InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuin

Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuin

Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuin Mieren zijn kleine insecten die als zeer ongenode gasten kunnen worden gezien. Mieren kunnen goed preventief geweerd worden uit je huis en tuin. Als de mieren ondanks deze preventieve maatregelen toch je huis en tuin weten te vinden en zich gaan nestelen onder je terrastegels of in je keukenkastjes is het tijd om de mieren te gaan bestrijden. Zo mogelijk met een keuze voor een bestrijdingsmiddel die iedereen in huis heeft.

Mieren

Mieren zijn kleine kolonievormende insecten die behoren tot de orde van vliesvleugeligen (Hymenoptera). Deze insecten leven overal ter wereld. Dit komt doordat mieren een zeer groot aanpassingsvermogen hebben, waardoor ze op alle grondsoorten goed uit de voeten kunnen. Mieren zijn kleine insecten die net als andere insecten een drieledig lichaam hebben en kleine voelsprieten op hun kop, die gelijk hun voornaamste zintuigen zijn. Met deze voelsprieten kunnen mieren zowel voelen als ruiken.

De meeste mierensoorten zijn zwart of bruin. Dit geld bijvoorbeeld voor de mieren die zich in huis of op het terras nestelen. Er bestaan echter ook gele, rode, groene, zilvergrijze en goudkleurige mierensoorten. De bekendste van deze soorten is de rode bosmier die je nog wel eens tegen komt tijdens een boswandeling en venijnig kan bijten.

Mieren in je huis en tuin

Een mierenkolonie wil zich nog wel eens nestelen in je tuin of op het terras. Zeer veel last zullen zij echter niet veroorzaken, maar een mierenkolonie kan wel onvoorstelbaar veel zand onder de terrastegels vandaan halen. Op zeer lange termijn kunnen de terrastegels hier zelfs door gaan verzakken. Ook zijn mieren verspreiders van bladluizen op je tuinplanten. Zodra de mieren vanonder de terrastegels ook je huis binnenkomen en zich gaan nestelen in je keukenkastjes worden mieren wel zeer ongewenste insecten en is de kans op een ware mierenplaag dichtbij.

Mieren preventief weren uit je tuin

Mieren preventief weren uit je tuin is heel goed mogelijke met de volgende tips:
  1. Verwijder oude boomstronken en rottend hout uit je tuin.
  2. Mieren hebben een hekel aan de volgende planten, met deze planten in je tuin zal de kans op mieren aanzienlijk verminderen:
  • lavendel
  • tomaten
  • afrikaantjes
  • boerenwormkruid
  • wijnruit
  • rozemarijn
  • majoraan
  • kruizemunt

Mieren preventief weren uit je huis:

Met de volgende tips kun je mieren heel goed preventief weren uit je huis:
  1. Zorg dat jampotten e.d goed schoongemaakt worden aan de buitenkant voordat je ze weg zet in de keukenkast.
  2. Laat geen etensresten op het aanrecht staan.
  3. Kit naden en kieren goed dicht.

Mieren bestrijden.

Wanneer het toch niet is gelukt om de mieren te weren uit je huis of tuin, zul je tot bestrijding van de mieren over moeten gaan.
Er zijn tal van middelen om mieren te bestrijden en te weren uit je huis en tuin. Zo bestaan er mierenlokdoosjes en tal van soorten vergif. Echter zijn deze middelen onnodig. Mieren kunnen heel goed op een natuurlijke manier worden bestreden.
Enkele tips voor het op een natuurlijke en milieuvriendelijke manier bestrijden van mieren zijn:
  • Strooi wat koffiedik op de route die de mieren afleggen van je tuin naar je huis.
  • Span koperdraad voor je huis langs. De mieren zullen hier niet overheen lopen.
  • Strooi talkpoeder langs het huis en bij de mierennesten.
  • Giet een beetje pure afwasmiddel, bij voorkeur citroen op de route die de mieren afleggen van je tuin naar je huis.

Tips voor bestrijding van mieren met huismiddelen

Er zijn nog twee manieren van bestrijden die mieren 'onprettig' vinden. Dat bestrijden kan met middelen die bijna iedereen wel in huis of keuken heeft. Het gaat om twee veel voorkomende producten, te weten:
  • schoonmaakazijn.
  • (witte) peperpoeder die je voor het koken / bakken gebruikt.
Zo simpel, maar wel uitermate effectief, kan het zijn om mieren te verdrijven en dan ook nog met geen druppel of korrel vergif.
Gerelateerde artikelen
Mieren bestrijden in en om het huisMieren kunnen voor veel overlast zorgen in en om het huis. Buiten het feit dat het niet prettig is om last te hebben van…
Mierenplaag: effectief vliegende mieren bestrijden!Mierenplaag: effectief vliegende mieren bestrijden!Mieren ze komen uit de kleinste hoekjes en kieren. Buiten, binnen, ze zitten overal. Vooral de vliegende mieren kunnen e…
Mieren in je huis, hoe kom je er van af?Last van mieren, wie kent het niet. In de zomer komt het voor dat de bewoners van een nest mieren een gaatje je huis in…
Mier (insecten)Mieren (Formicidae) zijn insecten die behoren tot de vliesvleugeligen. Het zijn diertjes die niet groter worden dan 4 to…
Dierenweetjes - MierenMieren zijn volgens wetenschappers op veel vlakken intelligenter en sterker dan mensen, niet alleen dankzij hun lichaams…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mieren bestrijden en preventief weren uit huis en tuin"

Reacties

Carmen, 18-08-2014 08:50 #2
Beste,

Wij hebben al deze middeltjes geprobeerd maar geen enkele die hielp. Zijn er nog andere tips? Reactie infoteur, 28-09-2014
Beste Carmen,

Heb je ook al geprobeerd om een beetje pure afwasmiddel, bij voorkeur citroen op de route die de mieren afleggen van je tuin naar je huis, te gieten.

Lukt dit ook niet, laat het dan even weten.

TekstSchrijverT

Willem-Jan Hermans, 10-06-2014 20:45 #1
Nog 2 zaken die mieren 'onprettig' vinden, die we eigenlijk allemaal in huis / keuken hebben.
1) schoonmaakazijn.
2) (witte) peperpoeder die je voor het koken / bakken gebruikt.
Zo simpel, maar wel uitermate effectief kan het zijn en u ziet het, geen druppel of korrel vergif. Fijne zomer met veel zon toegewenst!
Zonnige groet,
Willem-Jan Reactie infoteur, 12-06-2014
Goemiddag Willem-Jan,

Dank voor de suggesties. Het artikel is hiermee aangevuld en heeft daardoor een grrotere waarde voor de lezer.

TekstSchrijverT

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 12-06-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!