InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Calla (aronskelk, zantedeschia): plant voor binnen en buiten

Calla (aronskelk, zantedeschia): plant voor binnen en buiten

Calla (aronskelk, zantedeschia): plant voor binnen en buiten Deze van oorsprong Zuid-Afrikaanse moerasplant is afkomstig van de familie Aronskelkachtigen. De calla is een knol en sterft in de winter boven de grond af. De calla kan temperaturen tot min tien graden Celcius overleven. Calla betekent mooi in het Grieks en wordt ook wel gezien als bloem van zuiverheid of als geluksbloem. De Amerikaanse kunstenares Georgia O'Keeffe, die leefde van 1887 tot 1986 heeft veel Calla's geschilderd en is daar ook bekend mee geworden.

Inhoud artikel

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Calla (aronskelk, zantedeschia)

De calla of aronskelk wordt wel omschreven als een ouderwetse kamerplant. Vroeger werd de plant alleen maar als kamerplant beschouwd, dat kwam omdat we toen nog geen centrale verwarming hadden, we leefden in koele kamers. Nu dat niet meer het geval is, scharen we de calla ook wel onder de kuipplanten. Je kunt de calla dus binnen en buiten plaatsen.

Zantedeschia

De Calla werd voor het eerst beschreven door Giovanni Zantedeschi (botanist) in de achttiende eeuw en werd naar hem vernoemd. Zantedeschia. De Calla staat ook wel bekend onder de naam bekerplant. Volgens verhalen dronken Griekse goden uit de kelk van de bloem.

Verschillende soorten

  • Zantedeschia aethiopica
  • Zantedeschia elliottiana
  • Zantedeschia macrocarpa
  • Zantedeschia melanoleuca
  • Zantedeschia rehmannii

Het planten en de verzorging van een calla

De calla komt het best tot zijn recht op een lichte standplaats met vochtige goed gedraineerde grond. Je kunt de calla als kamerplant gebruiken maar in de zomer ook heel goed als terrasplant. Zet de plant eerst op een plek in de schaduw neer. Is de plant gewend aan de buitenomstandigheden dan kan de calla de zon meer verdragen. Na bloei kun je de calla in de tuin planten, deze zal het jaar daarop dan weer gaan bloeien. De calla is een knol en sterft in de winter boven de grond af, alle energie richt zich op de groei van de bol. Deze zal het jaar erop groter worden. De calla is winterhard tot min tien graden Celsius. Geef de calla één keer per week water.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Het blad en de hoogte van de calla

De bladeren van de calla zijn egaal groen of gespikkeld, speervormig. De calla kan tussen de dertig en de negentig centimeter hoog worden.

De bloeitijd en de kleur van de bloemen

Bloeitijd
De calla bloeit tussen juli en oktober. De bloeitijd ligt tussen de drie en acht weken, afhankelijk van de temperatuur, licht en het soort.

De vorm en de kleur van de bloemen
De bloemen zijn trechtervormig met een bloeikolf. De kleuren van de bloemen: geel, wit, rood, paars, roze, oranje, zwart en tweekleurig. Zwart is een kleur die je niet vaak tegenkomt bij bloemen. Je kunt aan de knol niet zien welke kleur bloemen er uit zullen groeien, je bent dus afhankelijk van de informatie die de verkoper geeft. Hoe groter de knol, hoe meer bloemen er uit zullen komen.

Vermeerderen

Vermeerderen van de calla kun je bewerkstelligen door van de wortelstok of knol stukjes met een oog of uitloper af te snijden. Na het afsnijden kun je de stukjes oppotten in een bloempot. In het begin geef je weinig water, als je het blad gaat zien dan vaker water geven.

Bron: Foto infoteurBron: Foto infoteur

Met welke planten/bloemen kun je de calla/aronskelk goed combineren

  • Calla's met anjers
  • Rode calla's met rode rozen
  • Witte calla's met witte rozen
  • Gele of oranje calla's met zonnebloemen
  • Paarse calla's met paarse hortensia's
  • Calla's met eucalyptus
  • Calla's en gerbera's
  • Calla's met alstroemerias (kies voor dezelfde kleuren)
  • Calla's met pluischrysanten

Snijbloem

De calla/aronskelk is zeer geschikt om te gebruiken als snijbloem. Snijd de bloemen niet van de plant maar trek ze van de plant. Als er delen van de bloemstengel achterblijven kunnen deze rotting veroorzaken van de plant. Zorg ervoor dat de bloemen niet op de tocht staan, niet in de volle zon en ook niet in de nabijheid van een fruitschaal. Fruit geeft ethyleengas af en dit zorgt ervoor dat bloemen sneller verouderen. Pas op voor beschadiging of stoten van de schutbladen, dit kan zwartkleuring tot gevolg hebben.

