InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Rozen; meeldauw, sterroetdauw, rozenroest en andere ziektes

Rozen; meeldauw, sterroetdauw, rozenroest en andere ziektes

Rozen; meeldauw, sterroetdauw, rozenroest en andere ziektes Rozen staan er bij de meest mensen om bekend dat ze gemakkelijk allerlei ziekten en plagen kunnen krijgen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan meeldauw, sterroetdauw, roest of luizen. Maar de roos is wel één van de mooiste bloemen in de tuin, ook al vraagt de verzorging van de roos dan wat meer tijd en aandacht. Veel van deze rozenziektes- en plagen zijn afhankelijk van de weersomstandigheden. Vooral vochtig weer is niet bevorderlijk voor de gezondheid van de roos. Maar het is niet altijd kommer en kwel, meestal staat de roos er gezond en fier bij! Bovendien zijn de kwekers volop aan het experimenteren om zoveel mogelijk ziekte resistente rozen te kweken.

Rozenziektes

Meeldauw bij rozen
Meeldauw bij rozen
Meeldauw bij rozen
Bij weersomslagen worden rozenstruiken gevoelig voor meeldauw. Meeldauw veroorzaakt een witte poederachtige waas op de bladeren, maar ook op de onderkant van de knoppen.
Meeldauw bij rozen bestrijden
Meeldauw is goed te bestrijden door regelmatig te spuiten met zwavel. Met regelmatig moet u denken aan 1x in de twee weken. Spuitzwavel is verkrijgbaar van het merk Luxan. Bayer komt met Baycor op de markt en Ecostyle heeft het middel Silinal.

Valse meeldauw op rozen
Valse meeldauw bestaat uit paarse langgerekte vlekken aan de bovenkant van de stelen. Via de aangetaste stelen kunnen ook de knoppen van de bloemen worden aangetast. Hierdoor zullen de knoppen niet of slecht uitkomen.
Valse meeldauw bij rozen bestrijden
Knip alle aangetaste stelen en knoppen weg tot aan het eerste gezonde vijfblad.
Spuit vervolgens met een schimmeldodend product, bijvoorbeeld Teldor van Bayer.

Sterroetdauw bij rozen
Als een rozenstruik aangetast is door meeldauw, dan volgt meestal in de loop van het seizoen ook sterroetdauw. Sterroetdauw is te herkennen aan de kleine zwarte stippen, die steeds groter worden en omringd worden door een geel/oranje rand. Uiteindelijk vergeelt het hele blad en valt af.
Sterroetdauw is een zich snel uitbreidende rozenziekte en kan beter preventief bestreden worden.
Sterroetdauw bij rozen bestrijden
Sterroetdauw kan bestreden worden met Rosacur van Bayer. Dit middel wordt goed door het blad opgenomen en vervolgens naar de andere delen van de plant getransporteerd.

Rozenroest bij rozen
Rozenroest of roest op rozen geeft gele plekken op de bladeren. Aan de onderkant van het blad zitten allemaal kleine oplichtende oranje puntjes.
Rozenroest bij rozen bestrijden
Rozenroest kan (preventief) bestreden worden met Rosacur van Bayer. Dit middel wordt goed door het blad opgenomen en vervolgens naar de andere delen van de plant getransporteerd.

Bladluizen bij rozen
Bladluizen bij rozen

Rozenplagen

Bladluizen bij rozen
Eén van de eerste plagen in de rozenstruiken zijn de bladluizen. Al vroeg in het voorjaar kunnen de struiken last krijgen van bladluizen. De bladluis neemt in groten getale bezit van de struik. Als ze uw struik hebben gevonden, dan zal u dit beslist niet ontgaan. Ze zitten altijd bovenin de struik, op de jonge knoppen en scheuten. Dit maakt het bestrijden makkelijk.
Bladluizen bij rozen bestrijden
Als bladluizen net toeslaan kunt u misschien nog met de hand langs de aangetaste delen van de struik en alle bladluizen tussen uw vingers dooddrukken. Maar een echte plaag kunt u beter rigoureus aanpakken. De werkzame stof tegen bladluizen is Pyrethrine. De volgende middelen bevatten pyrethrine en zijn goed in te zetten bij de bestrijding van bladluizen bij rozen: Asef-insectendoder, Bio-Ledax en Spruzit (biologisch).

Veel meer informatie over rozen, de verschillende soorten, de juiste snoeiwijze, Nederlandse rozenkwekers en wat te doen bij rozenziektes en -plagen is terug te vinden in de special Rozen; de verschillende soorten, de kwekers en de rosariums.
© 2011 - 2014 Martina, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Moderne rozen; theehybriden en floribunda'sModerne rozen; theehybriden en floribunda'sModerne rozen zijn een verrijking voor elke tuin. Zoals in de meeste tuinen wel gras te vinden is, zo is er in elke tuin…
Rozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten, ziektenRozen verzorging: standplaats, snoei, bemesten, ziektenRozen zijn een sieraad in iedere tuin. Rozen gedijen het best op een zonnige en luchtige plek, op goed bemestte grond. R…
Rozen verzorgen in uw rozentuinHet kweken van rozen kan dan wel een heel specifiek werkje zijn, maar u kunt het ook. Ouderwetse rozentuinen die vol sta…
Rozen in de tuinRozen in de tuinRozen doen het in vele tuinen goed. Heerlijk geurende rozen e/o de mooie kleuren rozen die een tuin op kunnen halen. Maa…
Rozen: New Dawn, Schneewittchen en The FairyRozen: New Dawn, Schneewittchen en The FairyRozen zijn mooie, vaak langdoorbloeiende planten. Er zijn vele soorten rozen te koop. De roos 'The Fairy' is een vrij la…

Reageer op het artikel "Rozen; meeldauw, sterroetdauw, rozenroest en andere ziektes"

Reacties

Lia de Jong, 27-04-2011 13:52 #2
Is het normaal dat mijn rozenstruiken in de top opgerolde bladeren hebben op dit moment? Er zit geen beestje of verklering oid in. Reactie infoteur, 27-04-2011
Waarschijnlijk heb je last van bladrollers.
Ook in mijn tuin zijn op dit moment een aantal rozenstruiken aangetast. Daar vanmiddag Pyrethrum van Bayer voor gekocht.

Pierre Bongers, 07-04-2011 16:27 #1
Hallo
Wie kan mij advies geven wat te doen mijn klimrozen sterven tak voor tak af.
Heb al iedere keer de dode stukken er uit geknipt maar het helpt niet.
Graag reactie

Infoteur: Martina
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 2
Schrijf mee!