InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > De Moestuin: Hoe maak je die?

De Moestuin: Hoe maak je die?

De Moestuin: Hoe maak je die? Overal in Nederland zijn er moestuinen, maar hoe maak je zo'n moestuin en hoe zorg je ervoor dat er veel groenten en fruit uit komen?

Waar moet je moestuin komen?

Maak je moestuin op een plek waar het niet schaduwrijk is maar ook weer niet te warm is. Bedenk hierbij ook dat je plantjes niet uit mogen drogen. Ongeveer 1/2e deel van de dag zon is goed voor de plantjes. De plek moet wel dicht bij huis zijn anders vergeet je de moestuin en overwoekert hij helemaal.

Hoe groot wordt je moestuin en wat ga je zaaien?

Als je een moestuin maakt moet je natuurlijk weten hoe groot hij wordt en wat je gaat zaaien. Maak je moestuin niet te groot en niet te klein want anders hebben de gewassen te weinig ruimte of het is veel te veel werk. Je moet ook bedenken wat je gaat zaaien en hoe groot de gewassen worden. Je kan natuurlijk niet grote maisplanten neerzetten in een tuintje van 2 vierkante meter, die planten worden natuurlijk veel groter. Zet ook in de tuin wat afrikaantjes en peterselie neer omdat deze aaltjes tegenhouden en er voor zorgen dat er geen grondziekten komen. Tussen de planten moet een bepaalde zaaiafstand zijn want anders komen de wortels tegen de wortels van de andere plant aan en gaat de plant misschien zelfs dood! Ook kunnen bepaalde planten niet samen in een moestuin dus zoek dat goed uit!

Maak je moestuin

Wanneer je je moestuin gaat maken dan moet je een groot gat graven van de lengte en de breedte die jij wilt en van ongeveer een meter diep zodat bijvoorbeeld aardappelplanten ook in je moestuin kunnen groeien. Bewaar de aarde die vrijkomt bij het graven en gooi die er dan weer in. Dan is grond mooi los en dan kunnen de planten beter groeien. Ga dan zaaien en schoffel de grond nog eens goed om!

Onderhoud je moestuin en oogsten

Je moestuin moet je natuurlijk ook onderhouden. Je moet de grond schoffelen, de planten water geven als het droog is, onkruid uit je moestuin houden en bemesten. Je hebt daarvoor verschillende dingen nodig om je tuintje te onderhouden:
  • Een Schoffel
  • Schepje
  • Gieter
  • Slakkenkorrels
  • Onkruidbestrijder
  • Mest

Als je planten volgroeid zijn moet je gaan oogsten. Bij veel planten moet je dan alleen de vruchten van de plant afhalen. Bij andere planten de hele plant. Als je hebt geoogst moet je op de plek waar eerst de plant groeide een andere plant neerzetten. Zo blijft de grond gezond
© 2010 - 2017 Bjkooi, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.wikipedia.org www.moestuintips.nl

Reageer op het artikel "De Moestuin: Hoe maak je die?"

Infoteur: Bjkooi
Gepubliceerd: 21-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!