InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rozen; meeldauw, sterroetdauw, rozenroest en andere ziektes

Rozen; meeldauw, sterroetdauw, rozenroest en andere ziektes

Rozen staan er bij de meest mensen om bekend dat ze gemakkelijk allerlei ziekten en plagen kunnen krijgen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan meeldauw, sterroetdauw, roest of luizen. Maar de roos is wel één van de mooiste bloemen in de tuin, ook al vraagt de verzorging van de roos dan wat meer tijd en aandacht. Veel van deze rozenziektes- en plagen zijn afhankelijk van de weersomstandigheden. Vooral vochtig weer is niet bevorderlijk voor de gezondheid van de roos. Maar het is niet altijd kommer en kwel, meestal staat de roos er gezond en fier bij! Bovendien zijn de kwekers volop aan het experimenteren om zoveel mogelijk ziekte resistente rozen te kweken.

Rozen en de bekende rozenziektes

Wie rozen in de tuin heeft, komt vroeger of later in aanraking met één of meerdere (bekende) rozenziektes. Dat is bijzonder jammer, want een rozenstruik is een verrijking van de tuin. Maar veel mensen zijn vanwege die ziektes helaas huiverig voor het planten van rozen. Met de inspanning van rozenkwekers zijn er inmiddels veel rozensoorten die niet of nauwelijks vatbaar zijn voor ziektes. Hebt u toch last van één van de rozenziektes of -plagen, dan is daar met de juiste middelen wel vanaf te komen. Wacht niet te lang met het aanpakken van dit probleem. Voorkomen is beter dan genezen.

Meeldauw of valse meeldauw bestrijden bij rozen

Bij (hevige) weersomslagen worden rozenstruiken extra gevoelig voor meeldauw. Meeldauw veroorzaakt een witte poederachtige waas op de bladeren, maar ook op de onderkant van de ongeopende knoppen.
Meeldauw bij rozen bestrijden
Meeldauw is goed te bestrijden door regelmatig te spuiten met zwavel. Met regelmatig moet u denken aan 1x in de twee weken. Spuitzwavel is verkrijgbaar van het merk Luxan. Bayer komt met Baycor op de markt en Ecostyle heeft het middel Silinal.
Valse meeldauw op rozen
Valse meeldauw bestaat uit paarse langgerekte vlekken aan de bovenkant van de stelen. Via de aangetaste stelen kunnen ook de knoppen van de bloemen worden aangetast. Hierdoor zullen de knoppen niet of slecht uitkomen.
Valse meeldauw bij rozen bestrijden
Knip alle aangetaste stelen en knoppen weg tot aan het eerste gezonde vijfblad.
Spuit vervolgens met een schimmeldodend product, bijvoorbeeld Teldor van Bayer.

Sterroetdauw bij rozen bestrijden

Als een rozenstruik aangetast is door meeldauw, dan volgt meestal in de loop van het seizoen ook sterroetdauw. Sterroetdauw is te herkennen aan de kleine zwarte stippen, die steeds groter worden en omringd worden door een geel/oranje rand. Uiteindelijk vergeelt het hele blad en valt af. Sterroetdauw is een zich snel uitbreidende rozenziekte en kan beter preventief bestreden worden. Sterroetdauw bij rozen kan bestreden worden met Rosacur van Bayer. Dit middel wordt goed door het blad opgenomen en vervolgens naar de andere delen van de plant getransporteerd.

Rozenroest bij rozen herkennen en bestrijden

Rozenroest, of ook wel roest op rozen genoemd, geeft gele plekken op de bladeren. Aan de onderkant van het blad zitten allemaal kleine oplichtende oranje puntjes. Rozenroest kan (preventief) bestreden worden met Rosacur van Bayer. Dit middel wordt goed door het blad opgenomen en vervolgens naar de andere delen van de plant getransporteerd.

Rozen en de bekende rozenplagen

Helaas is het zo dat de rozen, naast de bekende rozenziektes, ook last kan krijgen van verschillende bekende rozenplagen. Deze rozenplagen komen bij de doorgekweekte nieuwere rozensoorten gelukkig steeds minder voor. En hebt u toch rozen in de tuin staan, die hier wel vatbaar voor zijn, dan kunt u de plagen goed bestrijden. Het liefst preventief, dat is beter voor de plant.