Giftig

Let op, alle delen van de calla zijn giftig!
© 2011 - 2016 Wolfje02, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sterke snijbloemenSterke snijbloemenSnijbloemen wie wordt er niet vrolijk van? Een mooie kleurrijke boeket op tafel of vensterbank is een lust voor het oog.…
Katten en giftige planten: A + BKatten en giftige planten: A + BDe meeste mensen weten niet dat planten ook giftig zijn voor katten en andere dieren zoals honden, cavia's en konijnen.…
Schaduwplanten voor vochtige grondSchaduwplanten voor vochtige grondIn veel tuinen is wel een plek te vinden met lichte schaduw en waar de grond vochtig blijft in het groeiseizoen. Daar pa…
Paradijsvogelbloem, Strelitzia ReginaeDe Stelitzia of paradijsvogelbloem is een fascinerende tropische plant. Door de prachtig gekleurde bloemen met blauw en…
Groenblijvende tuinplantenGroenblijvende tuinplantenGroenblijvende planten zorgen voor wat kleur in de winter. Een tuin zonder groenblijvende planten kan ’s winters helemaa…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Foto infoteur
  • Informatie op kaartje bij mijn plant

Reageer op het artikel "Calla (aronskelk, zantedeschia): plant voor binnen en buiten"

Reacties

Karin, 13-10-2015 18:12 #11
Kan je aan de bollen zien welke kleur de bloem zal hebben? Ik heb vorig jaar op de kerstmarkt in Valkenburg bollen gekocht en daar zouden zwarte callassen uit komen. Zwarte heb ik niet gezien, wel witte en roze… Of ligt het aan de grond die je gebruikt? Ik heb gewoon potgrond gebruikt. Bedankt voor uw reactie.
mvg
Karin Reactie infoteur, 17-10-2015
Hallo Karin, ik heb de vraag voorgelegd aan Bloemenbureau. De knollen van de calla (zantedeschia) hebben allemaal nagenoeg dezelfde kleur en het is eigenlijk niet te zien welke kleur eruit zal komen. Je bent dus afhankelijk van de informatie van de verkoper. Jammer dat er geen zwarte calla's uitkwamen, die lijken me heel speciaal om te zien. Leuk om te weten: hoe groter de knol, hoe meer bloemen eruit zullen groeien. Met vriendelijke groet,

Carla de Jong, 27-09-2015 13:40 #10
M'n Calla is uitgebloeid en begint lelijk te worden.
Moet ik hem geheel af laten sterven of kan ik hem onderaan afsnijden.
Hij staat in een buitenpot.

Alvast bedankt voor uw reactie

Vr.gr. Carla de Jong. Reactie infoteur, 01-10-2015
Ik heb het nagevraagd bij Bloemenbureau en kreeg het volgende antwoord: de knol sterft in de winter boven de grond af en alle energie richt zich op de groei van de bol. Je kunt de Calla met pot en al binnenzetten en dan droog en koel bewaren. Een andere mogelijkheid is om de knol uit de grond te halen, te drogen en in het voorjaar opnieuw te planten. De Calla is redelijk winterhard (tot min 10 graden Celsius), je kunt hem dus ook in de tuin laten staan. Maar wordt het een zeer koude winter dan is dat geen goed idee. Ik hoop dat u wat heeft aan de informatie, ik zal bovenstaande ook verwerken in mijn artikel. Ik wil u bedanken voor de vraag!

F. Been, 17-09-2015 17:27 #9
Mijn callas in de tuin krijgen gele grote vlekken (ziekte). Wat kan ik er tegen doen?

An Verberk, 08-06-2015 14:34 #8
Ik heb volgens mij ook een calla in de tuin. Jammer genoeg heb ik geen foto van gemaakt.
De plant staat al een jaar of 5 in mijn tuin en heeft dit voorjaar voor het eerst gebloeid. Het blad is gespikkeld en sterft niet af in de winter. Een grote witte bloem, de bloem begint al meteen bij de voet van het blad. De bloem heeft 2 dagen gebloeid in die tijd gingen alle bladen van de plant verwelken. Weet u wat dit kan zijn. Ik zoek al heel internet af maar kan het niet vinden. Dank u wel voor uw moeite.

Rozé Eddy, 20-08-2014 19:07 #7
Vraagje

ik heb voor het 2de jaar op rij een calla die opnieuw gebloeid heeft maar waar de kelk was zitten daar nu bolletjes in, in de vorm van een mais. Zijn dit zaadjes die ik kan uit planten als ik die droog leg in de winter of is dit gewoon versiering?

mvg eddy Reactie infoteur, 21-08-2014
Ik heb de vraag voorgelegd aan de heer Theo Klaver van kwekerij Calla uit Heerhugowaard en ontving het volgende antwoord: het zijn kleine zaadknobbels, deze kun je er vanaf plukken en het zaad daarna drogen. Daar kun je volgend jaar een plantje mee kweken, deze krijgt een knolletje. Dit knolletje kun je weer planten, dit levert weer een grotere knol op en als je die plant in de grond dan krijg je bloemen. Het neemt dus wel een paar jaar in beslag. Eddy, bedankt voor je vraag, ik heb ook weer wat bijgeleerd.

