangrijk dat het nieuwe gazon goed wordt onderhouden, zodat het ook in de jaren daarna mooi groen zal blijven. Op tijd beluchten, verticuteren en bemesten is daarbij heel belangrijk.
Bron: Luctor / Wikimedia CommonsBron: Luctor / Wikimedia Commons

Een natuurlijke grasmat of kunstgras?

Een grasmat in de tuin is een heerlijk bezit. In de zomer geeft gras, in tegenstelling tot stenen, verkoeling. Kinderen kunnen heerlijk spelen op het gras. Een border komt helemaal tot zijn recht met een net gemaaid gazon op de voorgrond. Maar als u zich alleen maar gaat ergeren aan het gras, omdat het maar niet mooi groen wilt worden, vol met mos en/of onkruid zit, wordt het een last. En lijkt het gras bij de buren wel gezond, onkruid vrij en mooi groen. Maar een mooie groene grasmat ligt voor iedereen binnen handbereik. Zeker als er de juiste aandacht aan wordt besteed. En voor diegene die na het geven van al die aandacht nog geen groen gazon heeft liggen, is er altijd nog de keuze voor kunstgras. Kunstgras scheelt u natuurlijk enorm veel werk. Het is wel even een flinke investering, maar als u hiervoor kiest, dan kunt u maar beter gelijk het mooiste en beste kopen. Er is namelijk kunstgras en kunstgras. Het één is onnatuurlijk en het ander is bijna niet van echt te onderscheiden.

Beluchten van het gras

Om te zorgen dat het gras goed groeit, moet er in de grasmat voldoende licht en lucht aanwezig zijn. Gras dat veel belopen wordt, of waar veel op gespeeld wordt, heeft al snel last van een dichtgelopen bodem. Onder dergelijke omstandigheden krijgt het gras het moeilijk en zal slechter gaan groeien. Door het gazon te beluchten, of te wel gaatjes te prikken in de bodem, komt er weer licht en lucht in de grond. Beluchten wordt vaak in het voorjaar uitgevoerd, om de grasmat zo weer een frisse start van het nieuwe groeiseizoen te geven. Maar vaker beluchten kan helemaal geen kwaad, zeker niet als er veel gelopen of gespeeld wordt op het gras. Voor het uitvoeren van dit karwei zijn speciale gazonbeluchters te koop.

Verticuteren van het gras

Een grasmat die slecht wordt onderhouden gaat op den duur vervilten. Het gazon komt vol te zitten met mos, grasmaaisel en onkruid dat volop aanwezig is tussen het gras. Als dit niet regelmatig wordt weggehaald, dan verstikt het gras, omdat er geen lucht meer bij kan. Door de grasmat in het voorjaar een goede verticuteerbeurt te geven kan het gras er voor het nieuwe groeiseizoen weer helemaal tegen aan. Verticuteren houdt in dat er met een groot soort hark door de grasmat geharkt wordt. Hierdoor worden alle organische materialen die er niet thuis horen verwijderd. Er kan weer water bij de wortels en de groeiomstandigheden zijn gelijk weer aanzienlijk verbeterd. Het is best een zware klus, zeker als het met de hand gedaan moet worden. Voor een grotere grasmat kan dan ook het beste gebruik gemaakt worden van een verticuteermachine.

Maaien van het gras

Dit is de makkelijkste klus in het onderhoud van een gazon. Maar dan moet het, zeker in het groeiseizoen, wel elke week gebeuren. Wacht men te lang met het maaien van het gras, dan wordt het voor de grasmaaier steeds moeilijker om het gras mooi en glad te maaien. Er komt dan ook nog eens veel gras af, en dit moet wel allemaal verwijderd worden om lelijke en kale plekken in het gras te voorkomen. Wie vaak maait, maait veel makkelijker en kan bovendien het maaisel laten liggen.
Maak de grasmaaier na elke maaibeurt goed schoon en controleer regelmatig of de kooimessen nog voldoende scherp zijn.
Voor grote tuinen is de aanschaf van een robotgrasmaaier te overwegen.

Graskanten steken

Voor de meeste tuinen is grasmaaien als wekelijks onderhoud voldoende. Maar sommige tuinen vragen om strakke graskanten. Dit is zeker het geval als het gras en de vorm van het gras onderdeel uitmaakt van de architectuur van de tuin.
Er zijn veel verschillende graskantenstekers te koop. Elk tuincentrum heeft een uitgebreide keuze. Met een goede graskantensteker is het makkelijker om echt recht te steken. Graskanten steken wordt ook wel gedaan met een spa, maar door de ietwat holle vorm hiervan, krijg je nooit van die mooie rechte graskantjes.

Besproeien van het gras

Bron: Onbekend / Wikimedia CommonsBron: Onbekend / Wikimedia Commons
In principe moet men de natuur zijn gang laten gaan. Alleen bij langdurige droogte moet er pas ingegrepen worden. Voor gras zal dat overigens wel sneller zijn dan voor bijvoorbeeld vaste planten. Gras wortelt namelijk vrij oppervlakkig. Als de grond tot op 5 centimeter helemaal droog is, dan moet er handmatig ingegrepen worden en kan het gazon besproeid worden. De beste tijd om te sproeien is aan het einde van de middag, of het begin van de avond. Het water verdampt dan niet meer zo snel en het gazon heeft de hele avond en nacht de tijd om zich te herstellen en te voeden met het water.

Bemesten van het gras

Voor een mooi vol en groen gazon is regelmatig bemesten wel noodzakelijk. Bemesten moet gebeuren tijdens het groeiseizoen. Dit loopt van april tot en met augustus. Verspreid over deze periode moeten drie bemestingsbeurten uitgevoerd worden. In alle tuincentra zijn verschillende soorten kant-en-klare bemestingsproducten te koop.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?Grasverzorging in maart, wat moet ik doen?In maart begint het gras langzaam aan weer te groeien. Het is tijd om er weer eens aandacht aan te besteden. De eerste m…
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…
Een gazon verticuterenEen mooie grasmat is de wens van veel tuinliefhebbers maar die vergt nu eenmaal onderhoud. Naast regelmatig maaien in he…
Welke grasmaaiers voor het beste gras in uw tuinWelke grasmaaiers voor het beste gras in uw tuinGras is een van de belangrijkste elementen in de Nederlandse tuin. Maar met welke grasmaaiers krijg je een mooi gazon? E…
Gazon: het aanleggen van graszodenGazon: het aanleggen van graszodenHet hoeft niet heel veel te kosten om een gazon of graszoden aan te leggen. Wanneer u dat zelf doet kunt u op de kosten…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zo wordt uw gras groener dan bij de buren"

Reactie

H. Versluis, 23-09-2015 14:51 #1
Beluchten van het gazon( prive ) is moeilijk, zeker met een wat groter gazon. De pennen van de beluchter moeten nl allemaal, tegelijk, verticaal naar beneden en weer verticaal terug. Dit gebeurt met grote machines op sportvelden. De pennen zijn ca 6 a8 mm dik. De gaten worden nadien met zand ingestrooid. Diepte ca 10 cm of meer.
Vraag; hoe realiseer je dit in je eigen gazon? Reactie infoteur, 26-09-2015
Handmatig, met een eenvoudige beluchter, die u zelf in het gazon prikt.
Of machinaal.
Ipv zelf een gazonbeluchter aanschaffen, kunt u ook overwegen om een exemplaar te huren.

Infoteur: Martina
Laatste update: 22-02-2015
Gepubliceerd: 06-12-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinklussen
Reacties: 1
Schrijf mee!