InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Campanula: verschillende soorten

Campanula: verschillende soorten

Campanula: verschillende soorten De Campanula is er in veel verschillende soorten. Er zijn lage soorten, die goed als rand plant gebruikt kunnen worden, en hoge soorten, die mooi in een gemengde border staan. De bloemen hebben een klok- of stervorm. Er zijn Campanula bloemen in de kleuren wit, roze, paars en blauw. De Campanula is te vermeerderen door de plant te delen, maar hij zaait zichzelf ook uit. Sommige soorten zijn groenblijvend in de winter. De plant houdt van zon of halfschaduw.

Campanula of Klokjesbloem

De Campanula bestaat er in veel verschillende soorten. Ze zijn er die laag blijven, maar er zijn ook soorten die wel 90 cm hoog worden. De lage soorten is uitermate geschikt voor rotstuinen en als randbeplanting in de border. Er is ook een kruipende soort, de Campanula Poscharskyana, die goed als bodembedekker dienst kan doen. De hogere soorten kunnen goed in een border geplaatst worden.

De bloemen van de Campanula

De bloemen van de campanula hebbe afhankelijk van de soort de vorm van een klok, vandaar de naam klokjesbloem, een ster of een belletjesvorm. Er bestaan soorten in de kleuren wit, roze, blauw en paars. De bloei van de Campanula is vaak langdurig en er zitten meestal zeer veel bloemen aan de plant.

Standplaats

De favoriete standplaats van de Campanula is een beetje verschillend per soort. Over het algemeen geldt dat ze van een plaats in zon of halfschaduw houden en graag in een vochtige, maar goed doorlatende grond staan. De Campanula heeft een hekel aan natte voeten. De hogere soorten, zoals de Campanula Lactiflora ( 60 cm), kunnen door veel wind stuk waaien, en moeten worden aangebonden. De plant kan niet tegen te veel mest, dus geef dit met mate. Slakken zien de Campanula als lekkernij. Vaak zie je tussen de plant, bij de wortels, veel slakken verborgen zitten. Je kunt ze eenvoudig verzamelen en afvoeren naar een andere locatie.

Vermeerderen van de Campanula

De Campanula zaait zichzelf spontaan uit. De plant kan ook in het voor- of najaar gedeeld worden.

Enkele Campanula soorten

NaamHoogteBloeitijdBloemkleurStandplaatsGeschikt voor
Campanula Carpatica20 cmjuni tot septemberblauw of witzonnig, niet te natBorderrand
Campanula Poscharskyana20 cmjuni tot septemberwit of lilablauwhalfschaduwBodembedekker, over muurtjes
Campanula Portenschlagiana15 cmjuni tot septemberzacht paarshalfschaduwbodembedekker, rotstuin
Campanula Lactiflora60 cmjuni tot augustuspaarsblauwzonnigborderplant
Campanula Persicifolia90 cmjuni tot juliblauwschaduwbordeplant
Voor meer tuinplanten, zie mijn special tuinplanten kiezen
© 2010 - 2014 Wilmo, gepubliceerd in Tuin (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Campanula: verschillende soorten"

Infoteur: Wilmo
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!