InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Vlindervriendelijke tuin

Vlindervriendelijke tuin

Vlindervriendelijke tuin Vlinders in de tuin zal je niet snel zien als je alles betegeld hebt. Voor voedsel hebben vlinders nectar uit bloemen nodig, voor de voortplanting zoeken vlinders planten, waardplanten, die aantrekkelijk zijn voor de rupsen, die uit de eitjes zullen komen. Verder hebben vlinders warmte nodig, muren en stenige paden zijn daardoor favoriet. Ze zoeken beschutting op in heggen en klimplanten. Ruim in het najaar de tuin niet op, vlinders maar ook vogels, kikkers, egels e.a. hebben er profijt van.
Vlinders hebben behoefte aan nectar, beschutting, warmte en afwisseling in planten en bloemen. Vlinders zijn koudbloedige dieren en hebben warmte van de zon nodig. Nectarplanten moeten dus in de zon staan, alleen op heel hete dagen worden planten in de schaduw bezocht door de vlinders. Beschutting vinden vlinders bij hagen, schuttingen, muurtjes en tussen klimplanten. Hoogteverschillen in de beplanting zorgen ook voor beschutte plekjes, waar vlinders zo van houden.
Vlinders leven van nectar uit de bloemen en van rottend fruit. Verder hebben ze, zeker op warme dagen, water nodig.

Overwinteren van vlinders

Sommige vlinders trekken naar het warme zuiden weg, en komen in het voorjaar weer terug. De meeste vlinders overwinteren in Nederland. Dit kan als ei, rups, pop of vlinder zijn. Hiervoor hebben ze beschutte plekjes nodig. Om deze reden is het van belang om de tuin niet op te ruimen in de herfst. Tussen plantenresten en onder dorre bladeren zoeken ze beschutting. Je kunt zelf een vlinderkast ophangen, al zal die vaak meer gebruikt worden door allerlei insecten en spinnen als door vlinders.

Vlindervriendelijke planten voor de nectar

  • IJzerhard of Verbena bonariensis: veel kleine roze/paarse bloemen op lange stengels.
  • Hemelsleutel of Sedum spectabile: roze schermen, goede voedselbron voor vlinders in augustus en september.
  • Herfstaster of Ajuga reptans: paarse bloemen die tot in de herfst voedsel geven voor vlinders als dagpauwoog en atalanta.
  • Leverkruid of Eupatorium: roze/ paarse bloemschermen, van juli t/m oktober.
  • Kruiptijm of Thymus Praecox Coccineus: Felrode bloemen en kleine geurende bladeren.
  • Vlinderstruik of Buddleja davidii: Paarse of witte bloemen van begin juli t/m de herfst. Aantrekkelijk voor dagpauwoog, kleine vos, atalanta en witjes.
  • Beemdkroon of Knautia arvensis: blauw/ paarse bloemen
  • Kamperfoelie of Lonicera Periclymenum Belgica: Wit/roze bloemen van lente tot de herfst. Aantrekkelijk voor nachtvlinders als de gamma-uil en de kolibrievlinder.

Vlindervriendelijke planten als waardplant

Waardplanten zijn planten die aantrekkelijk zijn om op te eten voor rupsen, die uit de eitjes van de vlinder komen. Enkele voorbeelden van planten zijn;
  • Brandnetels
  • Klimop
  • Hulst
  • Vlinderstruik
  • Kattenstaart
  • Kaasjeskruid
  • Distels
  • Hopklaver
  • Aalbes
  • Oost-Indische kers
  • Koolzaad
  • Schapezuring
  • Veldzuring

Voor beschrijvingen van tuinplanten kunt u kijken bij mijn special tuinplanten kiezen

Diervriendelijke tuin

Een vlindervriendelijke tuin is meestal ook vriendelijk voor andere beesten als vogels, kikkers, padden en egels. Zorg voor voldoende schuilplekken, water, bloemen, hoogte in de tuin met bomen en grote struiken, hagen en gras en het leven komt vanzelf op gang. Leuk om naar te kijken en goed voor de natuur!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zo realiseren we onze milieuvriendelijke vlindertuinZo realiseren we onze milieuvriendelijke vlindertuinWe beschouwen onze tuin steeds meer als een verlengstuk van onze leefruimte. Onze tuin is er in de eerste plaats om te g…
Meer vlinders in de tuinMeer vlinders in de tuinVlinders geven tuinbezitters extra plezier in de tuin. Het is een vrolijk gezicht om vlinders van allerlei soorten en kl…
Vlinders in de tuinVlinders in de tuinVeel mensen vinden vlinders in de tuin leuk, sierlijk en vooral gewoon mooi. De tuin krijgt een meer natuurlijk beeld, h…
Wat is een vlinderkast?Wat is een vlinderkast?Een vlinderkast doet in eerste instantie denken aan een nestkastje voor vogels. Vlinders zoeken graag een beschermd plek…
Koninginnenpage, koningin der vlindersVlinders brengen kleur en beweging in je tuin. Een van de mooiste vlindersoorten is de koninginnenpage. Ook de rupsen va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Website vlinderstichting
  • Boekje Vivara, natuurbeschermingsproducten

Reageer op het artikel "Vlindervriendelijke tuin"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 15-10-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Diervriendelijke tuin
Schrijf mee!