P. V. D. Jagt- den Haan, 26-07-2014 15:07 #6
Bij mijn vader [sinds 15 mei 2014 overleden] stond al zeker 15 jaar een gele calla in de tuin. Hij bloeide elk jaar heel goed. Prachtig vond ik die gele bloemen. Toen mijn vader was gestorven en het huis was leeggehaald, heb ik die calla uit de tuin gehaald. Hij viel in twee stukken. Mijn zus nam ook een gedeelte mee. Gepoot in eigen tuin, hij deed het goed, blad bleef mooi. Na 2 weken kwamen er bloemen in alleen waren deze wit en niet geel. Hoe kan dit? Reactie infoteur, 27-07-2014
Uw verhaal heeft mij ontroerd, wat mooi dat u en uw zus ieder een gedeelte van de calla in de tuin hebben staan. De verandering in bloeikleur kan komen door de standplaats, het kan ook te maken hebben met de voedingstoestand van de grond waar de plant nu staat. Met vriendelijke groet,

Jan Tijsen, 18-07-2014 09:27 #5
Ik heb mijn calla"s laten overwinteren in de grond, afgedekt. nu staan ze prachtig, maar er komt geen bloem in. wat is er mis? Reactie infoteur, 19-07-2014
Ik heb het nagevraagd bij een kwekerij en het zou kunnen dat de calla te veel water heeft ontvangen toen de bloem een halve centimeter hoog zat. Dit heb je zelf niet in de hand. Het advies van de kweker is om de plant te laten staan, volgend jaar kan deze gewoon weer bloeien.

Tillie Worms, 22-11-2013 10:40 #4
Goede morgen,

ik heb vier verschillende kleuren calla's in de voortuin staan en nog in bloei. moeten deze knollen uit de grond voor dat de vorst intreed of kan ik ze afdekken en met wat?

wie heeft raad voor mij.

groetjes,

tillie Reactie infoteur, 24-11-2013
Persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen en de knollen voor de eerste vorst uit de grond halen. De temperatuur waarbij de knollen worden bewaard moet bij voorkeur niet hoger zijn dan 15 graden Celcius en niet lager dan 8 graden Celcius. Veel bloeiplezier volgend jaar!

Ria Geerts, 30-06-2013 18:51 #3
Ik heb de plant net gekocht, mijn vraag is er komen allemaal druppels aan de blad punten alsof de plant huilt. En ik denk dat de druppels ook giftig zullen zijn. Is dat zo? Reactie infoteur, 01-07-2013
De druppels ontstaan als de plant meer water opneemt dan het kan verdampen. De plant perst het water dan uit het blad als waterdruppel, dit verschijnsel wordt ook wel guttatie genoemd. Door de plant minder water te geven, voorkom je het druppen. Of de druppels giftig zijn weet ik niet., mogelijk kunt u dit navragen bij de winkel waar u de plant heeft aangeschaft.

Rinie Hendriks, 21-05-2012 11:05 #2
Mijn calla plant heb ik 2 weken geleden gekocht en in nieuwe aarde gezet in een bloempot, nu krijgt hij gele bladeren van onderen. Heeft voldoende water gehad. Staat buiten in de middagzon. Maar zo fel is de zon nog niet geweest. Ik hoop dat ik nog iets kan doen voor dat alle bladeren geel worden. Reactie infoteur, 22-05-2012
Ik weet het antwoord op uw vraag niet, maar zelf plaats ik wel eens een vraag op gratisadviseurs.nl. Medewerkster Noortje weet heel veel over planten, mogelijk kan zij u helpen.

Dewulf Ida, 18-04-2012 10:51 #1
Ik heb een calla plant gekregen en de bladeren rotten af en de bloemen worden zwart, wat kan ik doen om de plant te redden? Reactie infoteur, 21-04-2012
Zelf wist ik het antwoord niet op uw vraag, deze heb ik daarom gemaild naar gratisadviseurs.nl. Medewerkster Noortje gaf het volgende antwoord:

Lijkt erop dat hij dood is. De Calla (of eigenlijk de Zantedischia) groeit vanuit een wortelstok. Kijk even of deze nog goed is (haal hem uit de pot en schud de aarde eraf) ziet de wortelstok er stevig en gezond uit, zet hem dan in verse aarde op een lichte plek. De wortelstok zal dan op een gegeven moment weer uitlopen. Geef wel regelmatig water, maar zorg dat het water wel weg kan. Is de wortelstok week en snotterig dan is hij dood en moet je hem weggooien.

Infoteur: Wolfje02
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 11
Schrijf mee!