InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuin: het aanleggen en maken van een vlonderterras

Tuin: het aanleggen en maken van een vlonderterras

Veel mensen willen een vlonderterras in hun tuin. Het liefst willen zij dat in of bij het water. Het aanleggen en maken van een vlonderterras hoeft niet heel duur te zijn wanneer u besluit om dat zelf te doen. U heeft dan vooral goede planken nodig. Bouwtekeningen kunt u online vinden. U kunt er ook voor kiezen om het vlonderterras door een hovenier te laten leggen. Daar zijn uiteraard wel kosten aan verbonden. Lees er alles over in dit artikel. Veel mensen leggen een vlonderterras aan in hun tuin. Er zijn verschillende redenen waarom zij dat doen. Ten eerste is het een relatief goedkope manier van het aanleggen van een terras. Het is namelijk ook mogelijk om een stenen terras aan te leggen, maar dit kost veel meer geld. Dit komt omdat stenen een duurder product zijn om mee te bouwen. Een tweede reden is dat hout vaak mooier oogt. Veel mensen houden niet van steen in hun tuin, omdat het makkelijk het aanzicht opbreekt. Zeker als de tuin erg groen is kan een stenen terras erg lelijk staan. Een laatste reden is dat hout zich beter laat lenen voor bepaalde ondergrond. Zeker als de ondergrond drassig is, dan is hout een geschiktere materiaalsoort, omdat het minder zwaar is en daarom minder op de ondergrond drukt.

Houten vlonderterras leggen

Bij het aanleggen van een houten vlonderterras zijn er verschillende dingen waar u rekening mee moet houden. Zo is allereerst de materiaalkeuze belangrijk. Er zijn namelijk verschillende soorten houtsoorten waar u uit kunt kiezen. Zo kunt u kiezen voor hardhout. Het voordeel daarvan is dat het duurzamer is, het gaat dus langer mee. Tegelijkertijd is het ook een duurder, zelfs als u er rekening mee houdt dat het hout langer blijft liggen. Een andere mogelijkheid die u heeft is om te kiezen voor geïmpregneerd hout. Dat betekent dat het hout met een bepaalde vloeistof is onder gespoten en daardoor beter bestemd is tegen brand. Het duurt langer voordat het vlam vat. Een nadeel is wel dat het hout bij het opruimen van het vlonderterras niet zomaar weggegooid kan worden. Dit moet op een speciale plek gebeuren. Een laatste mogelijkheid die u heeft is om te kiezen voor houtcomposiet terrasdelen. Deze zijn duur en lijken weer niet op echt hout. Wel zijn ze duurzaam en makkelijk te monteren op de onderliggers. Dit kan met behulp van de RVS-clips en er zijn geen schroeven voor nodig.

Vlonderterras in het water

Veel mensen willen ook een vlonderterras die voor een deel in het water ligt. Dat is vooral fijn als het mooi weer is. Houdt er wel rekening mee dat er in dit geval een extra stevige constructie nodig is. Zo kan het terras rusten op palen. Die palen moeten wel stevig genoeg zijn en in het water staan. Een andere mogelijkheid is om een deel van het terras te laten rusten op het land. Er is mogelijk wel een betonnen ondergrond voor nodig om het terras dan voldoende stevigheid te geven. Een vlonderterras dat zich helemaal op de vaste wal bevindt kan soms ook het beste op palen rusten. Dit is het geval wanneer de ondergrond klei of veen is. In het geval dat de ondergrond zand is hoeft dat weer niet.

Vlonderterras maken en aanleggen

Wanneer u genoeg van zaken heeft kunt u er voor kiezen om het terras zelf te maken en aan te leggen. Dit is alleen aan te bevelen wanneer u eerdere ervaringen heeft met het aanleggen van een vlonderterras. U kunt materialen, zoals hout en planken, kopen bij de meeste bouwmarkten, bijvoorbeeld de Praxis, Formido en Gamma. Op internet zijn er wel verschillende bouwtekeningen te vinden voor verschillende modellen vlonderterassen. De meeste mensen laten hun terras echter aan leggen door een speciaal bedrijf, bijvoorbeeld een hovenier. Hier zijn uiteraard wel bepaalde kosten aan verbonden.
© 2011 - 2014 Simcha, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tuin: het aanleggen en maken van een vlonderterras"

Reactie

Paul van Nobelen, 20-10-2011 18:46 #1
Het geïmpregneerde hout voor een terras is niet met een goedje behandeld tegen brand.
het is gedompeld of onder druk geimpregneerd om de duurzaamheid te verlengen. Tevens bestaat ook de mogelijk een terras te maken van thermisch gemodificeerd hout, geperst bamboe met houtuitstraling of in Eikenhout (heel mooi).

Infoteur: Simcha
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!