InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuinieren in september - de tuin in september

Tuinieren in september - de tuin in september

September kan nog steeds een lekkere maand zijn om in de tuin te werken. Er is ook nog veel te doen: nieuwe planten in de grond zetten, een grasmat zaaien of graszoden neerleggen, verplanten van groenblijvende struiken, planten van voorjaarsbollen, het plukken van appels, peren, herfstframbozen en bramen, het plukken van dahlia's, herfstasters en chrysanten, het snoeien van de klimroos. Kortom er is nog veel te doen.

Het weer in de maand september

algemeen
  • koeler weer, soms vorst aan de grond
  • soms nog prachtige dagen
  • gemiddelde temperatuur 14 graden Celsius
  • gemiddeld negen warme dagen
  • gemiddeld 1 zomerse dag

windsnelheid
  • gemiddeld 4 m/s
  • soms een windhoos of storm

zon
  • gemiddeld 136 uur zon
  • vaak een heldere blauwe lucht
  • frisse wind

neerslag
  • gemiddeld 69 mm neerslag
  • soms wateroverlast
  • soms zeer zware buien

In september kan geoogst worden

Hoewel het koeler wordt is het nog regelmatig warm. Soms is er een hogedrukgebied dat voor veel zon zorgt. Appels, peren en veel groenten kunnen we oogsten. Er is dus veel werk te doen in de tuin.

Maatregelen treffen

Vorstgevoelige planten moeten nu echt naar binnen. U kunt ook stekken nemen van planten zoals pelargoniums, struikmargrieten en fuchsia's. Ze kunnen dan wortels maken voordat het kouder wordt. Gedurende de winter kunnen ze in potten of bakjes blijven staan. U kunt oude planten ook binnen laten overwinteren en pas in het voorjaar stekken.

Een kas kopen

U kunt een kas kopen om in het voorjaar planten te zaaien en te stekken. Nu kunt u alvast wintersla zaaien. De kas hoeft niet verwarmd te zijn. U kunt er bijvoorbeeld rotsplantjes in kweken. Ditzelfde geldt voor bloembollen en cyclamen. Deze zullen eerder gaan bloeien. Voor winterbloeiende heesters geldt dat ze de eerste jaren in een koude kas kunnen doorbrengen. Laat u zich goed informeren over de keuze en grootte van de kas. Kies een grote kas omdat een kas altijd snel gevuld is. Zorg voor goede ventilatie, een elektrische aansluitingspunt en een buitenkraan. Met een fundering kunt u de kas makkelijk zelf plaatsen.

Allerlei klussen

U kunt allerlei klussen in de tuin doen zoals het aanleggen van een straatje of een terras. Ook kunt u de tuin winterklaar maken en een compostbak maken.

Plaagdieren en ziekten

Ook in dit jaargetijde kunt u nog last hebben van plaagdieren en ziekten. Zorg dat ze niet kunnen overwinteren. Maar ruim de tuin niet te netjes op zodat nuttige dieren kunnen overwinteren. Egels eten bijvoorbeeld veel insecten op. Maak wel de kas voor de winter goed schoon.

Planten

Welke planten bloeien nog? Dit zijn o.a.
  • dahlia's
  • chrysanten
  • herftsasters

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Een jaar in de tuin Nicolien van Doorn

Reageer op het artikel "Tuinieren in september - de tuin in september"

Infoteur: Etsel
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinieren
Schrijf mee!