InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Cyclaam in de tuin of huiskamer

Cyclaam in de tuin of huiskamer

Cyclaam in de tuin of huiskamer Cyclamen werden vroeger vaak rond de kerst in huis gehaald. Het is een bolgewas, wat in de winter bloeit met mooie felle kleuren, maar ook in wit verkrijgbaar is. Cyclaam kan echter ook in de tuin staan, en is dan één van de weinige planten die er in de winter in bloei staan. Hij heeft dan wel vorstbescherming op de grond nodig met bv. compost en de cyclaam houdt van een schaduwrijke plek.Cyclamen zijn er in veel verschillende kleuren; wit, roze, rood, paars.

Cyclamen in de tuin

Cyclamen zijn laag groeiende knolgewassen. Er zijn winterharde soorten, die goed in de tuin kunnen staan. Er zijn verschillende soorten, met verschillende bloeiperioden. Er is keuze uit cyclamen die in de zomer, najaar of winter bloeien. Vooral in de winter zullen ze goed opvallen, zeker als je meerdere planten bij elkaar hebt staan. Sommige cyclamen bloeien voor het blad gevormd wordt, andere bloeien als er blad aan de knol zit. Er zijn veel verschillende kleuren bloemen, van wit naar roze, rood en paars en allerlei schakeringen er tussenin. Ze kunnen zichzelf uitzaaien, en als ze zich thuis voelen op hun standplaats, kunnen ze na een aantal jaren een groot oppervlak gaan bedekken.

Standplaats Cyclaam

De cyclaam houdt van een schaduwrijke plek en staat bij voorkeur onder struiken of onder het bladerdak van een boom, als bescherming tegen regen in de zomer ( als de plant in rust is). De grond moet kalkrijk zijn, vruchtbaar en goed water doorlatend. In de winter kun je de grond het best afdekken met een flinke laag compost.

Wanneer cyclaam planten?

Je kunt de cyclaam bloeiend planten als de grond niet bevroren is en niet te nat. Verder kun je in het najaar knollen planten. Ze moeten ongeveer 3 tot 5 cm diep gestopt worden. De cyclaam purpurascens( de knol) plant je in het voorjaar.

Bloei cyclaam

De bloemen van de tuincyclamen zijn ongeveer 2 cm groot. Er zijn verschillende bloeiperioden, afhankelijk van de soort die geplant is.

Het blad van cyclaam

Het blad blijft in de winter aan de plant zitten, cyclaam is dus wintergroen. Het blad is groen van kleur, met een zilverkleurige tekening. Het blad heeft een hartvorm.

Enkele soorten cyclaam

  • Cyclaam coum bloeit in de winter en begin voorjaar met kleine witte, roze of rode bloemen. De bloemen bloeien boven het groen/ zilvergekleurde blad.
  • Cyclaam coum Pewter Groep is een cyclaam met een volledig zilverkleurig blad.
  • Cyclaam purpurascens bloeit van midden tot eind zomer met licht en donker rode bloemen boven donker glanzend groen blad.
  • Cyclaam hederifolium bloeit in midden en eind najaar met kleine witte of roze bloemen. Het blad verschijnt na de bloemen en is donker grijs/ groen, met een zilverkleurige tekening.

Cyclaam in huis

In de winter is het leuk om cyclamen binnen neer te zetten, voor de kleur. De cyclaam kan niet tegen direct zonlicht. Hij houdt verder van een niet te warme plek, waardoor veel huiskamers al afvallen. Een slaapkamer of de badkamer heeft over het algemeen de goede temperatuur voor de cyclaam. Zorg dat de grond voldoende vochtig blijft, maar niet nat blijft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Herfstbloeiende plantenHerfstbloeiende plantenDe dagen worden weer korter, de regen valt met bakken uit de lucht en de wind waait flink, het is weer herfst. De zomerb…
Winterbloeiende bloembollenWinterbloeiende bloembollenWinterbloeiende bloembollen zijn er in beperkte mate. De meeste bollen zijn voorjaarsbloeiers en er is ook een groep zom…
De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?De beste kamerplanten kopen: welke sierplant aanschaffen?Kamerplanten of sierplanten in huis zijn een echte must. De mooie planten creëren een rustieke sfeer en kunnen bijdragen…
Zeg het met bloemen, betekenis van een bloemZeg het met bloemen, betekenis van een bloemZeg het met bloemen! Bloemen kunnen een geheime boodschap bevatten, een liefdesverklaring of juist zeggen dat de liefde…
Bloembollen - krokus, narcis en sneeuwklokjeBloembollen - krokus, narcis en sneeuwklokjeBloembollen zijn de smaakmakers van de tuin. Ze kunnen de tuin van schitterende kleuren voorzien, soms al vanaf midden d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Eigen foto
  • Boek Een jaar in de tuin
  • Info op aanhangend kaartje aan planten

Reageer op het artikel "Cyclaam in de tuin of huiskamer"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 14-03-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!