Bladluizen bij rozen bestrijden

Eén van de eerste plagen in de rozenstruiken zijn de bladluizen. Al vroeg in het voorjaar kunnen de struiken last krijgen van bladluizen. De bladluis neemt in grote getale bezit van de struik. Als ze uw struik hebben gevonden, dan zal u dit beslist niet ontgaan. Ze zitten altijd bovenin de struik, op de jonge knoppen en scheuten. Dit maakt het bestrijden gemakkelijk. Als bladluizen net toeslaan kunt u misschien nog met de hand langs de aangetaste delen van de struik en alle bladluizen tussen uw vingers dooddrukken. Maar een echte plaag kunt u beter rigoureus aanpakken. De werkzame stof tegen bladluizen is Pyrethrine. De volgende middelen bevatten pyrethrine en zijn goed in te zetten bij de bestrijding van bladluizen bij rozen: Asef-insectendoder, Bio-Ledax en Spruzit (biologisch).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten en ziektenRozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten en ziektenRozen zijn een sieraad in iedere tuin. Rozen gedijen het best op een zonnige en luchtige plek, op goed bemestte grond. R…
Moderne rozen; theehybriden en floribunda rozenModerne rozen; theehybriden en floribunda rozenModerne rozen zijn een verrijking voor elke tuin. Zoals in de meeste tuinen wel gras te vinden is, zo is er in elke tuin…
Rozen: New Dawn, Schneewittchen en The FairyRozen: New Dawn, Schneewittchen en The FairyRozen zijn mooie, vaak langdoorbloeiende planten. Er zijn vele soorten rozen te koop. De roos 'The Fairy' is een vrij la…
Rozen verzorgen in uw rozentuinHet kweken van rozen kan dan wel een heel specifiek werkje zijn, maar u kunt het ook. Ouderwetse rozentuinen die vol sta…
Rozen in de tuinRozen in de tuinRozen doen het in vele tuinen goed. Heerlijk geurende rozen e/o de mooie kleuren rozen die een tuin op kunnen halen. Maa…

Reageer op het artikel "Rozen; meeldauw, sterroetdauw, rozenroest en andere ziektes"

Reacties

Annie Joor, 15-06-2016 14:07 #8
Graag zou ik willen weten waar mijn rozen last van hebben het lijkt of iets de blaadjes opeet er zit geen blad meer aan? De knoppen komen wel uit maar al snel erna is de bloem ook weer uitgebloeid eerst dacht ik het zijn mieren maar die zie ik niet meer maar ik zie ook geen andere beestjes?

Rob Kruit, 07-06-2016 16:45 #7
Sinds het voorjaar van 2009 hebben wij twee perken met totaal 50 rozen van het type Allotria. De afgelopen drie jaar, dus sinds ongeveer 2014, hebben de rozen last van Rozenroest. Ik heb de rozen bespoten met o.a. Perico voor bladziekten, Vorige jaar heb ik de grond rond de rozen geïnjecteerd met Perico. Nu komen weer die vervelende gele en gespikkelde blaadjes en heb ik weer gespoten. Niets helpt kennelijk. Heeft u een ander, beter, advies?

D. Blaauw, 30-08-2015 13:24 #6
De rozen krijgen bruine vlekken op de bladeren waardoor ze afvallen,
wat kan ik hier tegen doen.

Rinus, 24-08-2015 19:44 #5
Ik heb een groepje van drie rozen staan die onverwacht al het blad verliest. Wat is de oorzaak daarvan?

Diet, 07-08-2015 15:21 #4
Al onze rozen laten hun blad vallen deze zijn dan gevlekt van kleur en worden geel ook de klimrozen zit bijna geen blad meer aan wat zou de oorzaak kunnen zij.? Reactie infoteur, 09-08-2015
Waarschijnlijk hebben de rozen last van sterroetdauw.

Swart, 02-06-2015 09:20 #3
In onze tuin staan gele theerozen. Dit jaar verschijnen in de bloemen bloedrode puntjes. Dat duidt waarschijnlijk op een ziekte. Ik kan niet ontdekken in de publicaties welke ziekte.
Wat is het en wat is er aan te doen? Reactie infoteur, 02-06-2015
Mogelijk heeft het te maken met de koude en natte weersomstandigheden van dit voorjaar…

Lia de Jong, 27-04-2011 13:52 #2
Is het normaal dat mijn rozenstruiken in de top opgerolde bladeren hebben op dit moment? Er zit geen beestje of verklering oid in. Reactie infoteur, 27-04-2011
Waarschijnlijk heb je last van bladrollers.
Ook in mijn tuin zijn op dit moment een aantal rozenstruiken aangetast. Daar vanmiddag Pyrethrum van Bayer voor gekocht.

Pierre Bongers, 07-04-2011 16:27 #1
Hallo
Wie kan mij advies geven wat te doen mijn klimrozen sterven tak voor tak af.
Heb al iedere keer de dode stukken er uit geknipt maar het helpt niet.
Graag reactie

Infoteur: Martina
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Rozen
Reacties: 8
Schrijf mee!