InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Grindtegels: reinigen, omdraaien, verven, verkopen, afvoeren

Grindtegels: reinigen, omdraaien, verven, verkopen, afvoeren

Veel mensen hebben grindtegels in de tuin. Ze hebben hier ooit zelf voor gekozen of de tegels lagen er al toen ze het huis betrokken. Bij nieuwe plannen voor de tuin komen de grindtegels waarschijnlijk ook ter sprake: blijven ze of moeten ze weg? Wat is er mogelijk met die oude grindtegels? Tips voor wie grindtegels wil reinigen, verven, omdraaien of kwijt wil.

Grindtegels in de tuin

Grindtegels zijn in veel tuinen te vinden op het terras, tuinpad of oprit. In verschillende maten, kleuren en soorten siergrind. Al dan niet gecombineerd met andere sierbestrating zoals klinkers. Vaak liggen de grindtegels al in de tuin op het moment dat je het huis koopt of gaat huren. Als je in je tuin het een en ander wilt veranderen komt onvermijdelijk de vraag: wat doen we met die grindtegels? Vaak zijn ze vies of beschadigd. Of je wilt gewoon iets anders. Gebruik je ze opnieuw of moeten ze weg? Wat zijn de mogelijkheden?

Vieze grindtegels: reinigen

Grindtegels worden in de loop van de tijd vies, onder andere door groene aanslag veroorzaakt door mos en algen. Grindtegels die goed gereinigd zijn geven een heel andere aanblik in de tuin. Wil je de tegels alleen schoonmaken, dan heb je een paar mogelijkheden; bij de keuze zullen budget en persoonlijke voorkeur een rol spelen:

Hogedrukreiniger
Je kunt de grindtegels schoonspuiten met een hogedrukreiniger. Nadeel is dat het secuur moet worden gedaan omdat je anders streepvorming op de tegels krijgt. Ook geeft deze manier nogal veel rommel in je tuin, doordat zand tussen de tegels wordt weggespoten. Veel reinigers hebben wel een speciaal hulpstuk voor het reinigen van het terras (zoals Kärcher), waardoor het spatten veel minder is.
NB: Het hulpstuk van het ene merk past niet op de reiniger van een ander merk.

Schoonmaakazijn
Een andere manier is de tegels tijdens een zonnige periode te begieten met een mengsel van water en schoonmaakazijn (1deel water + 1 deel azijn). Laat een paar dagen inttrekken en veeg de boel schoon met een harde bezem.

Groene zeep
Ook op een milde manier schoonmaken kan met groene zeep. Doe enkele lepels groene zeep in een emmer heet water en gebruik dit om de tegels te schrobben, gebruik hiervoor een harde bezem. Spoel na met schoon water. Groene zeep is een zachte zeep die - in tegenstelling tot de naam suggereert - een gelig-bruine kleur heeft, en die voornamelijk huishoudelijk wordt gebruikt. Het is verkrijgbaar bij de supermarkt (merk: Tricel).

Chloor: liever niet
Sommige mensen gebruiken chloorbleekmiddelen om hun terras te reinigen, maar chloor is niet zo best voor mens, dier en planten. Liever niet gebruiken dus.

Speciale reiniger
De firma HG heeft een speciale grind- en terrastegel reiniger, die op de tegels geschrobd moet worden. Volgens de fabrikant is dit middel bij goed gebruik, dat wil zeggen in de verdunde vorm waarin het toegepast moet worden, niet schadelijk voor bloemen en planten. Voor groene aanslag door algen hebben ze een aparte reiniger in de sortering. HG producten zijn verkrijgbaar bij bouwmarkten en sommige supermarkten.

Grindtegels omdraaien en/of verven

Omdraaien
Ben je op de grindtegels uitgekeken maar wil of kun je niet investeren in een nieuw terras dan kun je overwegen om ze om te draaien: leg ze ondersteboven. Alleen de bovenkant, de deklaag, is namelijk bedekt met grind. De onderkant van grindtegels is glad en grijs. Als je ze daarna opnieuw gebruikt met bijvoorbeeld (tweedehands) klinkers erbij krijg je een heel ander effect.

