InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelen

Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelen

Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelen We hebben er allemaal wel last van, ongedierte in de voor en/of achtertuin zoals mieren, rupsen, slakken, emelten en engerlingen. Maar hoe kunnen wij deze insecten natuurvriendelijk bestrijden. In dit artikel word expliciet op de slak ingegaan, want hoe zorgen wij ervoor dat dit ongedierte niet heel onze tuin opvreet?

Ziektebeeld

Je kunt zien aan de aangevreten bladeren of soms compleet weggevreten planten, dat u wellicht slakken in de tuin heeft. Daarnaast kunt u dit ook goed zien aan de slijm sporen die dit ongedierte achterlaat. De naaktslak richt de meeste schade aan in onze tuin, toch hebben deze beestjes een functie in onze tuin, ze helpen ons met het opruimen van afgevallen bladeren en ze dienen als voedselbron voor veel andere dieren. Het is dan ook onverantwoordelijk wanneer je dit ongedierte chemisch gaat bestrijden, doordat je op deze manier ook vele andere dieren vergiftigd.

Natuurvriendelijke middelen tegen slakken

Escar-Go

Dit is een 100% natuurvriendelijk middel tegen slakken. Het middel is ongevaarlijk voor huisdieren, egels en vogels

Slakken korrels

Meestal bevat deze bestrijding metaldehyde. Gebruik wel de biologische vorm van de slakken korrels, want dan bestaat er geen kans dat u andere ongedierte en dieren bestrijdt. Slakken korrels zorgen er voor dat slakken niet meer eten en sterven. De korrels zijn verkrijgbaar in bijna alle tuinwinkels

Parasiterende aaltjes

Deze parasiterende aaltjes kun je op plaatsen loslaten waar vaak slakken komen, de aaltjes vallen de slakken dan uit vanuit hun darm. De slakken kunnen dan niet meer eten en sterven na ongeveer 7 dagen. De aaltjes zijn onschadelijk tegen mens en andere dieren. Deze aaltjes worden ook vaak gebruikt tegen het bestrijden van emelten en engerlingen.

Knoflook

Slakken zijn heel erg bang voor knoflook, het is dan ook giftig voor slakken. Ze zullen het dus knoflook planten omzeilen, maar ook omzeilen ze planten die naar knoflook ruiken. U kunt dus uw tuin bespuiten met een knoflook geur, ook de eitjes zullen niet meer uitkomen wanneer deze zijn bespoten. Het enige nadeel is dat uw tuin wel naar knoflook ruikt ...

Kopermetaal

Ook kopermetaal is giftig voor slakken. Er bestaan speciale koperstrips, die u op potten op andere plekken kunt plakken. Als de slak hier over heen kruipt wordt hij vergifitgd en zal hij sterven.

Tips en trucs tegen slakken

Natuurlijke vijanden in de tuin

Zorg voor veel vogels in de tuin, dit is de grootste natuurlijke vijand van de slak en, het de bestrijding van dit ongedierte zal natuurlijk verlopen. Andere natuurlijke vijanden van de slak die u naar uw tuin kunt leiden zijn, eenden, kippen, egels , kikkers en padden, spinnen, larven, libellen en vliegen.

Controleer op slakken eieren

Slakken eitjes lijken op hoopjes witte kleine eieren en zijn vaak te vinden op aarde. Deze kunt u gemakkelijk verwijderen zodat er niet nog meer slakken in uw tuin komen. Tip!: Controleer altijd eerst de composthoop op slakken eitjes voordat u de compost over heel de tuin verspreid!

Je planten beschermen

Jonge plantjes, waar de slak het meest van houdt, kunt u gemakkelijk beschermen door er een huls om heen te plaatsen. Dit kunt u gemakkelijk thuis maken door bijvoorbeeld een limonade fles kapot te snijden en dit als huls te gebruiken.

Meloen & Bier

Slakken houden heel erg van meloen en bier, je kunt met deze producten dus vallen maken zoals een bierval op een uitgeholde meloen die u als lokmiddel gebruikt. Let wel op, u zorgt er misschien wel voor op deze manier dat u nog meer slakken naar uw tuin lokt!

Zout

Gebruik alstublieft geen zout om slakken te bestrijden, dit is een zeer pijnlijke manier om de slak te bestrijden. De zout zal al het vocht van de slak opnemen waardoor de slak als t ware oplost. Dit is vergelijkbaar met zoutzuur op een onze huid. Probeer de slakken ecologisch te bestrijden, dit zijn vaak de beste manieren en ook nog eens gemakkelijk!
© 2011 - 2017 Maxwell, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Naaktslakken Bestrijden In Huis: de oplossing!Naaktslakken Bestrijden In Huis: de oplossing!Als we het het hebben over ongedierte denk je niet zo snel aan naaktslakken. Toch tref je naaktslakken vaak aan in huis…
Bestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusBestrijd bladluizen met zeepwater-spiritusLast van bladluizen? Er zijn een aantal mogelijkheden om dit ongedierte te bestrijden. In de handel is gif te krijgen wa…
Slakken in de tuin bestrijdenSlakken in de tuin bestrijdenWanneer het vochtig is buiten, is dit de ideale leefomgeving voor een slak. Slakken zijn voornamelijk 's nachts actief.…
Zelf een wespennest bestrijden, tips voor een goede afloopZelf een wespennest bestrijden, tips voor een goede afloopEen wespennest bestrijden is niet moeilijk. Met de juiste hulpmiddelen kan iedereen een makkelijk te bereiken wespennest…
Naaktslakken in je tuinNaaktslakken in je tuinVeel mensen hebben last van naaktslakken in hun tuin. De naaktslakken vreten al de planten in de tuin kapot en zijn moei…

Reageer op het artikel "Bestrijden van slakken in de tuin! Hoe en met welke middelen"

Reactie

Philip Vandenbussche, 13-06-2012 16:57 #1
Mijn slakkenval met bier werkt heel goed. Alleen na twee nachten is hij verzadigd van de opgeloste slakken. Ergens las ik dat Tijm slakken weghoud uit de tuin. Ik kan alleen vaststellen dat de slakken de Tijm niet uit de weg gaan en er lustig overheen glijden.

Maar mijn vraag is het volgende: Wat met het slijm van de slak op je kruiden. Ik nam wat Oregano en Rozemarijn en stelde vast dat ze bevuild waren met slijm van de slakken. Is dit kruid dan nog eetbaar? Hoe kun je het best je kruiden wassen om het slijm eraf te krijgen?

Groetjes Philip

Infoteur: Maxwell
Gepubliceerd: 21-09-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!