InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Wanneer graszaad zaaien?

Wanneer graszaad zaaien?

Wanneer graszaad zaaien? Wanneer kun je het beste graszaad zaaien? Dit kan in het voorjaar en in het najaar. Afhankelijk van de weersverwachting ga je graszaad zaaien. De dagen na het zaaien moeten vochtig zijn. Er zijn verschillende soorten graszaad te koop. Ga van te voren goed na wat het gebruik van het gazon is om te bepalen welke soort graszaad je moet kopen.

Keuze tussen graszoden of graszaad

Met graszoden heb je snel resultaat. Als je graszaad gaat zaaien dan duurt het langer voordat je een mooi gazon hebt. Afhankelijk van de oppervlakte van het gazon dat je wilt aanleggen, kies je voor graszoden of graszaad. Hoe meer vierkante meter gras je wilt aanleggen hoe duurder het wordt om voor graszoden te kiezen. Graszaad is nu eenmaal veel goedkoper.

Wanneer graszaad zaaien?

Wat is het beste moment om graszaad te zaaien in je tuin? Je kunt dit op twee momenten in een jaar doen:
  • het voorjaar, van half april tot eind mei
  • het najaar, van half augustus tot eind oktober

Als je graszaad gaat zaaien dan moet je goed rekening houden met de weersverwachtingen voor de periode vlak na het inzaaien. Het moet namelijk vochtig weer zijn, dan ontkiemen de zaadjes het beste.

Graszaad zaaien in het voorjaar

Als je in deze periode graszaad wilt zaaien dan doe je dit tussen half april en eind mei. De reden voor deze periode zijn de nachttemperaturen. Het moet ís nachts niet te koud worden waardoor het ontkiemen moeizaam gaat. Een groot voordeel van het zaaien van graszaad in deze periode is dat je vrij snel een mooi resultaat krijgt.

Graszaad zaaien in het najaar

In principe is de nazomer de beste tijd om een gazon aan te leggen. Dit komt doordat deze periode in het jaar vrij vochtig is. Ook zijn er in deze periode, in tegenstelling tot het voorjaar, vaker vochtige en warme nachten waardoor het graszaad goed kan ontkiemen.

Soorten graszaad

Je kunt bij een tuincentrum kiezen uit veel soorten graszaad. Iedere soort is gemaakt voor bepaald gebruik. Van siergras tot intensief gebruik is er te koop. De meest voorkomende soorten graszaad zijn:
  • speelgazon
  • siergazon
  • schaduwgazon
  • reparatie graszaad

Welk soort graszaad je kiest hangt af van het gebruik van het gazon. Bedenk dus goed van te voren wat er op het gazon gaat gebeuren als het er straks in ligt.

Het speelgazon
Dit type gazon wordt toegepast bij intensief gebruik. Dus als je spelende kinderen erop wilt laten ravotten, of je wilt een potje voetbal spelen, dan is het verstandig om graszaad te zaaien bedoeld voor een speelgazon.

Het siergazon
Een siergazon leg je aan om je tuin tot een mooi geheel te laten komen. Het is bedoeld, zoals de naam als aangeeft, als versiering in je tuin. Het gras is ook fijner van structuur dan bijvoorbeeld speelgazongras.

Het schaduwgazon
Als je een stuk grond hebt dat veel in de schaduw ligt dan kun je het beste voor een schaduwgazon kiezen. Het graszaad dat je dan zaait heeft weinig zonlicht nodig om toch goed te kunnen groeien.

Het reparatie graszaad
Als je kale plekken in je gazon hebt dan hoef je niet een volledig nieuw gazon aan te leggen. Je kunt er dan voor kiezen om reparatie graszaad te zaaien. Het verschil met andere soorten graszaden is dat reparatie graszaad heel snel ontkiemd vanwege een speciale behandeling dat het graszaad heeft ondergaan.

Ga dus van te voren na wat het gebruik van het gazon zal zijn en pas daarop de keuze aan van het in te zaaien graszaad.
© 2011 - 2014 Jozzie, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gazon aanleggenHet aanleggen van een grasveld is helemaal niet moeilijk maar wel arbeidsintensief. In een aantal stappen wordt uitgeleg…
Een gazon aanleggenEen gazon aanleggenIn het begin van het voorjaar is de ideale tijd om een nieuw gazon aan te leggen. Een mooi gazon is een aanwinst voor je…
Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren, hoe en wanneer?Gras verticuteren doe je in het voorjaar in april of mei en in het najaar in september of oktober. Door het gras te vert…
Grasveld aanleggen, hoe doe ik dat?Grasveld aanleggen, hoe doe ik dat?In veel tuinen is een grasveld niet weg te denken. Het hele gezin kan ervan genieten, de kinderen kunnen er heerlijk op…
De verzorging van grasDe verzorging van grasHoe kan ik het beste mijn gazon verzorgen? Wat is het geheim van een mooie grasmat? In dit artikel krijg je antwoord op…

Reageer op het artikel "Wanneer graszaad zaaien?"

Reacties

George Fabri, 03-10-2013 11:23 #3
Ik strooi regelmatig graszaad op de lelijke legen plekken op mijn grasveld, volgens mij hebben wij speelgazon. Het gras groeit gelukkig heel snel terug. Helaas zijn er nu van die stomme mollen die het een beetje verpesten.

Smink, 09-05-2012 22:31 #2
Wij hebben graszaad gezaaid 2 weken terug wanneer is het beloopbaar? Gaarne uw advies.

E. Merlo, 25-05-2011 18:36 #1
Een maand geleden graszaad gezaaid, niets uitgekomen, 14 dagen geleden nieuw graszaad gezaaid mn reparatiegraszaad omdat het om kale plekken ging. Tot op heden nog geen sprietje uitgekomen, hoe kan dit?

Infoteur: Jozzie
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 3
Schrijf mee!