Verven
Een andere mogelijkheid is de (omgedraaide) tegels te verven. De tegels moeten hiervoor wel heel goed schoon en droog zijn. Epoxy coating is hiervoor heel geschikt want dit is bestand tegen wind, regen en slijtage, maar is wel erg duur. Je kunt ook betonverf gebruiken; dit is verschillende kleuren verkrijgbaar. Dit is niet slijtvast dus op den duur gaat de verf er weer af. Daarom is het minder geschikt om het op een intensief gebruikt looppad toe te passen. Als je dit toch op tegels wilt gebruiken waar overheen gelopen wordt zul je de verfbeurt elke paar jaar moeten herhalen. Als je tegels opnieuw legt, zorg dan dat je ze (nog iets meer) aflopend legt zodat regenwater er niet op blijft staan.

Grindtegels wegdoen

Verkopen / gratis af laten halen
Wil je van de grindtegels af omdat ze niet bruikbaar zijn in de plannen voor je tuin, dan is er natuurlijk de mogelijkheid om ze te verkopen, bijvoorbeeld via Marktplaats. Vaak krijg je er niet veel voor en mag je al blij zijn dat je überhaupt kan verkopen. Het ligt een beetje aan het soort tegels en de conditie ervan; je moet maar net iemand treffen die hiernaar op zoek is. Het aanbod is enorm; ruilen is ook misschien een optie. Veel mensen bieden hun oude grindtegels met 'gratis af te halen' aan: ze zijn al blij als ze ze kwijtraken.

Gebruiken onder bouwsels in de tuin
Heb je plannen voor een blokhut of tuinhuisje in de tuin, dan kun je overwegen de oude grindtegels hiervoor als fundering of ondervloer te gebruiken. Leg ze hiervoor ondersteboven. Je hebt een basis voor het bouwsel en bent tegelijkertijd van je oude tegels af. Hetzelfde kan toegepast worden bij erfafscheiding, vaste plantenbakken, konijnenhok, kippenren, volière, enz.

Laten afvoeren
Lukt het niet om op die manier van je oude tuintegels af te komen dan zal je een container moeten huren om ze als bouwafval af te voeren. Naast het bedrag dat je hiervoor moet betalen geldt dat er kosten in rekening worden gebracht voor het gewicht van het afval. Zeker met de afvoer van zware tuintegels kan dat behoorlijk oplopen en zo een dure zaak worden. Wie niet veel geld te besteden heeft zal hier niet op zitten wachten. Er zijn websites die bemiddelen tussen klussen als deze en klussers die dit voor je kunnen doen. Het loont de moeite om even een kijkje te nemen.
© 2011 - 2017 Bartvanbuuren, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sierbestrating aanleggen, welke stenen kiezen?Als je sierbestrating wilt aanleggen kun je kiezen uit vele soorten stenen. Ook siergrind behoort tot de mogelijkheden.…
De Tuinen van Mien RuysEen kijkje nemen in de tuinen van Mien Ruys in Dedemsvaart, is een leuk dagje uit voor tuinliefhebbers en zeker voor tui…
Sierbestrating - schoonmaken en onderhoudSierbestrating - schoonmaken en onderhoudSierbestrating moet, na aanleg, ook regelmatig worden schoongemaakt om het materiaal mooi te houden. Het onderhoud besta…
Zelf oprit of terras aanleggenZelf oprit of terras aanleggenHet bestraten van terras en oprit is een van de meest elementaire klussen rondom huis en tuin. Hoewel klinkers, bakstene…
Paddock Paradise: De trackDe basis van een paddock paradise is de track (oftewel pad) die om en/of door een perceel loopt. Er zijn meerdere factor…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_zeep
  • http://nl.hg.eu/userfiles/product/info/NL/P060.pdf
  • http://kopen.marktplaats.nl/rs/tuin-en-terras/grindtegels
  • Eigen ervaring

Reageer op het artikel "Grindtegels: reinigen, omdraaien, verven, verkopen, afvoeren"

Reactie

Geert Termeer, 13-07-2013 08:14 #1
Goedemorgen,

Wij wonen in Oostenrijk en hebben voor aan het huis een trap met daarop grindtegels. Nu zijn door de loop van de jaren een paar randen aan het afbrokkelen. Mijn vraag is, bestaat er een mogelijkheid om deze op een of andere manier te repareren? De tegels liggen in het cement dus eruit halen is geen optie. Tips zijn welkom.

Groetjes
Geert Termeer

Infoteur: Bartvanbuuren
Gepubliceerd: 31-07-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!