InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Tuintegels schoonmaken

Tuintegels schoonmaken

Tuintegels schoonmaken Op tuintegels vormt zich snel groene aanslag. Dit zijn algen, mossen en schimmels. Er zijn verschillende manieren om de tegels schoon te maken. Een manier is bijvoorbeeld met de hogedrukspuit. U moet dan wel uitkijken dat de tegels niet beschadigd raken. Ook kunt u gebruik maken van schoonmaakmiddelen. Ook groene zeep en keukenzout werkt goed op tegels in de tuin.
Er vormt zich makkelijk en snel groene aanslag op tuintegels. Dit zijn vaak algen. In sommige gevallen kunnen het ook mossen of schimmels zijn. Bepaalde mossen en schimmels groeien vooral snel op vochtige plaatsen en als ze weinig zonlicht ontvangen. Vooral in de winter zullen deze mossen en schimmels dus extra hard groeien. Dat is ook de reden waarom na een winter veel tegels vaak extra groen zijn. Het nadeel daarvan is dat het een erg lelijk beeld geeft van de beeld. Groene tegels geven het beeld dat de tuin niet goed op orde wordt gehouden. Een ander nadeel is dat het bepaald soort tegels glad kan maken en dat het daardoor moeilijker wordt om snel door de tuin te lopen. Zeker als het geregend heeft hebben de tegels de neiging glad te worden.

Tuintegels schoonmaken

Er zijn verschillende dingen die u kunt doen om de tuintegels schoon te maken. Het is wel belangrijk dat u eerst goed kijkt wat voor soort tegels u heeft. Verschillende tegels hebben een verschillende behandeling nodig. Als u de tegels nieuw koopt doet u er ook goed aan om navraag te doen bij de verkoper wat de beste methode is om de tegels schoon te maken. Veel tegels zijn met speciale reinigingsmiddelen schoon te maken. Deze speciale middelen zijn bij de meeste bouwmarkten en tuincentra wel te vinden. Kijk daarbij wel goed naar de gebruiksaanwijzing. Iets wat op stenen tegels wel goed werkt hoeft dat niet per se te doen om houten tegels. In dat geval zou het kunnen gebeuren dat uw tegels verkleuren, en dat wilt u ook niet.

Manieren op tegels schoon te maken

Een andere manier die goed werkt om de tuintegels schoon te maken is door de hogedrukspuit te gebruiken. In het geval dat u zelf geen hogedrukspuit heeft kunt u deze altijd huren bij een gespecialiseerd bedrijf. Wat wel belangrijk is om te weten dat lang niet alle tegels goed tegen de hogedrukspuit kunnen. Dit komt omdat ze gemaakt zijn van zacht materiaal. De hogedrukspuit verwijdert in dat geval niet alleen het vuil, maar tast ook de tegel aan. Er vindt erosie plaats. Dit geldt voor sommige stenen tuintegels en zeker voor houten tuintegels.

Schoonmaakmiddelen voor tuintegels

Er zijn ook nog een paar andere manieren waarop u de tegels kunt schoonmaken. Dat is bijvoorbeeld door keukenzout over de aanslag heen te gieten. U moet het dan enige tijd laten intrekken, maar daarna kunt u de tegels ook schoon borstelen. Dit kan alleen in het geval van gladde tegels. Een andere manier is door ze in te smeren met groene zeep en de volgende dag met de hogedrukreiniger het vuil weg te spoelen. Daarvoor geldt wel dezelfde waarschuwing als in vorige alinea. Een laatste methode is door kokend water over de tegels heen te gieten. Daar kunnen algen en mossen niet tegen. Het nadeel is wel dat de omliggende planten daar ook niet tegen kunnen, dus u moet goed uitkijken waar u de tegels schoongiet en wat voor planten er om heen staan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tuintegels schoonmaken"

Reactie

Gerda Beynen, 18-07-2013 21:00 #1
Hoi, zit met problemen, pas mooie buiten tegels op terras geplaatst maar blijkbaar door voegels zijn de tegels lelijk en precies vuil. heb reeds speciale producten gebruikt aangeraden door tegel firma maar niks aan de doen is alsof voegsel in de stenen zit. de voegsels zelf komen los zijn geen goedkope tegels maar onze vloerder laat zijn eindsaldovallen en trek uwe plan kent er iemand dit probleem met wat krijg ik voegsel it mijn stenen zijn stenen 60 op 60 of kent iemand een firma om dat te doen. Ben einde raad.

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Gepubliceerd: 14-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Werken in de tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!