InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Struiken snoeien; een kwestie van weten, durven en doen

Struiken snoeien; een kwestie van weten, durven en doen

Struiken snoeien; een kwestie van weten, durven en doen Struiken snoeien is een telkens weer terugkerende tuinklus. Vooral in het voorjaar is struiken snoeien één van de belangrijkste activiteiten. Veel struiken bloeien op jong hout en vooral dan is een rigoreuze snoeibeurt erg belangrijk. Hoe moet je struiken snoeien? De meeste mensen zijn bang om iets fout te doen, maar het snoeien van struiken is over het algemeen niet zo moeilijk. Als je weet om welke struik het gaat, dan vindt je in dit artikel de juiste snoeiwijze.

Annabelle snoeien

Bijna elke tuinbezitter is gevallen voor de prachtige witgroene bollen van "De Annabelle" Hydrangea arborescens "Annabelle". Deze bollen verschijnen alleen aan jonge scheuten en daarom is het belangrijk dat u de plant in het voorjaar een goede snoeibeurt geeft. Knip alle scheuten tot ongeveer 20 cm. af. Begin april is hiervoor de beste periode.

Hagen snoeien

Het snoeien van hagen staat los van het al dan niet stimuleren van groei of bloei. Hagen snoeien heeft alleen tot doel de vorm (hoogte en breedte) van de haag te behouden. Hagen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit palmboom (Buxus), coniferen, liguster (Ligustrum), venijnboom (Taxus) ,of haagbeuk (Fagus sylvatica). Voor een mooie dichte en strakke haag kan het beste rond de langste dag én in het vroege najaar gesnoeid worden.

Hydrangea arborescens "Annabelle"
Hydrangea arborescens "Annabelle"

Hortensia snoeien

De snoeiwijze van een hortensia (Hydrangea macrophylla of Hydrangea serrata) is bij de meeste waarschijnlijk wel bekend. Maar voor de volledigheid hier toch de belangrijkste snoeiregels. Het is belangrijk om te weten dat de bloemknoppen van Hydrangea macropylla en Hydrangea serrata al in de zomer gevormd worden. De dan gevormde knoppen komen in het volgende jaar tot bloei. In principe kunt u volstaan met het wegknippen van de oude en verdorde bloemhoofden. Knip ze af net boven de nieuwe knop. Verwijder ook al het oude hout uit het hart van de struik.

Voor het verjongen van de struik kan om de 3 - 4 jaar een deel van de oudste takken tot op de grond worden afgeknipt. De struik zal de daarop volgende zomer wel minder weelderig bloeien. Door de snoeibeurt is de struik wel gestimuleerd om nieuwe takken te vormen. Deze snoeiwijze is een effectieve manier om een hortensiastruik te verjongen.

Lavendel snoeien

Lavendel of Lavendula kent heel veel verschillende soorten. Voor de snoeiwijze maakt het echter niet uit welke soort u in de tuin heeft staan. Om de lavendel mooi en compact te houden, is het verstandig om de struik(en) tweemaal per jaar te snoeien. Na de bloei kunnen de uitgebloeide bloem-aren teruggeknipt worden, zodat er weer een compacte struik ontstaat. In het voorjaar kan de lavendelstruik vervolgens sterk teruggeknipt worden, tot diep in het oude hout. Door deze aanpak gaat de struik weer uitlopen en krijgt een mooie compacte vorm.

Pluimhortensia snoeien

De pluimhortensia of Hydrangea paniculata hoeft in principe niet gesnoeid te worden. U kunt volstaan met het, in het voorjaar, wegknippen van de oude en verdorde bloemen. Een niet gesnoeide pluimhortensia zal echter wel iets minder rijk bloeien dan een gesnoeide Hydrangea paniculata. Wilt u veel én grote bloempluimen, dan kunt u de struik begin april snoeien. Elke scheut kan tot 2 á 3 bloemknoppen teruggeknipt worden.

Pruikenboom snoeien

De laatste jaren is de pruikenboom of Cotinus coggygria bezig met een ware opmars in de Nederlandse tuinen. De struik hoeft niet gesnoeid te worden. Wel is het raadzaam om na aanplant elk jaar de nieuwste scheuten tot tweederde terug te knippen. Dit gaat dan wel ten koste van de bloei, maar het is wel de manier om een goedgevormde struik te vormen. Als de basisvorm goed is, kan het snoeien achterwege gelaten worden en kan men gaan genieten van de prachtige bloempluim.

Lavendel
Lavendel

Rozen snoeien

Vooral het snoeien van rozen is voor de meeste tuinbezitters een klus waar ze eigenlijk voor terugdeinzen. Toch is ook het snoeien van rozen een kwestie van weten en vooral van gewoon doen. Er zijn wel veel verschillende soorten rozen, die elk hun eigen aanpak vragen. Vandaar dat aan het snoeien van rozen een apart artikel is gewijd: Rozen snoeien voor gezonde en rijkbloeiende struiken

Vlinderstruik snoeien

De imposante Vlinderstruik of Buddleja davidii kan in één jaar enorme scheuten maken. Dit betekent dat er bij elke snoeibeurt een enorme berg lange takken gesnoeid moet worden. Heel vroeg in het nieuwe jaar beginnen de oude takken al weer uit te lopen. De struik ziet er eind februari al weer prachtig uit met die frisse grijze uitlopers. Maar toch moet de snoeischaar er rigoreus in! Alle takken moeten tot ongeveer 40cm. afgeknipt worden. Zo houdt u de struik goed in toom en voorkomt u dat u, na verloop van jaren, de bloemen alleen nog maar vanuit het slaapkamerraam kunt zien.
Gerelateerde artikelen
De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?De snoeitabel, wanneer en hoe snoeien?Wanneer en hoe je planten en struiken moet snoeien kun je vinden in de snoeitabel in dit artikel. Een snoeitabel wordt o…
Hortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia snoeien, Hortensia onderhoud & tipsHortensia's. Wanneer moet je een Hortensia snoeien en hoe doe je dit om een optimaal resultaat in het aantal bloemen en…
Bloeiende struikenStruiken staan mooi in een tuin. Vooral als de tuin wat groot is zorgt het voor een mooie opvulling van de border. De Eu…
Snoeien van de Vlinderstruik, Buddleja DavidiiDeze mooie struik die behalve aantrekkelijk voor mensen ook aantrekkelijk is voor vlinders, kan wel een regelmatige snoe…
Lavendel - Lavandula angustifoliaIn Frankrijk zie je de mooiste lavendelvelden die je hart sneller doen laten kloppen. Ook in je eigen tuin kun je deze p…

Reageer op het artikel "Struiken snoeien; een kwestie van weten, durven en doen"

Infoteur: Martina
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!